Με έγγραφό του προς την νορβηγική κυβέρνηση, το IMF εκτιμά εμπειρικά τις επιπτώσεις των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) στις εκπομπές επιβατικών αυτοκινήτων για να ενημερώσει το σχεδιασμό πολιτικών που ενθαρρύνουν την αγορά EVs στη Νορβηγία.
Το IMF χρησιμοποιεί πλούσια δεδομένα σχετικά με το σύνολο των αυτοκινήτων και των νοικοκυριών από τη Νορβηγία, η οποία έχει πολύ υψηλό ποσοστό ηλεκτροκίνητων οχημάτων, χάρη σε γενναιόδωρα φορολογικά κίνητρα και άλλες πολιτικές.
Οι εκτιμήσεις του IMF υποδεικνύουν ότι η εξοικονόμηση εκπομπών σε επίπεδο νοικοκυριού από την αγορά πρόσθετων EV είναι περιορισμένη, με αποτέλεσμα το υψηλό κόστος μείωσης των φορολογικών κινήτρων της Νορβηγίας σε σχέση με την εξοικονόμηση εκπομπών.
Ωστόσο, η εκτιμώμενη εξοικονόμηση εκπομπών είναι πολύ μεγαλύτερη εάν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντικαταστήσουν τα πιο επιβλαβή για το περιβάλλον αντίστοιχα παλαιάς τεχνολογίας.
Η εμπειρία της Νορβηγίας μπορεί επίσης να συμβάλει στην ενημέρωση παρόμοιων πολιτικών σε άλλες χώρες, καθώς ενισχύουν τις δικές τους εθνικές στρατηγικές μετριασμού του κλίματος.
Σύμφωνα με το IMF, αν υποτεθεί ότι τα νοικοκυριά αντικαθιστούν ορισμένα από τα πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η εξοικονόμηση είναι μεγαλύτερη, ενώ αν αντικαταστήσουν τα αποδοτικά σε καύσιμα αυτοκίνητα ή απλώς αυξήσουν το συνολικό απόθεμα των αυτοκινήτων που κατέχουν από ένα συγκεκριμένο νοικοκυριό, είναι πολύ μικρότερες.
Η έρευνα του IMF δείχνει ότι η απαλλαγή από τον ΦΠΑ είναι παλινδρομική, δεδομένου ότι το υψηλότερο εισόδημα των νοικοκυριών με υψηλότερο εισόδημα, η εξοικονόμηση εκπομπών από τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι σε γενικές γραμμές παρόμοιες σε νοικοκυριά με διαφορετικά εισοδήματα.
Φυσικά, η εξοικονόμηση εκπομπών από EVs θα μπορούσε να αυξηθεί στο μέλλον, για παράδειγμα εάν η μέγιστη εμβέλειά τους αυξηθεί περαιτέρω, έτσι ώστε να χρησιμοποιούνται περισσότερο.
Τα αποτελέσματά τη έρευνας δείχνουν να έχουν ενδιαφέρουσες επιπτώσεις στην πολιτική. Ορισμένα από τα πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα είναι χαμηλής αξίας: Μεταξύ των αυτοκινήτων με ετήσιες εκπομπές στην πρώτη πεντάδα το 2018, το 10% είναι παλαιότερα άνω των 15 ετών και/ή έχουν ενδείξεις χιλιομέτρων σχεδόν 200.000 χιλιομέτρων, ή περισσότερο. Περαιτέρω αναλύσεις θα μπορούσαν να εξετάσουν κατά πόσον η αναπροσαρμογή των φορολογικών κινήτρων για την ενθάρρυνση των αντικατάσταση των αυτοκινήτων χαμηλής αξίας με υψηλή ρύπανση από ηλεκτροκίνητα οχήματα με τρόπο ουδέτερο ως προς τα έσοδα, είναι εφικτή.
«Αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να επιτευχθεί μέσω ενός συνδυασμού στοχευμένων επιδοτήσεων για την απόσυρση ρυπογόνων αυτοκινήτων όταν αυτά αντικαθίστανται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και φορολογικών ή ρυθμιστικών μέτρων. Ουδετερότητα εσόδων θα μπορούσε να ικανοποιηθεί με την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων υψηλής τεχνολογίας (π.χ., με ανώτατο όριο του ποσού της απαλλαγής από τον ΦΠΑ και/ή την επιβολή ετήσιων τελών κυκλοφορίας σε ορισμένα από τα πιο πολυτελή EV)» αναφέρει στην έκθεσή του το IMF.