Στην Ελβετία έχει ξεκινήσει συζήτηση για ένα σχέδιο φορολόγησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία ήδη αρχίζουν να κυριαρχούν στους ελβετικούς δρόμους.
Η τοπική αγορά φαίνεται να είναι κατάλληλη για ταχεία εξάπλωση, δεδομένου ότι το κατά κεφαλήν εισόδημα είναι υψηλότερο από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη και ότι το μείγμα συλλογής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα μπορούσε να βελτιωθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια.
Η φορολογία των EV θα μπορούσε να συμβάλλει σε συγκεκριμένους δημόσιους τομείς όπως τη συντήρηση των δρόμων και τα νέα έργα μεταφορών.
Σήμερα, η οδική υποδομή της Ελβετίας, η οποία δεν είναι τόσο εύκολο να διαχειριστεί λόγω των πολλών αλπικών διαδρομών και των δομικά πολύπλοκων τμημάτων, χρηματοδοτείται εν μέρει από τους φόρους στη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης.
Μακροπρόθεσμα, οι πόροι αυτοί θα μειωθούν, με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα που μπορούν φυσικά να χρησιμοποιηθούν για αυτή την “υπηρεσία” να γίνουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ο φόρος θα μπορούσε να αποτελείται από ένα σταθερό ποσό ανά διανυόμενο χιλιόμετρο, αλλά θα εξαρτάται επίσης από την κατηγορία του οχήματος. Πιθανώς θα επιλεγεί μια παρόμοια προσέγγιση με το σύστημα που ισχύει σήμερα για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, το οποίο, ωστόσο, θα παραμείνει σε ισχύ.
Η κυβέρνηση έχει ζητήσει από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Μεταφορών και Ενέργειας και το Υπουργείο Οικονομικών να προετοιμάσουν ένα νομοσχέδιο μέχρι το τέλος του επόμενου έτους, το οποίο θα επιτρέπει την εισαγωγή ενός φόρου αντικατάστασης για τα οχήματα με εναλλακτική κίνηση.
Θα χρειαστεί τροποποίηση του Συντάγματος και, ως εκ τούτου, θα ζητηθεί η γνώμη των πολιτών μέσω δημοψηφίσματος. Εφόσον εγκριθεί o φόρος θα αρχίσει να ισχύει από το 2030, οπότε και θεωρείται ότι τα ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να υπερτερούν σε αριθμό των θερμικών αυτοκινήτων, τουλάχιστον όσον αφορά τις νέες ταξινομήσεις.
Το ζήτημα της φορολόγησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει επίσης να αντιμετωπιστεί, αργά ή γρήγορα, από άλλες ευρωπαϊκές χώρες: λογικά, οι πρώτες που θα εισαγάγουν νέους κανονισμούς θα είναι εκείνες με τη μεγαλύτερη διείσδυση της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.