Η ταχύτητα ήταν πάντα πρωταρχικής σημασίας για τους κατασκευαστές υπεραυτοκινήτων, και τώρα βρίσκονται στην πλέον κομβική στιγμή τους, καθώς καλούνταιο να γίνουν ηλεκτρικά πριν η πολιτική για το κλίμα θέσει οριστικά… off τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ferrari και η Mercedes-Benz στρέφονται σε νεοφυείς επιχειρήσεις όπως η εταιρεία ηλεκτροκινητήρων YASA με έδρα την Οξφόρδη για τεχνογνωσία και τεχνολογία για την επίλυση των μοναδικών προκλήσεων της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων υψηλότερων επιδόσεων.
Οι μπαταρίες είναι εξαιρετικά βαριές και οι ηλεκτροκινητήρες υπερθερμαίνονται αν οδηγηθούν πολύ δυνατά μεγάλα προβλήματα για μια εξειδικευμένη βιομηχανία που χρεώνει εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια για ελαφριά αυτοκίνητα ικανά να κάνουν 10 γύρους σε μια πίστα με τέρμα γκάζι.
Φέτος η Daimler αγόρασε την YASA, η οποία έχει αναπτύξει έναν ηλεκτροκινητήρα “αξονικής ροής” υψηλών επιδόσεων που ζυγίζει 23 κιλά, ένα κλάσμα ενός κινητήρα V12 κοντά στα 300 κιλά μιας Ferrari, και έχει περίπου το μέγεθος και το σχήμα ενός τιμονιού.
Η YASA κατασκευάζει ήδη κινητήρες για τη Ferrari, τη σουηδική κατασκευάστρια supercar Koenigsegg, καθώς και για μια ανώνυμη βρετανική εταιρεία supercar. Τώρα θα προμηθεύει τη μάρκα υψηλών επιδόσεων AMG της Daimler, η οποία σύντομα θα πάρει το όνομα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Mercedes-Benz.
Η Saietta, η οποία εδρεύει λίγα μόλις χιλιόμετρα από τη YASA, έχει αναπτύξει μια σειρά από υδρόψυκτους κινητήρες αξονικής ροής. Η εταιρεία ετοιμάζεται να παράγει κινητήρες για την τεράστια ασιατική αγορά μοτοσικλετών, αλλά δήλωσε στο Reuters ότι έχει δημιουργήσει ένα μεγαλύτερο πρωτότυπο και ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με έναν κατασκευαστή υπεραυτοκινήτων και ότι άλλοι δύο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.
«Αυτοί οι κατασκευαστές γνωρίζουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης προς τα εμπρός, προς τα πίσω και από μέσα προς τα έξω», δήλωσε ο εμπορικός διευθυντής της Saietta, Graham Lenden. «Αλλά δεν γνωρίζουν τα ηλεκτρικά συστήματα κίνησης και αυτό που ψάχνουν είναι κάποιος να τους κρατήσει το χέρι» προσέθεσε.
Ωστόσο, πρόκειται για αχαρτογράφητο έδαφος, καθώς δεν υπάρχει ακόμη σαφής οδικός χάρτης για την ηλεκτρική κίνηση των οχημάτων υψηλών επιδόσεων. Οι κατασκευαστές υπεραυτοκινήτων θα πρέπει να επενδύσουν δισεκατομμύρια δολάρια για να επιβιώσουν από την εξαφάνιση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, χωρίς καμία εγγύηση ότι οι τεχνολογίες που θα υιοθετήσουν θα αποδώσουν μακροπρόθεσμα.
Ο μεγάλος «εχθρός»
Τα supercars και τα hypercars των υψηλότερων προδιαγραφών -και τα δύο σπορ αυτοκίνητα που αγγίζουν τα όρια των επιδόσεων σε επίπεδο επαγγελματικών αγώνων, αποτελούν μια ιδιαίτερα κερδοφόρα, εντάσεως κεφαλαίου εξειδικευμένη αγορά για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η εταιρεία συμβούλων AlixPartners και η εταιρεία δεδομένων IHS Markit εκτιμούν ότι περισσότερα από 152.000 “πολυτελή” και “υπερπολυτελή” σπορ αυτοκίνητα με τιμές από 137.000 έως 13,7 εκατομμύρια δολάρια, θα πωληθούν παγκοσμίως το 2021, ενώ η αγορά αναμένεται να αυξηθεί σχεδόν κατά 50% σε 223.000 αυτοκίνητα το 2026.
