Υπάρχει σοβαρή έλλειψη σημείων φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά μήκος των οδικών δικτύων στα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ, σύμφωνα με νέα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Τα ευρήματα δείχνουν ότι 10 χώρες δεν διαθέτουν ούτε έναν φορτιστή για κάθε 100 χιλιόμετρα βασικών οδικών αξόνων. Όλες αυτές οι χώρες έχουν επίσης μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μικρότερο από 3% (εκτός από την Ουγγαρία).

18 κράτη μέλη της ΕΕ διαθέτουν λιγότερα από 5 σημεία φόρτισης ανά 100 χιλιόμετρα δρόμου, ενώ μόλις τέσσερα διαθέτουν περισσότερους από 10 φορτιστές για κάθε 100 χιλιόμετρα δρόμου.

Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων για το κλίμα Fit for 55 που δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε ότι μέχρι το 2030 οι εκπομπές CO2 από τα νέα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι 55% λιγότερες από τα επίπεδα του 2021 – από 37,5% που ήταν ο στόχος για το 2030 που είχε τεθεί μόλις πριν από τρία χρόνια.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να διαθέσουν εκατομμύρια ηλεκτρικά φορτιζόμενα αυτοκίνητα στην αγορά τα επόμενα χρόνια για να επιτύχουν αυτόν τον δύσκολο νέο στόχο.

«Οι καταναλωτές δεν θα είναι σε θέση να κάνουν τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, εάν δεν υπάρχουν αρκετοί σταθμοί φόρτισης και ανεφοδιασμού κατά μήκος των δρόμων όπου οδηγούν», προειδοποίησε ο γενικός διευθυντής του ACEA, Eric-Mark Huitema.

«Για παράδειγμα, αν οι πολίτες της Ελλάδας, της Λιθουανίας, της Πολωνίας και της Ρουμανίας πρέπει ακόμη να διανύουν 200 χιλιόμετρα ή και περισσότερα για να βρουν έναν φορτιστή, δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι θα είναι πρόθυμοι να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο», εξήγησε ο Huitema.

Προσέθεσε δε πως «θα πρέπει να σημειωθεί μαζική πρόοδος στην ανάπτυξη υποδομών σε ολόκληρη την ΕΕ σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Οι πρόοδοι που έχουν σημειωθεί σε μερικές χώρες της Δυτικής Ευρώπης είναι ενθαρρυντικές, αλλά δεν πρέπει να μας αποσπάσουν την προσοχή από τη δεινή κατάσταση του δικτύου φόρτισης σε άλλες χώρες της ΕΕ».

Πράγματι, η αντίθεση μεταξύ ηε Ολλανδίας, της χώρας με τους περισσότερους φορτιστές (47,5 για κάθε 100 χιλιόμετρα δρόμου), και μιας τεράστιας χώρας όπως η Πολωνία (οκτώ φορές μεγαλύτερη, αλλά μόνο ένα σημείο φόρτισης για κάθε 250 χιλιόμετρα) είναι εντυπωσιακή.

Όπως τόνισε ο κ. Huitema, «δυστυχώς, η πρόταση κανονισμού για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων – που αποτελεί επίσης συστατικό στοιχείο της δέσμης μέτρων Fit for 55 – δεν συνάδει με τις φιλοδοξίες της Επιτροπής για τους στόχους CO2. Αν και εκτιμούμε την εισαγωγή των αναγκαίων δεσμευτικών στόχων για τους σταθμούς φόρτισης και ανεφοδιασμού σε κάθε κράτος μέλος, θα πρέπει να ενισχυθούν σημαντικά αν θέλουμε να επιτύχουμε τους κλιματικούς μας στόχους».

Ως εκ τούτου, η ACEA καλεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να αδράξουν αυτή την ευκαιρία για να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες για την ηλεκτρονική κινητικότητα κατά τη διάρκεια των επικείμενων διαπραγματεύσεων για το «Fit for 55».

Οι πέντε χώρες με τους περισσότερους φορτιστές ανά 100 χιλιόμετρα οδικού δικτύου είναι η Ολλανδία (47,5), το Λουξεμβούργο (34,5), η Γερμανία (19,4), η Πορτογαλία (14,9) και η Αυστρία (6,1).

Στον αντίποδα, τους λιγότερους φορτιστές ανά 100 χιλιόμετρα οδικού δικτύου έχουν η Λιθουναία (0,2), η Ελλάδα (0,2), η Πολωνία (0,4), η Λετονία (0,5) και η Ρουμανία (0,5).

Share: