Η Greenpeace δημοσίευσε μια έκθεση στην οποία αναλύονται οι επιπτώσεις της επιτάχυνσης των σχεδίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης να θέσει τέρμα στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ένα σχέδιο που προτείνει το 2035 ως ημερομηνία που έχει οριστεί για αυτή τη στιγμή, αλλά το οποίο η Greenpeace έχει επισημάνει ότι δεν είναι αρκετά φιλόδοξο και θα πρέπει να επισπευσθεί.
Η Greenpeace παρουσίασε ορισμένα στοιχεία για τη μείωση των εκπομπών και την εξοικονόμηση ενέργειας με την επιτάχυνση των προθεσμιών.
Όπως θυμόμαστε, η δέσμη μέτρων για το κλίμα “Fit-for-55” σημαίνει ότι η ΕΕ θέλει να μειώσει τις εκπομπές CO2 από τα νέα αυτοκίνητα κατά 55% έως το 2030 σε σύγκριση με το 2021 και να επιτύχει μείωση κατά 100% έως το 2035. Αυτό θα σήμαινε ότι θα έπρεπε να περιμένουμε σχεδόν 13 χρόνια μέχρι τότε.
Ενώ όμως αγορές όπως η Γερμανία και η Ισπανία συμφωνούν με την πρόταση αυτή, άλλες ζητούν πιο φιλόδοξα μέτρα. Το Λουξεμβούργο, η Ολλανδία, η Δανία και το Βέλγιο ζήτησαν από την ΕΕ να λάβει πιο επείγοντα μέτρα.
Η Greenpeace ξεκίνησε μια μελέτη που αναλύει τις επιπτώσεις της επίσπευσης των προθεσμιών για την απαγόρευση των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε τρία σενάρια. Το πρώτο είναι το τρέχων που θέτει ως προθεσμία το 2035. Το δεύτερο είναι μια ενδιάμεση ημερομηνία, ήτοι το 2030, ενώ το πιο επιθετικό θα σήμαινε το τέλος των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2028.
Στο ενδιάμεσο σενάριο η Ευρώπη θα καταφέρει να μειώσει τις εισαγωγές και την κατανάλωση 390 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου και καυσίμων αυτοκινήτων ετησίως σε σύγκριση με το σχέδιο για το 2035. Αυτό θα σήμαινε μείωση των εκπομπών CO2 κατά 1,2 Gigatonnes και εξοικονόμηση 460 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως για τους Ευρωπαίους με τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Αν μεταφέρουμε τη διαδικασία στο 2028, τότε τα νούμερα εκτοξεύονται στα ύψη. Η εξοικονόμηση στις εισαγωγές καυσίμων ανέρχεται σε 540 εκατομμύρια τόνους ετησίως, οι εκπομπές κατά 1,7 Gigatonnes και η οικονομική εξοικονόμηση θα φτάσει τα 635 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Για να τοποθετήσουμε το ποσό αυτό σε ένα πλαίσιο, μπορούμε να υπενθυμίσουμε ότι κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης του 2008, οι ευρωπαϊκές χώρες έλαβαν συνολικά 591,9 δισεκατομμύρια ευρώ σε πακέτα διάσωσης σε διάστημα επτά ετών.
Η εξοικονόμηση αυτή αφορά τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, αλλά δεν λαμβάνει υπόψη την αύξηση του εισοδήματος της χώρας λόγω της αλλαγής παραδείγματος στην παραγωγή ενέργειας από εξωτερική σε εσωτερική.
Ένας ηλεκτρικός στόλος θα επεκτείνει ριζικά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με τις συνακόλουθες επιπτώσεις στις θέσεις εργασίας εγκατάστασης και συντήρησης. Αλλά και σε άλλους τομείς, όπως τα δίκτυα φόρτισης, οι εφαρμογές, η Ε&Α στον σχεδιασμό οχημάτων και μπαταριών, η παραγωγή των ίδιων των μπαταριών… κ.λπ.
Σε αυτό θα προστεθεί η εξοικονόμηση ιατρικών δαπανών που προκαλούνται από τη ρύπανση, καθώς και η γεωπολιτική συνιστώσα, με τη μείωση της εξάρτησης από αντιδημοκρατικά κράτη που δεν είναι ευθυγραμμισμένα με τις αρχές της ΕΕ.
Σύμφωνα με τους αξιωματούχους της Greenpeace, «από οικολογική και οικονομική άποψη, όλα συνηγορούν υπέρ του να αποχαιρετήσουμε τους κινητήρες ντίζελ και βενζίνης πιο γρήγορα».