Οι ερευνητές ατυχημάτων της AXA επικεντρώθηκαν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις δοκιμές πρόσκρουσης που πραγματοποίησαν στην Ελβετία. Σε δύο ζωντανές συγκρούσεις που πραγματοποίησαν, αποκαλύφθηκαν τα δυνατά σημεία, οι αδυναμίες και οι νέοι κίνδυνοι που δημιουργούν τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους.
«Η θριαμβευτική πορεία της ηλεκτροκίνησης δεν μπορεί πλέον να σταματήσει. Δεν είναι μόνο καλό για το περιβάλλον, αλλά προσφέρει ακόμη και οδηγική ευχαρίστηση. Ωστόσο, εμείς οι ασφαλιστές και οι πελάτες μας πρέπει επίσης να διαχειριστούμε νέους κινδύνους: Παρόλο που τα ηλεκτροκά αυτοκίνητα δεν προκαλούν περισσότερα ατυχήματα στη χώρα, συχνά μπορεί να οδηγήσουν σε ακριβότερες ατομικές αποζημιώσεις», λέει ο Nils Reich, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου για τις Ασφαλίσεις Περιουσίας, εξηγώντας τις εξελίξεις στην AXA στη Γερμανία.
Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι ατυχημάτων με τα ηλεκτροκά αυτοκίνητα δεν προκύπτουν κατά τη μείωση της ταχύτητας, αλλά κατά την επιτάχυνση. «Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ιδίως τα ισχυρά, έχουν πολύ υψηλή ροπή, η οποία γίνεται αμέσως αντιληπτή όταν πατάτε το ηλεκτρικό πεντάλ. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ακούσια, σπασμωδική επιτάχυνση, την οποία ο οδηγός δεν μπορεί πλέον να ελέγξει», εξηγεί ο Michael Pfäffli, επικεφαλής της έρευνας ατυχημάτων στην AXA Ελβετίας.
Αυτό το λεγόμενο φαινόμενο υπερκάλυψης είναι πιθανώς και η αιτία της αυξημένης συχνότητας των αξιώσεων που αφορούν ισχυρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μια ματιά στα στατιστικά στοιχεία ατυχημάτων της AXA Ελβετίας δείχνει ότι οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων προκαλούν 50 τοις εκατό περισσότερες συγκρούσεις με ζημιές στο όχημά τους από ό,τι οι οδηγοί συμβατικών αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.
Αυτό είναι το αντικείμενο του πρώτου ατυχήματος, στο οποίο ένας οδηγός του Tesla υποτίθεται ότι πατάει μόνο για λίγο το ηλεκτρικό πεντάλ και χάνει τον έλεγχο του οχήματος λόγω της ισχυρής επιτάχυνσης. Οδηγεί με υπερβολική ταχύτητα προς έναν κυκλικό κόμβο, δεν μπορεί πλέον να φρενάρει και πέφτει πάνω στον κόμβο. Το αυτοκίνητο ανατρέπεται και το κάτω μέρος του αμαξώματος υφίσταται σοβαρές ζημιές λόγω του ανώμαλου εδάφους. Σε περίπτωση ανατροπής, ο θάλαμος επιβατών παραμένει άθικτος και, χάρη στα αποτελεσματικά συστήματα ασφαλείας, όπως οι προεντατήρες ζωνών ασφαλείας ή οι αερόσακοι, οι επιβάτες συνήθως δεν υφίστανται τραυματισμούς ή υφίστανται μόνο ελαφρά τραύματα.
Αχίλλειος πτέρνα: το κάτω μέρος του σασί
Σύμφωνα με τους δοκιμαστές, η σύγκρουση αποκαλύπτει ένα άλλο κρίσιμο στοιχείο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: το κάτω μέρος του αμαξώματος. Οι έρευνες της AXA έδειξαν ότι η ζημιά στο κάτω μέρος του αμαξώματος μπορεί να προκληθεί κατά την οδήγηση σε νησίδες, πέτρες ή ακόμη και σε κυκλικούς κόμβους. Παρόλο που η μπαταρία κίνησης προστατεύεται πολύ καλά από την πρόσθετη ακαμψία του αμαξώματος μπροστά, πίσω και στα πλάγια, έχει ένα αδύναμο σημείο.
«Το κάτω μέρος του αμαξώματος φαίνεται να είναι η αχίλλειος πτέρνα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επειδή η μπαταρία δεν προστατεύεται επιπλέον εκεί. Οι οδηγοί πρέπει να το γνωρίζουν αυτό», λέει ο Pfäffli.