Ο ιδρυτής της YASA Woolmer δήλωσε, ωστόσο, ότι η μακροπρόθεσμη εντολή της εταιρείας του από την Daimler ήταν να μειώσει το κόστος στις μελλοντικές εκδόσεις του κινητήρα της, ώστε η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία να μπορεί να τις χρησιμοποιήσει σε ολόκληρη τη γκάμα των αυτοκινήτων της, καθώς μεταβαίνει στην ηλεκτροκίνηση.
«Η τεχνολογία της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν επεκτείνεται σε όγκο από τη μια μέρα στην άλλη, τείνεις να ξεκινάς με τους εξειδικευμένους τομείς υψηλής ποιότητας», λέει ο Woolmer.
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων θα πρέπει τελικά να βρουν τρόπους να αναπτύξουν ελαφρύτερες και ισχυρότερες μπαταρίες. Καθώς όμως η σημερινή τεχνολογία μπαταριών δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τη διαρκή ισχύ ενός βενζινοκινητήρα, επανεξετάζουν επίσης τα πάντα, από τους ηλεκτροκινητήρες μέχρι τα υλικά του αμαξώματος.
Οι ηλεκτρικοί κινητήρες αξονικής ροής είναι επίπεδες, στρογγυλές συσκευές που ονομάζονται «τηγανίτες», οι οποίες είναι ελαφρύτερες και αποδοτικότερες από τους συμβατικούς κυλινδρικούς κινητήρες «ακτινικής ροής» ή «λουκάνικα».
Ο κινητήρας της YASA ψύχεται με λάδι, οπότε δεν θα υπερθερμανθεί ποτέ και είναι πολύ πιο αποδοτικός από έναν συμβατικό κινητήρα, δήλωσε ο Tim Woolmer, ο οποίος ανέπτυξε τη συσκευή στο πλαίσιο του διδακτορικού του στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και στη συνέχεια ίδρυσε την εταιρεία το 2009.
Επειδή ο κινητήρας είναι πιο αποδοτικός, μπορεί να επεκτείνει την εμβέλεια ενός ηλεκτρικού οχήματος έως και 7%, ή επειδή καταναλώνει λιγότερη ενέργεια επιτρέπει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να αφαιρέσουν κάποιες από τις βαριές μπαταρίες και να μειώσουν το βάρος του οχήματός τους έως και 10%, πρόσθεσε.
Η YASA διαθέτει μια μικρή εγκατάσταση στην έδρα της στην Οξφόρδη, όπου κατασκευάζει κινητήρες για τα υβριδικά μοντέλα SF90 Stradale και 296 GTB της Ferrari, καθώς και κινητήρες δοκιμών για την AMG. Η Daimler μελετά τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να επεκτείνει αυτή την παραγωγή στα δικά της εργοστάσια.
Ο διευθύνων σύμβουλος της YASA Chris Harris δήλωσε ότι η εξαγορά της από τον γερμανικό κολοσσό δεν τερμάτισε τη συνεργασία της με πελάτες όπως η Ferrari.
«Θέλουν να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τους πελάτες μας που ασχολούνται με τα supercar, επειδή αυτό είναι το κορυφαίο σημείο», πρόσθεσε. «Αυτή η τεχνολογία όταν ωριμάζει, μεταδίδεται καταιγιστικά προς τα κάτω».
Ο επικεφαλής τεχνολογίας της Ferrari, Michael Leiters, χαρακτήρισε τον κινητήρα YASA στα υβριδικά μοντέλα της ως «πρώτη φορά στην αυτοκινητοβιομηχανία», προσθέτοντας ότι η ιταλική κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων θα στηριχθεί στην τεχνική εμπειρογνωμοσύνη των προμηθευτών στην προσπάθειά της να γίνει ηλεκτρική.
