Στον κόσμο της καθαρής ενέργειας, λίγοι τομείς είναι τόσο δυναμικοί όσο η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Δέκα χρόνια νωρίτερα, δηλαδή το 2012, είχαν πουληθεί περίπου 130.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγκοσμίως. Σήμερα τα δεδομένα έχουν αλλάξει και αυτός ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πωλείται σε διάστημα μόλις μιας εβδομάδας.
Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακή τα τελευταία τρία χρόνια, παρά τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες με την πανδημία και την έλλειψη των ημιαγωγών. Το 2019 πουλήθηκαν 2,2 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύοντας μόλις το 2,5% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων, ενώ ένα χρόνο αργότερα μπορεί η συνολική αγορά του αυτοκινήτου να συρρικνώθηκε, όμως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτέλεσαν εξαίρεση καταγράφοντας πωλήσεις άνω των 3 εκατομμυρίων αυτοκινήτων και κατακτώντας το 4,1% του συνολικού μεριδίου αγοράς. Πέρσι, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφθασαν τα 6,6 εκατομμύρια, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 9% της παγκόσμιας αγοράς.
Σύμφωνα με υπολογισμούς, σήμερα υπάρχουν περίπου 16 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους παγκοσμίως, που καταναλώνουν περίπου 30 τεραβατώρες (TWh) ηλεκτρικής ενέργειας ετησίως, η οποία ισοδυναμεί με όλη την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται στην Ιρλανδία. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνέβαλαν στην αποφυγή της κατανάλωσης λιπαντικών και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2021, αν και αυτά τα οφέλη ακυρώθηκαν από την παράλληλη αύξηση των πωλήσεων των SUV που έχουν αυξημένες καταναλώσεις καυσίμου και ρύπων.
Το 2021 οι πωλήσεις του Δεκεμβρίου ήταν σημαντικά αυξημένες σε σχέση με τις πωλήσεις το Ιανουάριο του ίδιου χρόνου. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του 2021, οι μηνιαίες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν σταθερά ανοδικές. Η Κίνα ηγήθηκε της παγκόσμιας ανάπτυξης στις αγορές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς οι πωλήσεις έφθασαν τα 3,4 εκατομμύρια. Με άλλα λόγια, περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλήθηκαν το 2021 μόνο στην Κίνα από ό,τι σε ολόκληρο τον κόσμο το 2020. Στην Ευρώπη, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά σχεδόν 70% το 2021 σε 2,3 εκατομμύρια, με τα μισά από αυτά να είναι plug-in υβριδικά. Σε απόλυτες τιμές, η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2021 ήταν η Γερμανία , όπου περισσότερα από ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο ήταν ηλεκτρικά. Συνολικά, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 17% των συνολικών ευρωπαϊκών πωλήσεων το 2021, αλλά υπήρχαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των αγορών. Η Νορβηγία με 72% και η Σουηδία και η Ολλανδία με 45% και 30% αντίστοιχα, βρίσκονται στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης. Με 25%, η Γερμανία είχε μακράν το υψηλότερο μερίδιο αγοράς μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών αγορών. Ακολούθησαν η Μ. Βρετανία και η Γαλλία (με μερίδιο αγοράς περίπου 15%), η Ιταλία (8,8%) και η Ισπανία (6,5%).
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κίνα, η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες αντιπροσωπεύουν περίπου τα 2/3 της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων, αλλά περίπου το 90% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στις υπόλοιπες αγορές, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 2% των συνολικών πωλήσεων. Ακόμη και στις μεγάλες αναπτυσσόμενες οικονομίες όπως η Βραζιλία , η Ινδία και η Ινδονησία. Στην Ιαπωνία, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων μόλις αυξήθηκαν, με το μερίδιο αγοράς τους να παραμένει κάτω από το 1% τα τελευταία τρία χρόνια. Η Κορέα και η Αυστραλία δείχνουν μεγαλύτερο δυναμισμό μεταξύ των μικρότερων αγορών. Στην Κορέα, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπερδιπλασιάστηκαν το 2021 μετά από δύο χρόνια χωρίς ανάπτυξη, αυξάνοντας το μερίδιο αγοράς τους στο 8%. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Αυστραλία, τέλος, αυξήθηκαν σημαντικά, αν και βρίσκονται σε ιδιαίτερα χαμηλό επίπεδο.
πηγή: ΑΠΕ