Μια ομάδα χωρών, εταιρειών και πόλεων δεσμεύτηκε την Τετάρτη να καταργήσει σταδιακά τα οχήματα με ορυκτά καύσιμα έως το 2040, ως μέρος των προσπαθειών για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη.
Ωστόσο, οι δύο κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο, η Toyota και η Volkswagen, καθώς και οι μεγάλες αγορές αυτοκινήτων της Κίνας, των Ηνωμένων Πολιτειών και της Γερμανίας, δεν συμμετείχαν, υπογραμμίζοντας τις προκλήσεις στη μετάβαση στις μηδενικές εκπομπές.
Η Διακήρυξη της Γλασκώβης για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά με μηδενικές εκπομπές ρύπων, που αποκαλύφθηκε σε συνομιλίες για το κλίμα, προβλέπει ότι οι ομάδες δεσμεύονται να επιταχύνουν «τάχιστα» τη μετάβαση σε οχήματα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, στοχεύοντας σε πράσινες κορυφαίες αγορές έως το 2035.
Εκείνοι που υπέγραψαν ήταν η Ford και η General Motors, η δεύτερη σε πληθυσμό χώρα στον κόσμο η Ινδία και σημαντικοί εταιρικοί αγοραστές οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της Leaseplan, η οποία νοικιάζει 1,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε 30 χώρες.
Ο Martin Kaiser, Εκτελεστικός Διευθυντής της Greenpeace Γερμανίας, δήλωσε ότι η απουσία των μεγάλων οικονομιών και παραγωγών είναι «σοβαρά ανησυχητική».
«Για να σταματήσουμε τα νέα ορυκτά καύσιμα, πρέπει να κόψουμε την εξάρτησή μας», είπε. Αυτό σημαίνει μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά οχήματα και τη δημιουργία καθαρών δικτύων δημόσιων μεταφορών χωρίς καθυστέρηση».
Εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Περιβάλλοντος είπε ότι η κυβέρνηση της χώρας δεν θα υπογράψει, καθώς δεν έχει καταλήξει σε εσωτερική συναίνεση για μια «οριακή πτυχή» της δέσμευσης σχετικά με το εάν τα καύσιμα που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αλλά καίγονται σε κινητήρα εσωτερικής καύσης θα μπορούσαν να αποτελέσουν μέρος της λύσης.
Τα αυτοκίνητα, τα φορτηγά, τα πλοία, τα λεωφορεία και τα αεροπλάνα ευθύνονται για περίπου το ¼ του συνόλου των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας, κυρίως από οδικά οχήματα.
Άλλοι που εγγράφηκαν ήταν η σουηδική Volvo Cars, η Daimler AG, η Mercedes-Benz, η κινεζική BYD, η Jaguar Land Rover και μονάδα της ινδικής Tata Motors Ltd.
Άλλες χώρες που υπέγραψαν ήταν η Νέα Ζηλανδία και η Πολωνία, που προσχώρησαν σε μια σειρά εθνών που έχουν ήδη δεσμευτεί να διασφαλίσουν ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά θα έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2040 ή νωρίτερα, συμπεριλαμβανομένης της Βρετανίας, που φιλοξενεί τη σύνοδο κορυφής COP26.
Μεταξύ άλλων κορυφαίων εταιρειών και πόλεων είναι η Uber, η εταιρεία λιανικής πώλησης τροφίμων Sainsbury’s, η πρωτεύουσα της Νότιας Κορέας Σεούλ και το Σάο Πάολο της Βραζιλίας.
Καθώς οι χώρες προσπαθούν να συμφωνήσουν σε έναν τρόπο τιμολόγησης του άνθρακα παγκοσμίως, η Volvo Cars, η οποία έχει ήδη δεσμευτεί να γίνει πλήρως ηλεκτρική έως το 2030, δήλωσε χωριστά ότι θα προϋποθέσει την τιμή άνθρακα σε 1.000 σουηδικές κορώνες σε όλα τα μελλοντικά έργα.
Η δέσμευση έρχεται σε μια ημέρα αφιερωμένη στις μεταφορές στο συνέδριο, όπου οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής επιδιώκουν να επιταχύνουν τις προσπάθειες για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη μέχρι τα μέσα του αιώνα.
Αλλά η φαινομενική απροθυμία της Κίνας, της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτου στον κόσμο, και των Ηνωμένων Πολιτειών -της μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο και της δεύτερης μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτου- να συμμετάσχουν στη δέσμευση εγείρει ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητά της.
Ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν συμμετέχουν, βασικές πολιτείες που αγοράζουν αυτοκίνητα όπως η Καλιφόρνια και η Νέα Υόρκη βρίσκονται στο συνέδριο.
Πηγή του κλάδου είπε ότι ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι επιφυλακτικές για τη δέσμευση επειδή τις δεσμεύει σε μια δαπανηρή αλλαγή στην τεχνολογία, αλλά δεν έχουν παρόμοια δέσμευση από τις κυβερνήσεις να διασφαλίσουν ότι θα κατασκευαστεί η απαραίτητη υποδομή φόρτισης και δικτύου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει μια αποτελεσματική απαγόρευση των οχημάτων με ορυκτά καύσιμα έως το 2035, συνοδευόμενη από δέσμευση για μια υποδομή φόρτισης που ζητούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η τέταρτη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, Stellantis έλειπε επίσης από τη δέσμευση της Τετάρτης, όπως και η ιαπωνική Honda Motor και η Nissan Motor, η BMW και η νοτιοκορεατική Hyundai Motor.