Οι άνθρωποι ανησυχούν όλο και περισσότερο για την οικονομική προσιτότητα της κινητικότητάς τους. Αυτό είναι ένα από τα βασικά ευρήματα της Μελέτης Κινητικότητας 2022, που δημοσίευσε σήμερα η Continental.
Τα γενικά υψηλά ποσοστά πληθωρισμού και κυρίως η ραγδαία αύξηση των τιμών της ενέργειας απειλούν να φρενάρουν τον μετασχηματισμό της κινητικότητας στη Γερμανία.
Η βιωσιμότητα, ειδικά σε σχέση με τα αυτοκίνητα, γίνεται όλο και πιο σημαντική για την πλειοψηφία των Γερμανών πολιτών. Σύμφωνα με αυτό, μόνο το 44% των Γερμανών που συμμετείχαν στην έρευνα αναμένουν ότι το μέλλον της κινητικότητας θα είναι ηλεκτρικό. Για μια στενή πλειοψηφία των ανθρώπων στη Γερμανία, ωστόσο, η φιλική προς το περιβάλλον κινητικότητα δεν θεωρείται επί του παρόντος προτεραιότητα στο πλαίσιο των υψηλών τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας, της βενζίνης και του ντίζελ.
Επιπλέον, περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες στη Γερμανία δεν θα μπορούν πλέον να αντέξουν οικονομικά να οδηγούν, εάν η τιμή της βενζίνης ξεπεράσει τα 2,80 ευρώ ανά λίτρο.
Το κόστος απασχολεί τους ανθρώπους και όταν πρόκειται να στραφούν σε φιλική προς το κλίμα κινητικότητα: οι μισοί από τους ερωτηθέντες δεν είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για ένα φιλικό προς το περιβάλλον όχημα από ό,τι για ένα συμβατικό. Ταυτόχρονα, σχεδόν οι μισοί (43%) αναφέρουν το υψηλό κόστος ως λόγο κατά της συγκεκριμένης αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος. Κατά τη γνώμη της συντριπτικής πλειοψηφίας, οι κυβερνήσεις θα πρέπει επομένως να κάνουν περισσότερα – μέσω επιδοτήσεων, για παράδειγμα – για να εξασφαλίσουν την αύξηση του ποσοστού των οχημάτων χωρίς εκπομπές ρύπων και, πάνω απ’ όλα, να διασφαλίσουν ότι η κινητικότητα θα παραμείνει συνολικά προσιτή.
Είναι καθήκον των υπεύθυνων χάραξης πολιτικής να δημιουργήσουν τις συνθήκες-πλαίσιο που απαιτούνται για να επιτευχθεί αυτό – οι προσδοκίες αυτές γίνονται αρκετά σαφείς από όσους συμμετείχαν στη μελέτη κινητικότητας.
Η Continental διεξήγαγε την αντιπροσωπευτική μελέτη κινητικότητας μαζί με τη γνωστή εταιρεία ερευνών αγοράς infas για έβδομη φορά. Τον Μάιο του 2022, η infas διεξήγαγε έρευνα σε 6.000 πολίτες ηλικίας 18 έως 70 ετών στη Γερμανία, τη Γαλλία, τη Νορβηγία, τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και την Κίνα, σχετικά με τις προσωπικές τους ανάγκες κινητικότητας και τη συμπεριφορά τους στα ταξίδια και τον ελεύθερο χρόνο.
Η εκτίναξη του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας και η έλλειψη πληροφόρησης ως εμπόδια για την ηλεκτρική κινητικότητα
Η μελέτη διαπίστωσε ότι το κόστος και η ακόμη ανεπαρκής υποδομή αποτελούν εμπόδια για την αύξηση της ζήτησης για φιλική προς το περιβάλλον κινητικότητα – ιδίως για την ηλεκτρική κινητικότητα. Περίπου τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων στη Γερμανία αισθάνονται ανεπαρκώς ενημερωμένοι σχετικά με το κόστος αγοράς και λειτουργίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Λόγω της ραγδαίας αύξησης του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, το 67% δεν είναι σίγουροι για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος. Συνολικά, η πλειονότητα (62 τοις εκατό) πιστεύει επομένως ότι δεν θα μπορέσει να αντέξει οικονομικά ένα ηλεκτρικό όχημα στο εγγύς μέλλον.
Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων, ωστόσο, θεωρεί σημαντικό ή και πολύ σημαντικό το γεγονός ότι τα υλικά που χρησιμοποιούνται για το αυτοκίνητό τους είναι φιλικά προς το περιβάλλον και βιώσιμα, καθώς και ότι τα κοινωνικά πρότυπα και τα ανθρώπινα δικαιώματα τηρούνται κατά τη διάρκεια της παραγωγής και σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού. Ταυτόχρονα, η πλειονότητα των ερωτηθέντων δεν είναι διατεθειμένη να πληρώσει πριμοδότηση για επαναχρησιμοποιημένα ή ανακυκλωμένα υλικά στα οχήματά τους. Το ίδιο ισχύει και για τη χρήση καυσίμων που προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως το πράσινο υδρογόνο.
Οι πολίτες θα ήθελαν περισσότερη οικονομική βοήθεια και ρύθμιση από την κυβέρνηση της χώρας τους
Γενικά, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων (73%) ανησυχεί ότι η κινητικότητα δεν είναι πλέον – ή δεν θα παραμείνει πλέον – προσιτή γι’ αυτούς λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους. Ως εκ τούτου, περισσότεροι από τέσσερις στους πέντε ερωτηθέντες (82 τοις εκατό) πιστεύουν ότι εναπόκειται στην κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι η κινητικότητα θα παραμείνει προσιτή.
Επιπλέον, το 77 τοις εκατό θεωρεί ότι είναι ευθύνη της κυβέρνησης να διασφαλίσει ότι η φιλική προς το περιβάλλον κινητικότητα θα γίνει λιγότερο δαπανηρή από τις περιβαλλοντικά επιβλαβείς αντιλήψεις. Τα αποτελέσματα για τη Νορβηγία, η οποία συμπεριλήφθηκε για πρώτη φορά στη μελέτη κινητικότητας, δείχνουν ότι η κυβέρνηση μπορεί να αναλάβει ενεργό ρόλο καθοδήγησης.
Στη Νορβηγία, η κυβέρνηση προωθεί την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων μέσω διαφόρων φορολογικών κινήτρων και ειδικών ενημερωτικών εκστρατειών. Με τον τρόπο αυτό, η νορβηγική κυβέρνηση υποστηρίζει τη διείσδυση των ηλεκτρικών κινητήρων στην αγορά, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στα αποτελέσματα της μελέτης: μεταξύ των ερωτηθέντων εδώ, το ποσοστό των ηλεκτρικών ή υβριδικών οχημάτων (26%) είναι υψηλότερο από αυτό που παρατηρείται στις πέντε άλλες χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα.
Ωστόσο, στη Νορβηγία, όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά όσον αφορά τις βιώσιμες έννοιες κίνησης. Το ποσοστό των οχημάτων με κινητήρες ντίζελ ήταν 41 τοις εκατό στη Νορβηγία, η οποία αναφέρεται σταθερά ως πρωτοπόρος στην ηλεκτρική κινητικότητα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στη Γαλλία ήταν 46 τοις εκατό.