Η Ευρώπη έχει γοητευτεί από το υδρογόνο. Στην πραγματικότητα, το σχέδιο της ΕΕ για το υδρογόνο στις μεταφορές φαίνεται να υπερβαίνει κατά πολύ τις πραγματικές ανάγκες, για την ηλεκτροδότηση βασικών στρατηγικών τομέων, όπως οι θαλάσσιες μεταφορές και οι αερομεταφορές.
Ο κίνδυνος είναι να αυξηθούν οι τιμές της ενέργειας μέσω της παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, εάν δεν προστεθούν περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Το σχέδιο της ΕΕ να απαιτήσει την ενσωμάτωση του πράσινου υδρογόνου στο ενεργειακό μείγμα της ΕΕ έως το 2030 θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντική και ουσιαστική αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας.
Σύμφωνα με νέα ανάλυση της Transport & Environment (T&E), οι ειδικοί εκτιμούν ότι η αύξηση αυτή της ζήτησης ενέργειας ανέρχεται σχεδόν στο ένα πέμπτο. Εάν εφαρμοστεί, θα ασκήσει υπερβολική πίεση στη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας σε μια εποχή που οι τιμές της ενέργειας βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Η αύξηση της παραγωγής υδρογόνου θα μπορούσε να γίνει μια απερίσκεπτη πράξη χωρίς την προσθήκη πρόσθετων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αναφέρουν οι αναλυτές της T&E στη μελέτη τους.
Η οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (RED) είναι η κύρια νομοθεσία της ΕΕ που ρυθμίζει τη χρήση ανανεώσιμων καυσίμων στην Ευρώπη. Αλλά μέχρι στιγμής, φαίνεται να είναι μια καταστροφή, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες και τους συμμετέχοντες στην έκθεση, ο υψηλός στόχος του 10% για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στις μεταφορές το 2020 τέθηκε για κάθε χώρα. Ωστόσο, δεν θεσπίστηκαν επαρκείς εγγυήσεις βιωσιμότητας, πράγμα που σημαίνει ότι τα βιοκαύσιμα που βασίζονται σε καλλιέργειες όπως το φοινικέλαιο και το σογιέλαιο έγιναν τα κυρίαρχα βιοκαύσιμα. Αυτό οδήγησε σε εκτεταμένη αποψίλωση των δασών, απώλεια της βιοποικιλότητας και περισσότερες εκπομπές CO2 από ό,τι τα καύσιμα που αντικατέστησαν.
Το ενεργειακό δίκτυο της Γηραιάς Ηπείρου σταδιακά απεξαρτάται από τον άνθρακα, καθώς στο ενεργειακό μείγμα προστίθενται περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και λιγότερα ορυκτά καύσιμα από άνθρακα και φυσικό αέριο.
Όμως, χωρίς νέες και πρόσθετες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συνδεδεμένες με γενναιόδωρους στόχους για το υδρογόνο, το σχέδιο της ΕΕ είναι πιθανό να οδηγήσει στην εκτροπή της χρήσης και της προσφοράς ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από το δίκτυο και στην υπονόμευση της εξοικονόμησης εκπομπών από τα ηλεκτρικά οχήματα, με την επιβάρυνση του δικτύου.
Σε συνδυασμό με τη χρήση του φυσικού αερίου ως το πιο συνηθισμένο καύσιμο για την “κάλυψη” των κενών, η στρατηγική αυτή θα ήταν εξαιρετικά δαπανηρή με τις τόσο υψηλές τιμές του φυσικού αερίου.
Για τον διευθυντή ηλεκτρικής ενέργειας και ενέργειας της T&E, Geert Decock, «η ΕΕ ακολουθεί μια στρατηγική υψηλού κινδύνου για το υδρογόνο. Χρειαζόμαστε υδρογόνο για τα πλοία και τα αεροπλάνα, αλλά δεν είναι συνετό να ασκούμε περιττή πίεση στην αιολική και την ηλιακή ενέργεια, όταν θα χρειαστεί καθαρή ηλεκτρική ενέργεια για την τροφοδοσία του αυξανόμενου αριθμού ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αντλιών θερμότητας για τα σπίτια».
Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής “Fit for 55”, η Επιτροπή υπέβαλε διάφορες προτάσεις για την ενίσχυση της χρήσης ανανεώσιμου υδρογόνου. Αυτές περιλαμβάνουν στόχο 2,6% για ανανεώσιμα πράσινα καύσιμα υδρογόνου και συνθετικά καύσιμα που θα χρησιμοποιούνται στις μεταφορές, καθώς και 50% υποκατάσταση του γκρίζου υδρογόνου που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία.
Διαβάζοντας την ανάλυση των ανεξάρτητων μέσων ενημέρωσης, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το σχέδιο της ΕΕ για το πράσινο υδρογόνο θα αυξήσει τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές κατά σχεδόν το ένα πέμπτο, 17%, της συνολικής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας το 2030.