To πρώτο πλήρως ηλεκτροκίνητο αυτόνομο πλοίο μεταφοράς container του κόσμου με μηδενικές εκπομπές ρύπων είναι γεγονός. Πρόκειται για το «Yara Birkeland» που παραδόθηκε στη νορβηγική εταιρεία “Yara Norge AS” τον Νοέμβριο του 2020 και αυτήν την περίοδο βρίσκεται στο λιμάνι του Horten, όπου οι ναυπηγοί διενεργούν εργασίες και δοκιμές στο σύστημα αυτόνομης λειτουργίας του.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της εταιρείας, προς τα τέλη του 2021 υπολογίζεται πως το πλοίο θα είναι έτοιμο να ξεκινήσει επίσημα τα δρομολόγιά του.
Το Yara Birkeland παραγγέλθηκε από την Yara το 2017 και ναυπηγήθηκε από τη νορβηγική εταιρεία “Kongsberg Maritime”. Το σκαρί κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο της Vard Braila στη Ρουμανία. Η ναυπήγηση του πλοίου σταμάτησε τον Μάιο του 2020, λόγω απαιτητικών ζητημάτων που έπρεπε να επιλυθούν στον τομέα του αυτόνομου εφοδιασμού.
Το πρώτο δοκιμαστικό του ταξίδι ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2020, με το πλοίο να ταξιδεύει για σχεδόν επτά ώρες – από το Brevik στο Horten.
Η Kongsberg Maritime δημοσίευσε το 2017 ένα βίντεο σχετικά με το Yara Birkeland, το οποίο έδινε μία γενική εικόνα του πλοίου, που εκείνη την περίοδο βρισκόταν ακόμα υπό κατασκευή. Η εταιρεία εμφανιζόταν τότε πολύ αισιόδοξη, δεδομένου ότι στην περιγραφή του βίντεο ανέφερε πως «η ναυπήγηση θα ολοκληρωνόταν το δεύτερο μισό του 2018», αλλά αυτό αναμένεται μάλλον να συμβεί φέτος.
Η Yara δήλωσε πως τη συγκεκριμένη περίοδο προτεραιότητά της για το Yara Birkeland είναι να ξεκινήσει η μεταφορά εμπορευμάτων του πλοίου με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Οι νέες κατασκευές στο εργοστάσιο της Herøya έχουν ολοκληρωθεί, ενώ μένουν λίγες ακόμα διεργασίες, οι οποίες αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο προσεχές φθινόπωρο, ώστε το Yara Birkeland να είναι έτοιμο για την επίσημη έναρξη των δρομολογίων του.
Το Yara Birkeland εκτιμάται ότι θα μεταφέρει, περίπου, το 40% με 60% του όγκου εμπορευμάτων της Yara, έως το τέλος του 2021. Παράλληλα, όλο αυτό το διάστημα γίνονται προετοιμασίες στο πλοίο, ώστε να ολοκληρωθεί και η πρώτη φάση του προγράμματος εκτέλεσης δρομολογίου με μειωμένο προσωπικό.
Όταν επιτευχθεί και αυτός ο στόχος, τότε το πλοίο θα έχει φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο ανάπτυξης, ώστε σε δύο χρόνια, όπως εκτιμάται, να είναι πλήρως αυτόνομο και να μη χρειάζεται την ανθρώπινη παρέμβαση για τη λειτουργία του.