Η «επανάσταση» των νμπαταριών
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κοιτάζουν επίσης πέρα από τους κινητήρες στα σχέδιά τους για την απώλεια βάρους.
Ο Mate Rimac, διευθύνων σύμβουλος της κροατικής εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών hypercar Rimac, δήλωσε ότι το πλαίσιο και το αμάξωμα του μοντέλου C-Two είναι κατασκευασμένα από ανθρακονήματα και ότι οι μπαταρίες αποτελούν μέρος της δομής του αυτοκινήτου για την εξοικονόμηση βάρους.
Η εταιρεία, η οποία σχηματίζει μια κοινοπραξία με τη μονάδα πολυτελών σπορ αυτοκινήτων Porsche της Volkswagen που θα περιλαμβάνει τη μάρκα Bugatti της VW, χρησιμοποιεί επίσης το “torque vectoring” για την ενίσχυση των επιδόσεων – κινητήρες στους τροχούς που βοηθούν στην κατάληψη των στροφών.
Η βρετανική κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων Lotus έχει αναπτύξει μια νέα ηλεκτρική πλατφόρμα που χρησιμοποιεί ελαφριά κράματα αλουμινίου που μειώνει το δομικό βάρος του οχήματος κατά 37% και θα αρχίσει να παράγει το πρώτο της πλήρως ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο το 2026.
Η Lotus, η οποία ανήκει στην κινεζική Geely και την Etika Automotive της Μαλαισίας, δραστηριοποιείται επίσης ως προμηθευτής αυτοκινήτων και μηχανικός άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών. Η εταιρεία βρίσκεται σε προχωρημένες συνομιλίες για την προμήθεια της πλατφόρμας σε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία και έχει λάβει εκδηλώσεις ενδιαφέροντος από πολλές άλλες, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Matt Windle.
«Με το κόστος και την ταχύτητα της ηλεκτροκίνησης, η συνεργασία είναι ο δρόμος προς τα εμπρός», δήλωσε ο Windle.
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία FAW έχει συνεργαστεί με την αμερικανική εταιρεία μηχανικής και σχεδιασμού Silk EV για να σχηματίσουν την επιχείρηση Silk-FAW, η οποία σχεδιάζει να κατασκευάσει ηλεκτρικά σπορ αυτοκίνητα στην Ιταλία.
Χρησιμοποιεί εξαρτήματα από ανθρακονήματα για το σασί του οχήματος και προσβλέπει σε έναν κινητήρα υψηλών στροφών που χρησιμοποιεί τεχνολογία καλωδίωσης χαλκού από τον τομέα της αεροδιαστημικής για να μειώσει το βάρος του κινητήρα κατά 20%, αν και διερευνά και άλλες επιλογές.
«Η εξοικονόμηση βάρους είναι ακόμη πιο σημαντική από ένα υψηλότερο επίπεδο ισχύος», δήλωσε ο Roberto Fedeli, αντιπρόεδρος καινοτομίας και τεχνολογίας της Silk-FAW.
Η μείωση του βάρους και η χρήση πιο αποδοτικών κινητήρων μπορεί να είναι αρκετή για τους περισσότερους πλούσιους αγοραστές σπορ αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν τα οχήματά τους για αναψυχή ή για μετακινήσεις και είναι απίθανο να θέλουν να εκτελέσουν πολλαπλούς γύρους υψηλής ταχύτητας σε μια πίστα αγώνων.
Αυτοί που το επιθυμούν μπορεί να περιμένουν πολύ.
«Αν οι μπαταρίες δεν περάσουν μια μαζική επανάσταση, δεν πρόκειται ποτέ να μεταφέρουν την ποσότητα ενέργειας που θα μεταφέρει μια δεξαμενή καυσίμου», δήλωσε ο ιδρυτής της YASA Woolmer.