Οι κατασκευαστές καλούνται να μην υποτιμήσουν τον κίνδυνο που δημιουργείται στο κάτω μέρος του EV και να εξασφαλίσουν επαρκή προστασία, για παράδειγμα με την τοποθέτηση πλάκας τιτανίου ή παρόμοιων υλικών υψηλής αντοχής στο κάτω μέρος του αμαξώματος. Οι ερευνητές ατυχημάτων της AXA συνιστούν επίσης στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων (Euro NCAP) να εισαγάγει ένα πρόσθετο σενάριο δοκιμών πρόσκρουσης για τον έλεγχο της ευστάθειας από κάτω. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αν η μπαταρία υποστεί πραγματική ζημιά, όπως στο ατύχημα που περιγράφηκε παραπάνω, μπορεί να προκληθεί πυρκαγιά.
«Εάν προκληθεί ζημιά στην μπαταρία, μπορεί γρήγορα να προκληθούν τεράστιες πυρκαγιές. Εάν υπάρχει μόνο ο κίνδυνος να αναφλεγεί η μπαταρία, το όχημα διατηρείται στο πυροσβεστικό δοχείο για μέρες. Το γεγονός ότι έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας φαίνεται, για παράδειγμα, στο ότι δεν υπάρχουν ακόμη πολλά δοχεία πυρόσβεσης και ότι ορισμένα από αυτά τα αυτοκίνητα πρέπει να φυλάσσονται σε αποκλεισμένους χώρους στάθμευσης», λέει ο Reich.
Ωστόσο, ο κίνδυνος πυρκαγιάς από τα αυτοκίνητα, ανεξάρτητα από το αν είναι βενζινοκίνητα ή ηλεκτροκίνητα, είναι πολύ χαμηλός και συχνά υπερεκτιμάται από το κοινό. Σύμφωνα με την AXA, στατιστικά μόνο 5 στα 10.000 αυτοκίνητα πέφτουν θύματα πυρκαγιάς. Οι ζημιές από κούρνια είναι 38 φορές πιο συχνές από τις πυρκαγιές σε αυτοκίνητα.
Οι μπαταρίες αυξάνουν το βάρος
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν μόνο διαφορετική συμπεριφορά στην επιτάχυνση, αλλά και διαφορετική κατασκευή και βάρος από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα αυτοκίνητα γενικά γίνονται όλο και πιο βαριά. Σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν το 2000 (1340 kg), τα νεότερα αυτοκίνητα ζυγίζουν περίπου 25% περισσότερο. Η ηλεκτροκίνηση δίνει πρόσθετη ώθηση στην τάση αυτή. Οι ερευνητές ατυχημάτων της AXA υποθέτουν ότι το μέσο βάρος ενός νέου οχήματος θα είναι δύο τόνοι σε λίγα χρόνια λόγω της λειτουργίας των μπαταριών.
Το δεύτερο ατύχημα της AXA αφορούσε το βάρος ή μάλλον τη διαφορά βάρους μεταξύ των οχημάτων: ένα Golf VII με κινητήρα εσωτερικής καύσης και ένα μοντέλο του ίδιου τύπου με ηλεκτρική κίνηση συγκρούστηκαν μετωπικά με ταχύτητα 50 χιλιομέτρων την ώρα. Το ηλεκτρικό Golf έχει ακριβώς τις ίδιες διαστάσεις, αλλά με επιπλέον 400 κιλά είναι σημαντικά βαρύτερο, γεγονός που οφείλεται στην μπαταρία καθώς και στην υψηλότερη ακαμψία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
«Το 1250 κιλών Golf εσωτερικής καύσης υποβάλλεται σε σημαντικά υψηλότερο φορτίο σε αυτή τη σύγκρουση και κατά συνέπεια υφίσταται εμφανώς μεγαλύτερες ζημιές στο αμάξωμα από το αντίστοιχο ηλεκτρικό», αναφέρουν οι δοκιμαστές. «Σε μια σύγκρουση, η διαφορά βάρους μεταξύ των εμπλεκόμενων οχημάτων είναι καθοριστική. Το ελαφρύτερο όχημα βρίσκεται σε μειονεκτική θέση επειδή το ενεργειακό φορτίο είναι μεγαλύτερο από ό,τι για το βαρύτερο όχημα».
Η κατάσταση είναι διαφορετική στην περίπτωση της σωματικής βλάβης: Τα αποτελεσματικά συστήματα ασφαλείας των σύγχρονων οχημάτων μπορούν να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της διαφοράς μάζας στις περισσότερες περιπτώσεις. Στην εικονιζόμενη σύγκρουση, οι δύο χώροι επιβατών παραμένουν άθικτοι. Οι επιβάτες και των δύο οχημάτων είναι έτσι καλά προστατευμένοι και συνήθως δεν χρειάζεται να περιμένουν τραυματισμούς. Ωστόσο, καθίσταται προβληματικό για τους επιβάτες των παλαιότερων μοντέλων, ανεξαρτήτως βάρους. Σε αυτά, τα συστήματα ασφαλείας απουσιάζουν εντελώς.