Οι συχνές ανακοινώσεις για την παρουσίαση νέων EV και η χρηματοδότηση πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ για προγράμματα ηλεκτροκίνησης έχουν βγάλει από την επικαιρότητα τις δεσμεύσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών για την ανάπτυξη δικτύων φόρτισης.
Το ερώτημα ποιος θα πρέπει να κατασκευάσει δημόσιες υποδομές φόρτισης συζητείται εδώ και καιρό στις αίθουσες συνεδριάσεων. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να απαλλαγούν από την ευθύνη για το γεγονός ότι έκαναν πίσω και άφησαν άλλους να κατασκευάσουν το δίκτυο.
Εταιρείες από τους τομείς του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και των τηλεπικοινωνιών έχουν καταρτίσει σημαντικά σχέδια για επενδύσεις στη φόρτιση κατά την επόμενη δεκαετία. Και μια σειρά από ιδιωτικούς φορείς έχουν βγει στην αγορά για να χρηματοδοτήσουν τα σχέδια επέκτασής τους.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν συνειδητοποιήσει ότι η φόρτιση είναι τόσο κρίσιμη για την αποστολή τους να πωλούν οχήματα που δεν έχουν την πολυτέλεια να μην εμπλακούν. Πρόσφατα, επίσης, το εξέτασαν ως μια πρόσθετη επιχειρηματική ευκαιρία. Η BP λέει τώρα ότι οι ταχυφορτιστές της πρόκειται να γίνουν πιο κερδοφόροι από τις αντλίες καυσίμων της.
Οι προσεγγίσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών μέχρι στιγμής διαφέρουν, καθώς εργάζονται για την εξεύρεση της τεχνολογίας και του κατάλληλου επιχειρηματικού μοντέλου, όπως όλοι οι άλλοι. Σχεδόν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιδιώκουν υπερταχείς φορτιστές, αν και υπάρχουν και πιο αργοί φορτιστές τύπου 2, καθώς και σταθμοί ανταλλαγής μπαταριών. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν αυτά τα δίκτυα μόνες τους, άλλες συνάπτουν συμφωνίες κοινοπραξίας- μερικές δίνουν φορτιστές σε κοινότητες για να ωθήσουν την ιδιωτική δραστηριότητα χωρίς να εμπλακούν περισσότερο.
Η Tesla ξεχωρίζει σαφώς από το πακέτο, καθώς κατασκευάζει κόμβους υπερφόρτισης υψηλής ισχύος από το 2012 και παρέχει φορτιστές αργής ισχύος σε προορισμούς από το 2015. Συνειδητοποίησε από πολύ νωρίς ότι χωρίς επαρκή φόρτιση, οι καταναλωτές δεν θα αγόραζαν τα οχήματά της.
Τον Οκτώβριο, η Tesla ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να τριπλασιάσει το ήδη εκτεταμένο δίκτυό της μέσα στα επόμενα δύο χρόνια και να φτάσει τους 84.000 υπερφορτιστές παγκοσμίως μέχρι το τέλος του 2023. Η ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης προορισμού της ήταν στάσιμη τα τελευταία χρόνια, αν και υποδηλώνει μια προτίμηση για ταχύτερη φόρτιση που απηχείται από τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η Ionity, μια κοινοπραξία με πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των BMW, Ford, Volkswagen, Daimler και Hyundai, δήλωσε ότι θα επενδύσει σχεδόν 700 εκατομμύρια ευρώ (795 εκατομμύρια δολάρια) για να αυξήσει το δίκτυό της σε 7.000 υπερταχείς φορτιστές στην Ευρώπη μέχρι το 2025.
Και η Volkswagen, σε συνεργασία με τους ενεργειακούς κολοσσούς BP, Enel και Iberdrola, αναπτύσσει 18.000 υπερταχείς φορτιστές στην Ευρώπη, 10.000 στις ΗΠΑ με τη θυγατρική της, Electrify America, και 17.000 στην Κίνα σε μια κοινοπραξία με τις Star Charge JAC και FAW που ονομάζεται CAMS.
Η στρατηγική της Stellantis υπερισχύει των αριθμών της Ionity και της VW, καθώς στοχεύει σε 35.000 υπερταχείς φορτιστές στην Ευρώπη έως το 2030. Η GM συνεργάζεται με την EVGo για την εγκατάσταση 3.250 υπεργρήγορων φορτιστών στις ΗΠΑ- διανέμει επίσης 40.000 αργούς φορτιστές στους αντιπροσώπους για να τους εγκαταστήσουν στις κοινότητές τους. Οι προσπάθειες αυτές αποτελούν μέρος της δέσμευσης της GM ύψους 750 εκατομμυρίων δολαρίων για την επέκταση της πρόσβασης στη φόρτιση των EV.
Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις Rivian και Nio παίρνουν μια σελίδα από το εγχειρίδιο της Tesla δημιουργώντας αποκλειστικά δίκτυα για τους οδηγούς τους. Η Nio θα παρέχει μια ποικιλία προσφορών, κατασκευάζοντας αργούς φορτιστές, γρήγορους φορτιστές και σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών. Η εταιρεία στοχεύει να διαθέτει 4.000 σταθμούς ανταλλαγής μέχρι το 2025, με 1.000 εκτός Κίνας (20 έχουν προγραμματιστεί για τη Νορβηγία μέχρι το τέλος του 2022).
Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Toyota ή η Honda, που δεν έχουν κάνει σημαντικές ανακοινώσεις για τη φόρτιση, θα συμμετάσχουν στην προσπάθεια ή θα παρακολουθήσουν από κάποια απόσταση την πρόκληση της δημιουργίας ενός δικτύου.
Με τον τεράστιο αριθμό πρωτοβουλιών και αποκλειστικών δικτύων είναι σχεδόν βέβαιο ότι μόλις τελειώσει η έκρηξη θα υπάρξει ενοποίηση και οι πλεονάζοντες φορτιστές θα πέσουν από το δίκτυο, όπως ακριβώς είδαμε μετά τα πρώτα πέντε χρόνια εξάπλωσης της φόρτισης. Δεν θα είναι όλα τα επιχειρηματικά μοντέλα νικητές.