Καθώς η παγκόσμια οικονομία έχει ανακάμψει έντονα φέτος, οι πωλήσεις αυτοκινήτων έχουν επίσης ανακάμψει. Σε παγκόσμιο επίπεδο, πρόκειται να αυξηθούν κατά 4% το 2021, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης της αυτοκινητοβιομηχανίας MarkLines, φθάνοντας κοντά στα 80 εκατομμύρια και καλύπτοντας μέρος της τεράστιας πτώσης που παρουσίασαν το 2020 λόγω της πανδημίας Covid-19.

Ειδικότερα, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνέχισαν να δείχνουν την ανθεκτικότητά τους στη μεταβλητότητα της ευρύτερης αγοράς αυτοκινήτων. Σε μερικές βασικές αγορές αυτοκινήτων – όπως η Γερμανία (πάνω από 34%), το Ηνωμένο Βασίλειο (28%), η Γαλλία (πάνω από 23%) και η Κίνα (18%) – το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ από τα τέλη Νοεμβρίου.

Μέχρι σήμερα, περίπου 34 χώρες έχουν ανακοινώσει πολιτικές που θέτουν μελλοντική προθεσμία για την απαγόρευση των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ). Αυτό συνοδεύεται από ανακοινώσεις αυτοκινητοβιομηχανιών όπως η Ford, η Volkswagen και η General Motors για σχέδια σταδιακής απόσυρσης των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης από τις γραμμές παραγωγής τους.

Ωστόσο, ακόμη και αν οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021 καταλήξουν να ανταποκρίνονται στις πιο αισιόδοξες προσδοκίες, οι πωλήσεις SUV θα είναι ακόμη πέντε φορές υψηλότερες.

Οι παγκόσμιες πωλήσεις SUV έχουν αποδειχθεί πολύ ανθεκτικές καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, αυξάνοντας πάνω από 10% μεταξύ 2020 και 2021. Το 2021, τα SUV θα αντιπροσωπεύουν πάνω από το 45% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων – σημειώνοντας νέο ρεκόρ τόσο σε όγκο όσο και σε μερίδιο αγοράς.

Η ανάπτυξη των SUV εξακολουθεί να είναι ισχυρή σε αρκετές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, της Ινδίας και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σε ορισμένες άλλες χώρες, όπως η Κίνα, η ανάπτυξη των SUV παρουσιάζει στασιμότητα, κυρίως λόγω της μεγάλης ανόδου των μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία.

Ο αυξανόμενος αριθμός ηλεκτρικών μοντέλων SUV που θα κυκλοφορήσουν το 2021 σημαίνει ότι τα SUV ηλεκτροδοτούνται ταχύτερα από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια. Το 2021, περίπου το 55% των μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά θα είναι SUV, από 45% πριν από δύο χρόνια. Για πρώτη φορά στα χρονικά, η αναλογία εξηλεκτρισμού των SUV είναι ίση με την αναλογία εξηλεκτρισμού των μη SUV αυτοκινήτων.

Τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τα e-SUV αναμένεται να αντιπροσωπεύουν πάνω από το 55% του συνόλου των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021. Αντίθετα, η πλειονότητα των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως το 2021 εξακολουθεί να είναι μη SUV, κυρίως λόγω των προτιμήσεων των Κινέζων καταναλωτών για μικρότερα αυτοκίνητα. Για παράδειγμα, μίνι ηλεκτροκίνητα μοντέλα έκαναν την εμφάνισή τους στην Κίνα με τιμή κάτω από 10.000 δολάρια.

Ωστόσο, η μεγάλη πλειονότητα – πάνω από το 98% – των SUV στους δρόμους του κόσμου σήμερα εξακολουθεί να βασίζεται σε κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα SUV είναι επίσης βαρύτερα και καταναλώνουν περίπου 20% περισσότερη ενέργεια από ένα αυτοκίνητο μεσαίου μεγέθους. Ο παγκόσμιος στόλος των SUV έχει αυξηθεί ραγδαία, από λιγότερα από 50 εκατομμύρια το 2010 σε περίπου 320 εκατομμύρια το 2021 – που ισοδυναμεί με το συνολικό στόλο αυτοκινήτων της Ευρώπης. Ως εκ τούτου, τα SUV κατατάσσονται μεταξύ των κορυφαίων αιτιών αύξησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που σχετίζονται με την ενέργεια κατά την τελευταία δεκαετία. Μόνο το 2021, ο παγκόσμιος στόλος των SUV θα αυξηθεί κατά πάνω από 35 εκατομμύρια, αυξάνοντας τις ετήσιες εκπομπές κατά 120 εκατομμύρια τόνους CO2.

Αν τα SUV ήταν μια μεμονωμένη χώρα, θα κατατάσσονταν στην έκτη θέση παγκοσμίως σε απόλυτες εκπομπές το 2021, εκπέμποντας πάνω από 900 εκατομμύρια τόνους CO2. Για να αντισταθμιστεί η αύξηση των παγκόσμιων εκπομπών από το 2010 που οφείλεται στην αύξηση του αριθμού των SUV, ο παγκόσμιος στόλος ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα έπρεπε να έχει επεκταθεί ώστε να γίνει διπλάσιος από ό,τι είναι σήμερα. Τα καλά νέα είναι ότι οι ραγδαία αυξανόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021 αναμένεται να είναι σχεδόν επαρκείς για να εξουδετερώσουν τις πρόσθετες εκπομπές που προέρχονται από τα 35 εκατομμύρια SUV που αγοράστηκαν αντί για αυτοκίνητα μέσου μεγέθους.

Για τον μετριασμό των εκπομπών από τα SUV, το πλαίσιο πολιτικής θα πρέπει να επικεντρωθεί στον περιορισμό της αύξησής τους. Οι πολιτικές θα πρέπει να στηρίξουν την ταχύτερη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα, παρέχοντας παράλληλα κίνητρα για την έγκαιρη αντικατάσταση των SUV που κινούνται με βενζίνη ή ντίζελ. Το μέσο μέγεθος των οχημάτων στο στόλο των αυτοκινήτων είναι κάτι που οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να παρακολουθούν στενά.

Εκτός του ότι καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια, τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα αυξάνουν τη ζήτηση για κρίσιμα ορυκτά, επειδή τα ηλεκτρικά SUV με μπαταρία είναι εξοπλισμένα με πολύ μεγαλύτερη μπαταρία (70 κιλοβατώρες) από το μέσο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία (περίπου 50 κιλοβατώρες).

Ορισμένες κυβερνήσεις έχουν ήδη αρχίσει να θεσπίζουν σχετικά μέτρα, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, οι οποίες έχουν επιβάλει φόρο στα μεγάλα και υψηλών εκπομπών αυτοκίνητα, όπως τα SUV. Πρόσθετες πολιτικές που θα στοχεύουν στα SUV θα συμβάλουν στην επίτευξη ενός βιώσιμου και χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα οδικού επιβατικού τομέα.

Share: