Με την ηλεκτροκίνηση να αποτελεί το μέλλον της αυτοκίνησης, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπήκαν δυναμικά στην παραγωγή EV οχημάτων μηδενικών εκπομπών.
Όμως το μεγάλο ερώτημα για τις ίδιες είναι αν μετά το νέο τους άνοιγμα παραμένουν κερδοφόρες, όπως είναι εδώ και πολλές δεκαετίες με την παραγωγή συμβατικών οχημάτων.
Έτσι, ενώ η διείσδυση στην αγορά αυξάνεται διαρκώς, η κερδοφορία που έχει να κάνει με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένει χαμηλή, καθώς είναι ελαφρώς υψηλότερη από την οριακή τιμή. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα μοντέλα που ανήκουν στις μικρές κατηγορίες.
Όσο ο όγκος των οχημάτων δεν είναι ο αναμενόμενος, η κερδοφορία παραμένει χαμηλά, με τις γραμμές παραγωγής να λειτουργούν υπό κανονικές συνθήκες και όχι με συνεχόμενες βάρδιες όπως γίνονταν μέχρι σήμερα για τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Παρά την πίεση των τιμών, η κερδοφορία των ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια και είναι πιθανό να φθάσουν στο 8-10% έως το 2030, ενώ δεν αποκλείεται, σύμφωνα με την έρευνα McKinsey, να επιτευχθούν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους εφαρμόζοντας νέες πρακτικές.
Για να αυξήσουν περαιτέρω την κερδοφορία των ηλεκτρικών οχημάτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να ακολουθήσουν μια πιο τολμηρή προσέγγιση κάνοντας ριζοσπαστικές κινήσεις στα επιχειρηματικά μοντέλα τους. Με αυτό τον τρόπο τα περιθώρια κέρδους μπορούν να αυξηθούν κατά 5-12% και σε πολλές περιπτώσεις να φθάσει το 20% μέχρι το 2030.
Μην ξεχνάμε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν στραφεί προς την ηλεκτροκίνηση έχοντας ως κύριο σκοπό να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων για να αποφύγουν τα βαριά πρόστιμα που σε πολλές περιπτώσεις, εάν δεν συμμορφωθούν, μπορούν τα φθάσουν σε αρκετά δισ. ευρώ. Από την άλλη είναι μια νέα πτυχή της αυτοκινητοβιομηχανίας και οφείλουν στην αρχή να την στηρίξουν για να μπορέσουν να αποκομίσουν τα μεγάλα οφέλη αργότερα. Όσο οι μήνες περνούν και οι γραμμές παραγωγής αυξάνονται, το κόστος θα μειώνεται και ταυτόχρονα θα αυξάνεται το κέρδος. Η μεγάλη διαφορά θα γίνει από βασικά εξαρτήματα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Η μπαταρία για παράδειγμα είναι ένα από αυτά, καθώς τα επόμενα χρόνια αναμένεται να γίνει πιο φθηνή και να έχει μεγαλύτερη απόδοση και χωρητικότητα σε σχέση με τις σημερινές. Από την άλλη η αύξηση της εμπειρίας στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σημαντικός παράγοντας στην εξοικονόμηση χρόνου, άρα και της τιμής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ πάντα οι συνεργασίες μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών έπαιζαν και συνεχίζουν να παίζουν σημαντικότατο ρόλο στην εξεύρεση λύσεων μείωσης του κόστους και βελτίωσης των υφιστάμενων δομών.
Η ανάλυση κόστους για την φετινή χρονιά για οχήματα της μεσαίας κατηγορίας δείχνει κάποια μείωση του κόστους και αύξηση της ζήτησης των μπαταριών. Η τεχνολογία είναι αυτή που παίζει πρωτεύοντα ρόλο στην παραγωγή αυτοκινήτων και είναι αυτή που ανεβάζει τις τιμές. Και είναι φυσικό να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στα αυτοκίνητα της μικρής κατηγορίας, τα οποία δεν μπορούν να απορροφήσουν την αύξηση. Αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε αύξηση της τιμών των αυτοκινήτων, η οποία σύμφωνα με προβλέψεις των αναλυτών θα συνεχιστεί για αρκετό καιρό ακόμη.
Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