Η Greenpeace και η Ομοσπονδία Προστασίας Περιβάλλοντος της Κίνας (CEPF) δημοσίευσαν την έκθεση “Μετάβαση και προκλήσεις – Πώς η μετάβαση στα οχήματα μηδενικών εκπομπών μπορεί να βοηθήσει τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας να κορυφώσει και να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα”, η οποία προβλέπει πώς θα μεταβληθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας τα επόμενα χρόνια.
Η έκθεση επισημαίνει ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα, ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν θα μπορέσει να μειώσει τις εκπομπές ρύπων, και το μερίδιο των πωλήσεων οχημάτων με μηδενικές εκπομπές, το οποίο αντιπροσωπεύεται από τα ηλεκτρικά οχήματα, θα πρέπει να αυξηθεί σημαντικά.
Στην Κίνα έχει επιτευχθεί συναίνεση από όλους τους τομείς να αντιμετωπίσουν ενεργά την κλιματική αλλαγή, προκειμένου να επιτύχουν ουδετερότητα ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα το συντομότερο δυνατό. Ως σημαντική πηγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θεωρείται η αυτοκινητοβιομηχανία. Μόνο το 2021 πουλήθηκαν στην Κίνα 3,521 εκατομμύρια οχήματα κινούμενα με εναλλκτικές πηγές, όπως ο ηλεκτρισμός. Αλλά ακόμη και έτσι, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για να επιτευχθεί ουδετερότητα ως προς τον άνθρακα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η έκθεση προβλέπει ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα, ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας θα φτάσει να εκπέμπει 1,746 δισεκατομμύρια τόνους άνθρακα μέχρι το 2027. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα δεν θα μειωθούν αμέσως μετά την κορύφωση, αλλά θα σχηματίσουν μια επίπεδη γραμμή για περίπου τρία χρόνια, με τη μέση ετήσια μεταβολή να είναι μικρότερη από 1%.
Αναλύοντας ανά τύπο οχήματος, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από επιβατικά αυτοκίνητα θα κορυφωθούν το 2027, με ετήσιες εκπομπές περίπου 940 εκατομμυρίων τόνων, ενώ από φορτηγά θα κορυφωθούν το 2028, με ετήσιες εκπομπές 719 εκατομμυρίων τόνων.
Η ανάλυση των δεδομένων της έκθεσης δείχνει ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας θα μειωθούν κατά 11% από το 2030 έως το 2035. Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει σημαντικό χάσμα μεταξύ αυτής της μείωσης και του στόχου να βοηθηθεί η Κίνα να γίνει ουδέτερη ως προς τον άνθρακα.
Αν υποθέσουμε ότι ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας πρόκειται να γίνει ουδέτερος ως το 2060, η μέση ετήσια μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μεταξύ 2027 και 2060 θα πρέπει να είναι περίπου 3%, πράγμα που σημαίνει ότι οι εκπομπές το 2035 θα πρέπει να μειωθούν κατά τουλάχιστον 20% από την τιμή του 2027, διαφορετικά ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν θα είναι ουδέτερος ως το 2060.
Για να επιτευχθεί αυτή η μείωση, τα οχήματα μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 63% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2030 και το 87% το 2035.
Η έκθεση καλεί τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να επιταχύνουν την παραγωγή και την πώληση οχημάτων μηδενικών εκπομπών και να σταματήσουν την πώληση οχημάτων με ορυκτά καύσιμα στην κινεζική αγορά έως το 2030, ώστε να επιτευχθεί το συντομότερο δυνατό η μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές.