Νέα σεζόν, νέα εποχή, νέα ήθη και έθιμα στο WRC του 2022 το οποίο περνάει σε μια… νέα φάση, πιο φιλική προς το περιβάλλον.
Προαναγγέλλοντας την έλευση μιας νέας και βιώσιμης εποχής, οι κανονισμοί Rally1 είναι το προϊόν εκτεταμένης δουλειάς των τμημάτων της FIA σε συνεργασία με τους κατασκευαστές Hyundai, M-Sport (Ford) και Toyota.
Μαζί ευθυγραμμίστηκαν για να προσφέρουν μια κατηγορία που διατηρεί τις θεαματικές επιδόσεις, ενισχύει περαιτέρω την ασφάλεια, ενώ εστιάζει σταθερά στο περιβάλλον. Εκτός από την plug-in υβριδική μονάδα, η οποία συνδυάζεται με τον υπάρχοντα υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα εσωτερικής καύσης 1,6 λίτρων, τα αυτοκίνητα Rally1 λειτουργούν 100 τοις εκατό χωρίς ορυκτά καύσιμα.
Το υβριδικό κιτ (84 κιλά) περιλαμβάνει έναν ηλεκτροκινητήρα 100 kW τοποθετημένο σε μπαταρία 3,9 kWh, που λειτουργεί στα 750 volt και μπορεί να ανεβάσει συνδυαστικά επίπεδα απόδοσης σε περισσότερα από 500 hp. Το κιτ αποτελείται από το MGU που λειτουργεί στις 12.000 στροφές, ένα inverter και φυσικά την μπαταρία. Το κιτ είναι συνδεδεμένο από την MGU σε όλους τους τροχούς μέσω του άξονα μετάδοσης ισχύος για να μεγιστοποιήσει την απόδοση κατά την επιτάχυνση. Το σύστημα έχει τοποθετηθεί σε ειδικό περίβλημα, ώστε να αντέξει δυνάμεις έως 70G σε περίπτωση ατυχήματος.
Σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία (Full Electric Mode) μπορεί να καλύψει απόσταση μέχρι 20 χλμ, σε προκαθορισμένες απλές διαδρομές, στις ζώνες υβριδικών οχημάτων (HEV) και στο σέρβις παρκ, ενώ η συνολική ισχύς περιορίζεται στο 50% για να επεκταθεί η “ζωή” της μπαταρίας. Υπάρχει και δυνατότητα απενεργοποίησης, όμως για ενεργοποίηση εκ νέου, θα χρειαστούν 60 δευτερόλεπτα.
Ο στόχος είναι να φτάσει με 80% κατάσταση φόρτισης (State of Charge) στην αφετηρία της ειδικής.
Το αυτοκίνητο μπορεί να απελευθερώσει το μέγιστο 1000kJ υβριδικής ώθησης στην πρώτη του επιτάχυνση (και για 10 δευτερόλεπτα) Start Stage Mode. Όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι ή πατάει φρένο τότε σταματά την υβριδική βοήθεια. Μόλις τελειώσει η φάση της πρώτης επιτάχυνσης τότε αυτόματα μπαίνει η στάνταρ χαρτογράφηση υβριδικής ώθησης.
Στο Stage Mode, Ενέργεια ανακτάται όταν ο οδηγός αφήσει το γκάζι (coasting) ή πατήσει το φρένο. Για να μπορέσει να χρησιμοποιήσει την ώθηση, ο οδηγός πρέπει να εξασφαλίσει αρκετή ισχύ μέσω της πέδησης. Βάσει κανονισμών, η μέγιστη ανάκτηση ισχύος μέσω της πέδησης, είναι 30 kW (σχεδόν 41 ίπποι). Από την άλλη πλευρά η διαθέσιμη ισχύς μέσω επιτάχυνσης είναι 100kW. Αυτό σημαίνει πως κατά τη διάρκεια μιας ειδικής η μπαταρία θα εξαντληθεί.
Ακόμη, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας στον τερματισμό των ειδικών διαδρομών, δε θα πρέπει να βρίσκεται χαμηλότερα από το 30%.
Οι οδηγοί δε θα έχουν τη δυνατότητα ενεργοποίησης της επιπλέον ώθησης από μόνοι τους, αλλά θα βασίζονται στον προγραμματισμό που θα έχει κάνει κάθε ομάδα, πριν από την εκάστοτε ειδική διαδρομή. Οι ομάδες μπορούν να φτιάξουν τρεις προσωποποιημένες χαρτογραφίσεις για να αποφασίσουν πως θα διατίθεται η ισχύς των 100kW εντός των ειδικών. Οι χαρτογραφίσεις θα βασίζονται στο στυλ του οδηγού και τις συνθήκες του δρόμου.
Η ποσότητα ισχύος που απελευθερώνεται με κάθε πάτημα του γκαζιού θα καθορίζεται από το μήκος της ειδικής και την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας.
Για παράδειγμα, μια μικρή ειδική και μια γεμάτη μπαταρία σημαίνει ότι η ηλεκτρική ισχύς μπορεί να παραδοθεί περισσότερο με κάθε πάτημα του γκαζιού.
Μια μεγάλη ειδική σημαίνει ότι υπάρχει λιγότερη διαθέσιμη ενέργεια με κάθε χρήση του γκαζιού.
Για να επαναχρησιμοποιήσει την υβριδική ώθηση, ένας οδηγός πρέπει να συγκεντρώσει αρκετή ενέργεια για τη δημιουργία αυτού που ονομάζεται «έγκυρη αναγέννηση»(valid regen). Μετά από κάθε έγκυρη αναγέννηση την επόμενη φορά που ο οδηγός θα πατήσει το γκάζι, η ηλεκτρική ισχύς θα είναι διαθέσιμη, ανάλογα με τις παραμέτρους που επιλέγονται από την επιλογή της χαρτογράφισης.
Αυτό συμβαίνει καθώς η FIA έχει ορίσει την ενέργεια ώθησης (μέγιστη ενέργεια 250 kJ), με βάση το μήκος της κάθε ειδικής διαδρομής.
Η υβριδική μονάδα θα προγραμματίζεται από πριν, ανάλογα με την κάθε ειδική και θα διαχειρίζεται τη διάρκεια της διαθέσιμης ισχύος, για να προσπαθήσει να διασφαλίσει ότι υπάρχει επαρκής πρόσβαση σε όλη τη διαδρομή. Τα αγωνιστικά τεχνολογίας plug-in hybrid θα έχουν δυνατότητα φόρτισης έως 80% της μπαταρίας σε περίπου 25 λεπτά, σε ειδικούς φορτιστές που θα βρίσκονται στο service park.
Από εκεί και πέρα, στο καθαρά «αυτοκινητιστικό» κομμάτι, το ελάχιστο βάρος διαμορφώνεται στα 1260 κιλά. Tα τετρακίνητα αυτοκίνητα Rally1 διαθέτουν σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων, όπως τα Rally2.
Η ροπή μοιράζεται χωρίς μεταβολή σε ποσοστό 50:50 εμπρός και πίσω (διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης σε κάθε περίπτωση), καθώς έχει καταργηθεί το κεντρικό διαφορικό.
Η διαδρομή των αναρτήσεων και το εύρος, αλλά και η πολυπλοκότητα των αεροδυναμικών βοηθημάτων, έχουν μειωθεί σε σύγκριση με εκείνα που υπήρχαν στα αυτοκίνητα WRC 2017.
Καλή μας… υβριδική χρονιά λοιπόν με εκκίνηση στο μαγευτικό πριγκιπάτο του Μονακό.