Αφού η Επιτροπή της ΕΕ παρουσίασε προτάσεις για υποχρεωτικά κριτήρια βιωσιμότητας για τις μπαταρίες στα τέλη του 2020, το κείμενο της Επιτροπής με τροπολογίες αναμένεται να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Μάρτιο του 2022. Αυτό σημαίνει ότι ο κανονισμός θα μπορούσε τελικά να τεθεί σε εφαρμογή φέτος – κάτι που θα δώσει στη βιομηχανία περίπου τέσσερα χρόνια για να προετοιμαστεί.
Το επιταχυνόμενο χρονοδιάγραμμα αποκάλυψε ο ευρωβουλευτής Pascal Canfin σε συνέντευξή του στο Euractiv. Εκτός από τις ουσιαστικές αλλαγές στην πρόταση της Επιτροπής για το 2020 , όπως η συμπερίληψη μπαταριών για ηλεκτρικά ποδήλατα και σκούτερ στον κανονισμό, ο Canfin είπε ότι η έναρξη ισχύος θα επιταχυνθεί κατά έξι μήνες από την 1η Ιουλίου 2027 έως την 1η Ιανουαρίου 2027.
Ο Canfin θεωρείται «ο άνθρωπος του Μακρόν στις Βρυξέλλες». Ως εκ τούτου, τα σχόλιά του θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στο πλαίσιο ότι η Γαλλία εξακολουθεί να ασκεί την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ έως τα τέλη Ιουνίου και θέλει να εφαρμόσει τον κανονισμό προς το συμφέρον της μέχρι τότε. Ο Canfin ανακοίνωσε ότι η Επιτροπή Περιβάλλοντος θα ψηφίσει για το προσχέδιο στις 10 Φεβρουαρίου. «Συμφωνήσαμε, με πολύ μεγάλη πλειοψηφία, σε συμβιβασμούς, που μας επιτρέπουν να φανταστούμε ότι η ολομέλεια του Μαρτίου δεν θα τροποποιήσει τις προτάσεις μας».
Ένας από τους συμβιβασμούς ήταν προφανώς ο ρυθμός με τον οποίο πρέπει να εφαρμοστούν τα μέτρα. Η έναρξη ισχύος θα επιταχυνθεί κατά έξι μήνες. Μόνο οι μπαταρίες που πληρούν ένα ελάχιστο περιβαλλοντικό πρότυπο θα γίνονται δεκτές την 1η Ιανουαρίου 2027, αντί για την 1η Ιουλίου 2027. Εάν ο κανονισμός εγκριθεί ακόμη το 2022, όπως αναμένεται, η ευρωπαϊκή βιομηχανία μπαταριών θα έχει τέσσερα χρόνια για να προετοιμαστεί. «Θα επιτρέψει επίσης στους εισαγωγείς να λάβουν υπόψη αυτό το νέο πρότυπο για να βελτιώσουν τις πρακτικές τους», εξήγησε ο Canfin.
Ο Canfin λέει ότι η Επιτροπή Περιβάλλοντος δεν θα ανατρέψει το σχέδιο της Επιτροπής. Τόνισε ότι δεν πρόκειται για «αλλαγή των βασικών ισορροπιών του κειμένου της Επιτροπής, κάτι που είναι ήδη καλό». Ανέφερε ότι αυτός θα είναι ο πρώτος νόμος στον κόσμο που θεσπίζει περιβαλλοντικά κριτήρια για την είσοδο ηλεκτρικών μπαταριών στην αγορά, λέγοντας ότι η Ευρώπη θα γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης στην περιβαλλοντική ρύθμιση της παραγωγής μπαταριών σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. Αυτός θα είναι σκληρός ανταγωνισμός, καθώς η Κίνα έχει ήδη σημειώσει κάποια πρόοδο σε αυτό το μέτωπο με πολλά κύματα κανονισμών από το 2018, ο τελευταίος και ο πιο εκτενής από τους οποίους έγιναν τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους.
Εκτός από την προαναφερθείσα επέκταση ώστε να περιλαμβάνει μπαταρίες για ηλεκτρικά ποδήλατα και ηλεκτρικά σκούτερ, για παράδειγμα, το καθήκον φροντίδας θα ισχύει και για την παραγωγή μπαταριών. Αυτό σημαίνει ότι οι πολυεθνικές εταιρείες πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα και οι απαιτήσεις προστασίας του περιβάλλοντος γίνονται σεβαστά σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού τους. Απομένει ακόμη να συνταχθεί και η Επιτροπή θα προτείνει ένα κείμενο έως τα τέλη Μαρτίου.