Μπορεί να οδεύουμε ολοταχώς προς την ολοκλήρωση του πρώτου μήνα της άνοιξης, εντούτοις η θερμοκρασία παραμένει χαμηλή και οι ανάγκες θέρμανσης, ειδικά κατά τρις βραδινές ώρες, είναι μεγάλες.
Ένα από τα σημαντικά ζητήματα που αφορούν στα EV έχει να κάνει με τις αντλίες θερμότητας. Μια τεχνολογία όχι και τόσο διαδεδομένη μέχρι πρόσφατα, η οποία πλέον αποκτά φανατικούς λάτρεις, μιας και αποδεικνύεται ότι έχει σημαντικά οφέλη, ειδικά σε ό,τι αφορά στην αυτονομία του EV.
Ας ρίξουμε, λοιπόν, μια ματιά σε ορισμένα πολύ σημαντικά στοιχεία, αναφορικά με τις αντλίες θερμότητας. Κατ΄ αρχήν, να πούμε ότι μια αντλία θερμότητας είναι μια αντλία που παίρνει ζεστό αέρα ή υγρό από μια πηγή και στη συνέχεια αυξάνει τη θερμοκρασία συμπιέζοντάς το.
Ο αέρας ή το υγρό αυξημένης θερμοκρασίας μπορεί στη συνέχεια να κυκλοφορήσει γύρω από κάτι στο οποίο κάθεστε, είτε πρόκειται για αυτοκίνητο είτε για το σπίτι σας. Βασικά, είναι σαν τον συμπιεστή του ψυγείου σας, αλλά λειτουργεί αντίστροφα.
Ο λόγος που πρέπει να σας ενδιαφέρει είναι επειδή η ύπαρξη ενός συστήματος θέρμανσης με αντλία θερμότητας μπορεί να συμβάλει στη σημαντική επέκταση της αυτονομίας οδήγησης του EV σας, όταν ο καιρός γίνεται ψυχρός.
Κατά τη διάρκεια του χειμώνα παρατηρείται ότι η μπαταρία οποιουδήποτε EV αποδίδει λιγότερο καλά σε πολύ χαμηλές συνθήκες θερμοκρασίας, επειδή η χημική αντίδραση που λαμβάνει χώρα στο εσωτερικό της μπαταρίας, αυτό που παράγει στην πραγματικότητα ηλεκτρικό ρεύμα, επιβραδύνεται καθώς πέφτει η θερμοκρασία.
Έτσι, η μπαταρία πρέπει να λειτουργεί πιο έντονα και το κύκλωμα ψύξης και θέρμανσης που προσπαθεί να σταθεροποιήσει τη θερμοκρασία της μπαταρίας πρέπει επίσης να λειτουργεί διαρκώς. Όλα αυτά οδηγούν σε αυξημένη αποφόρτιση της μπαταρίας.
Μια αντλία θερμότητας βοηθάει πραγματικά σε όλα αυτά, καθώς μπορεί να αντλήσει την περίσσεια θερμότητας από τον ηλεκτροκινητήρα και την μπαταρία (και τα δύο θερμαίνονται με τη χρήση) και να διανείμει τη θερμότητα αυτή στην καμπίνα του αυτοκινήτου σας, θερμαίνοντάς την πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά τις κρύες μέρες του χειμώνα.
Πόση ενέργεια, όμως, μπορεί να εξοικονομήσει μια αντλία θερμότητας; Αυτό διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο, αλλά έχει καταγραφεί κατανάλωση ακόμα και 80% λιγότερη απ’ αυτή ενός συμβατικού συστήματος θέρμανσης. Πρόκειται, επομένως, για τεράστια εξοικονόμηση, ειδικά όταν προσπαθείτε να φτάσετε τη χωρητικότητα της μπαταρίας στα όριά της σε μια μεγάλη διαδρομή.
Το λογικό ερώτημα που προκύπτει, λοιπόν, είναι «γιατί τα περισσότερα EV δεν διαθέτουν στάνταρ αντλίες θερμότητας;». Η απάντηση είναι απλή: η απόδοση μιας αντλίας θερμότητας γίνεται αντιληπτή κυρίως όταν οι εξωτερικές θερμοκρασίες είναι κάτω από μηδέν βαθμούς Κελσίου. Λόγω του εύκρατου κλίματος των περισσοτέρων ευρωπαϊκών χωρών, τα οφέλη μιας αντλίας θερμότητας μπορεί να μην αξιοποιηθούν σε σχέση με ένα ψυχρότερο κλίμα, όπως αυτό που συναντάμε στη Σκανδιναβία για παράδειγμα. Έτσι η αντλία θερμότητας είναι διαθέσιμη ως προαιρετικό εξάρτημα στα περισσότερα EV
Κοντολογίς, χρειάζομαι πραγματικά μια αντλία θερμότητας, ακόμα και ως προαιρετικό εξοπλισμό; Η απάντηση είναι καταφατική. Ομολογουμένως, το εύκρατο κλίμα της Ελλάδας πιθανότατα δεν θα ωθήσει ποτέ μια μπαταρία EV στα άκρα, αλλά εξακολουθεί να είναι ωραίο να έχεις μια ζεστή καμπίνα όταν τη χρειάζεσαι, ειδικά στα μακρινά ταξίδια.