Υπάρχουν ενδείξεις για πιθανή περαιτέρω αυστηροποίηση των στόχων της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 στα νέα αυτοκίνητα.
Αφού η Επιτροπή της ΕΕ είχε υποβάλει τις προτάσεις της, τον Ιούλιο του 2021, τώρα είναι η σειρά του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το οποίο θα απαιτήσει αυστηρότερους ενδιάμεσους στόχους έως το 2035.
Σύμφωνα με διάφορα μέσα ενημέρωσης, ο Jan Huitema, ο βουλευτής από την Ολλανδία που είναι υπεύθυνος για αυτόν τον τομέα, παρουσίασε τις προτάσεις του στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής.
Η Επιτροπή ζητά την απαγόρευση της δημιουργίας νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035
Η Επιτροπή ζητά την απαγόρευση της δημιουργίας νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 οπότε και όλα τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι μόνο αυτοκίνητα με εκπομπές CO2 0 g/km. Επιπλέον θέλει να αυστηροποίησει περισσότερο τους ενδιάμεσους στόχους, μέχρι τότε.
Όπως είναι γνωστό, η Επιτροπή της ΕΕ είχε προτείνει ο στόχος της μείωσης των εκπομπών ρύπων το 2030 να τεθεί στο 55 τοις εκατό, σε σύγκριση με το 2021.
Ο Jan Huitema, ωστόσο, προτείνει μείωση 75 τοις εκατό καθώς και μεγαλύτερους ενδιάμεσους στόχους. Πιο συγκεκριμένα, μέχρι το 2025, η μείωση θα πρέπει να αγγίζει το 25 τοις εκατό και έως το 2027, το 45 τοις εκατό.
Στο δρόμο προς τον στόχο του 2035, οι εκπομπές CO2 των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, θα πρέπει να μειωθούν κατά 40 τοις εκατό έως το 2027 και κατά 70 τοις εκατό έως το 2030.
Ωστόσο δεν υπάρχει επίσημη επιβεβαίωση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ο Huitema επιβεβαίωσε στο Twitter ότι παρουσίασε τις προτάσεις του στην Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, χωρίς όμως να δίνει περισσότερες λεπτομέρειες.
Οι προτάσεις βέβαια του συγκεριμένου εισηγητή δεν είναι δεσμευτικές, αλλά αποτελούν τη βάση για περαιτέρω συζήτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το αποτέλεσμα της συζήτησης παραμένει ανοιχτό.
Ήδη ασκείται κριτική στις προτάσεις, για παράδειγμα από τον Jens Giesecke, εκπρόσωπο της πολιτικής μεταφορών των γερμανικών πολιτικών κομμάτων CDU και CSU.
Στο παρελθόν, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε την τάση να ευνοεί αυστηρότερους στόχους για την αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο, το Κοινοβούλιο θα πρέπει να εγκρίνει την πρόταση της Επιτροπής. Μάλιστα ορισμένες χώρες έχουν ήδη ταχθεί κατά της πρότασης της Επιτροπής.
Ανεξάρτητα από τους πολιτικούς στόχους για τη μείωση του CO2 στις μεταφορές, θα ληφθούν και άλλες σημαντικές αποφάσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία τις επόμενες εβδομάδες και μήνες σε επίπεδο ΕΕ.
Ενόψει της μετάβασης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την άνοιξη η Επιτροπή της ΕΕ σκοπεύει να παρουσιάσει μια συγκεκριμένη πρόταση για τις νέες εκπομπές καυσαερίων Euro 7 και κανονισμούς, οι οποίοι θα φέρουν αυστηρότερες προδιαγραφές και για άλλους τύπους ρύπων.