Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Μοτοσικλετών (ACEM) έχει εκφράσει έντονα την άποψή του στην πρόσφατη διαμάχη μεταξύ της Ε.Ε. και των ΗΠΑ για τους δασμούς.
Ωστόσο, ο ACEM δεν αγωνίζεται μόνο στο διεθνές μέτωπο, αλλά εμπλέκεται και σε εγχώριες υποθέσεις. Τον Δεκέμβριο του 2019, η Ε.Ε. υπέγραψε την Πράσινη Συμφωνία σε νόμο, η οποία θέτει την ήπειρο σε πορεία προς την ουδετερότητα του άνθρακα έως το 2050.
Η πιο πρόσφατη νομοθετική δέσμη που τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο του 2021, θέτει έναν ακόμη πιο φιλόδοξο στόχο για τη μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το τέλος του 2030.
Ενώ ο οργανισμός και τα μέλη του αναγνωρίζουν τη σημασία της μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου και άλλων ρύπων, ο ACEM δημοσίευσε πρόσφατα μια πολυδιάστατη πρόταση για την επίτευξη των επιθετικών στόχων.
Πρώτον, η Ένωση επισημαίνει την ανισότητα μεταξύ αυτοκινήτων και δικύκλων. Στην Ε.Ε., οι μοτοσικλέτες και τα σκούτερ αντιπροσωπεύουν μόνο το 2% των οχημάτων που είναι σήμερα ταξινομημένα. Εκτός από τη μηδαμινή εκπροσώπηση, τα δίτροχα οχήματα ευθύνονται μόνο για ένα κλάσμα του CO2 που εκπέμπουν τα αντίστοιχα τετράτροχα οχήματα. Κατά μέσο όρο, τα αυτοκίνητα εκπέμπουν 2 τόνους CO2 ετησίως, ενώ οι μοτοσικλέτες και τα σκούτερ ευθύνονται για το ένα έκτο αυτής της ετήσιας ποσότητας.
Για το λόγο αυτό, ο ACEM προτείνει την προσέγγιση “σωστό όχημα, σωστό μέρος, σωστή ενέργεια” για την απαλλαγή από τον άνθρακα. Σύμφωνα με το σχέδιο, οι κατασκευαστές μοτοσικλετών θα ακολουθήσουν μια “πολυδιάστατη πορεία” για τη δημιουργία σειρών με βάση τις ανάγκες των πελατών, τις επιδόσεις και τη σκοπιμότητα.
Ο ACEM προωθεί ελαφριά, μικρής χωρητικότητας μοντέλα για ηλεκτροκίνηση, καθώς η μικρότερη εμβέλεια και το μικρό αποτύπωμά τους θα ταίριαζαν στη διαθεσιμότητα των πόρων και στα στενά όρια των αστικών περιβαλλόντων.
Αντίθετα, οι μοτοσικλέτες αναψυχής, όπως οι μηχανές sport-touring και grand-touring, δεν θα επωφελούνταν από την ηλεκτροκίνηση. Αντ’ αυτού, η οργάνωση ενθαρρύνει την Ε.Ε. να συμβάλει στην ανάπτυξη καυσίμων ουδέτερων ως προς τον άνθρακα για τις μηχανές εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ), έως ότου οι ηλεκτρικές μπαταρίες και τα συστήματα μετάδοσης κίνησης μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις εμβέλειας και ταχύτητας του ανοιχτού δρόμου. Με ένα τέτοιο ευέλικτο σχέδιο, ο ACEM πιστεύει ότι η βιομηχανία μοτοσικλετών μπορεί να συνεχίσει να κατασκευάζει ποικίλες σειρές που να ανταποκρίνονται σε μια ποικιλία πηγών ενέργειας.
Για να υποστηρίξει το σχέδιό της, ο ACEM αναφέρει επίσης ότι “το Euro 3 πέτυχε σημαντική μείωση κατά 94% των εκπομπών μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογονανθράκων και μείωση κατά 50% των εκπομπών αζώτου”. Συνεχίζει λέγοντας ότι το Euro 4 οδήγησε σε μείωση κατά 25% σε σχέση με το Euro 3 και οι κανονισμοί του Euro 5 επέφεραν επιπλέον μείωση κατά 25%.
Ο οργανισμός υποστηρίζει επίσης ότι “η αστική κινητικότητα ευθύνεται για το 40% του συνόλου των εκπομπών CO2 των οδικών μεταφορών και έως και το 70% των άλλων ρύπων από τις μεταφορές”. Με τους αριθμούς να υποστηρίζουν την προσέγγισή της, η θέση της ACEM φαίνεται να είναι ένα λογικό σχέδιο που κινείται προς τα εμπρός.
Βέβαια, με την ανάπτυξη των ηλεκτρικών μπαταριών και κινητήρων να κάνει βήματα προόδου τα τελευταία χρόνια, μόνο ο χρόνος θα δείξει αν η ICE θα παραμείνει στο άμεσο μέλλον. Εκτός από περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα και μοντέλα καθαρών καυσίμων, οι τοπικές κυβερνήσεις θα πρέπει επίσης να βοηθήσουν στη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής, η οποία μπορεί να αποτελέσει το μεγαλύτερο εμπόδιο για τους φιλόδοξους στόχους της Ε.Ε. για την απαλλαγή από τον άνθρακα.