Μια από τις κύριες ανησυχίες του αγοραστή ή του ιδιοκτήτη ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι να γνωρίζει τη διάρκεια ή την υποβάθμιση της ισχύος της μπαταρίας του οχήματος.

Η υποβάθμιση μιας μπαταρίας μπορεί να έχει διαφορετικά αίτια. Το ένα είναι η θερμοκρασία περιβάλλοντος στην οποία κινείται το όχημα. Η θερμότητα είναι ο μεγάλος εχθρός της ζωής μιας μπαταρίας, ενώ το κρύο είναι ο εχθρός της αυτονομίας.

Σε αυτό το σημείο μπαίνει στην εξίσωση το σύστημα ψύξης της μπαταρίας. Αυτό εξαρτάται από το κάθε μοντέλο. Υπάρχουν μοντέλα χωρίς ψύξη, άλλα με σύστημα απαγωγής του θερμού αέρα και άλλα με σύστημα υγρής ψύξης, το οποίο είναι συνήθως το πιο αποτελεσματικό.

Ωστόσο, η χημεία και η ανθεκτικότητα κάθε κυψέλης παίζουν επίσης ρόλο, με χαρακτηριστικά που εξαρτώνται από τον κατασκευαστή.

Παράγοντες όπως ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται η μπαταρία παίζουν επίσης ρόλο. Το «αλφαβητάρι» του χρήστη ηλεκτρικού οχήματος αναφέρει ότι η φόρτιση δεν πρέπει να πέφτει κάτω από το 20%. Αυτός είναι ο νούμερο ένα κανόνας.

Φυσικά, μπορούμε να πάμε κάτω από αυτό το όριο χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα, αρκεί να επιστρέψουμε σύντομα σε αυτή τη δυναμικότητα. Όσο περισσότερο χρόνο χρειάζεται για να επανέλθει σε ένα βέλτιστο επίπεδο, τόσο λιγότερη ζημιά προκαλούμε στην κυψέλη.

Επίσης, πρέπει να το φορτίζουμε στο 100%. Και πάλι, δεν πειράζει να φορτίσετε στο 100% και στη συνέχεια να ξεκινήσετε ένα ταξίδι που θα καταναλώσει μέρος της χωρητικότητας μέσα σε λίγα λεπτά. Αλλά δεν πρέπει να αφήνουμε το αυτοκίνητο στο 100% για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Για να μας δώσει μια πιο γενική εικόνα, η εταιρεία Geotab συνέταξε πρόσφατα μια έκθεση που συλλέγει δεδομένα από συνολικά 6.300 ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία της επέτρεψαν να προσδιορίσει τη μέση υποβάθμιση των πακέτων και τους παράγοντες που την επηρεάζουν περισσότερο: προφανώς, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τείνουν σήμερα να χάνουν 2,3% της χωρητικότητας ετησίως, αν και η απώλεια δεν είναι ποτέ γραμμική (είναι σταθερή για τα πρώτα τρία ή τέσσερα χρόνια και επιταχύνεται στη συνέχεια).

Ωστόσο, η Geotab δείχνει ότι υπάρχουν μεγάλες διαφορές από μοντέλο σε μοντέλο, με ένα Nissan LEAF να παρουσιάζει μέση υποβάθμιση 11,6% σε τρία χρόνια, έναντι 5,7% για ένα Tesla Model S.

Σε αυτή την περίπτωση, τα κακά αποτελέσματα του Nissan οφείλονται στο γεγονός ότι είναι ένα από τα λίγα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά χωρίς ψύξη της μπαταρίας.

Ένα από τα μοντέλα με τη μικρότερη υποβάθμιση είναι το KIA Soul EV, με απώλειες 2% σε διάστημα 30 μηνών. Και πάλι, ένα υγρόψυκτο μοντέλο.

Ένα ενδιαφέρον γεγονός είναι ότι τα plug-in υβριδικά οχήματα υποβαθμίζονται γενικά πολύ λίγο, γεγονός που οφείλεται στη χαμηλή ισχύ φόρτισης (και πιθανώς επίσης στο ότι πολλοί χρήστες δεν τείνουν να φορτίζουν πολύ συχνά τέτοια οχήματα): σε δυόμισι χρόνια, ένα Toyota Prius PHEV χάνει μόλις το 3,3% της χωρητικότητας της μπαταρίας του, ενώ το Audi A3 e-tron χάνει λιγότερο από 1%.

Η Geotab τονίζει ότι η γρήγορη φόρτιση DC έχει σημαντικό αντίκτυπο στην υποβάθμιση της μπαταρίας: η χρήση γρήγορης φόρτισης πάνω από τρεις φορές το μήνα οδηγεί σε πενταπλάσια αύξηση της υποβάθμισης. Έτσι, χωρίς ταχεία φόρτιση μια μπαταρία χάνει λιγότερο από 2% της χωρητικότητάς της σε πέντε χρόνια, σε σύγκριση με περισσότερο από 10% με τακτική ταχεία φόρτιση. Με μέτριες γρήγορες φορτίσεις (μία έως τρεις φορές το μήνα) η υποβάθμιση υπερβαίνει το 8%.

Προφανώς, τα χιλιόμετρα έχουν μικρή επίδραση στην υποβάθμιση μιας μπαταρίας, καθώς δεν υπάρχει σημαντική διαφορά μεταξύ οχημάτων με λιγότερα από 8.000 χιλιόμετρα ανά έτος και εκείνων με περισσότερα από 25.000 χιλιόμετρα. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αναπτύσσονται πλέον μπαταρίες που είναι πολύ πιο ικανές και έχουν μεγαλύτερη αντοχή στην υποβάθμιση, ενώ οι μπαταρίες στερεού ηλεκτρολύτη θα επιτρέπουν συνεχή γρήγορη φόρτιση χωρίς να διακυβεύεται η ακεραιότητα του πακέτου.

Share: