Υπάρχει αυξανόμενος φόβος αυτές τις μέρες ότι η μετάβαση στα EV συνεπάγεται σίγουρη καταστροφή για πολλές εργοστασιακές εργασίες χαμηλής ειδίκευσης.

Προέρχεται κυρίως από την πρόβλεψη, που προτάθηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Volkswagen Herbert Diess πριν από δυόμισι χρόνια, ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα απαιτούν 30% λιγότερη εργασία από τα βενζινοκίνητα.

Οι μεγάλες αλλαγές συχνά φέρνουν ανατροπές, αλλά πόσο μεγάλες; Σίγουρα, οι 135.000 άνθρωποι που κατασκευάζουν σήμερα κινητήρες και κιβώτια ταχυτήτων κινδυνεύουν να χάσουν τις θέσεις εργασίας τους. Οι θερμικοί κινητήρες απαιτούν διαφορετική κατασκευαστική προσέγγιση, έχουν πολλά περισσότερα εξαρτήματα και περισσότερη εργασία για την κατασκευή από ό,τι οι ηλεκτροκινητήρες και οι μπαταρίες.

Οι ηλεκτροκινητήρες απαιτούν λιγότερους εργάτες και μικρότερα εργοστάσια. Δεδομένου ότι αυτοί οι εργαζόμενοι αποτελούν το 20% των εργατών αυτοκινήτων, αυτό είναι το μεγαλύτερο μέρος αυτών που θα περικοπούν.

Τι γίνεται με τους εργαζόμενους στον τομέα της συναρμολόγησης; Η General Motors έκλεισε το εργοστάσιο συναρμολόγησης του Lordstown στο Οχάιο και μείωσε ή μετακίνησε περισσότερους από 3.000 εργαζόμενους. Σε κοντινή απόσταση, η GM κατασκευάζει ένα εργοστάσιο μπαταριών που θα απασχολεί το ένα τρίτο των εργαζομένων με χαμηλότερους μισθούς. Άραγε αυτό να σημαίνει ότι οι συναρμολογητές είναι… καταδικασμένοι σε απόλυση; Όχι ακριβώς. Το Lordstown έκλεισε επειδή το εργοστάσιο κατασκεύαζε μικρά αυτοκίνητα που δεν είναι πλέον δημοφιλή.

Η επένδυση 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων της GM στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημαίνει την προσθήκη θέσεων εργασίας στον τομέα της συναρμολόγησης. Η αυτοκινητοβιομηχανία θα ανοίξει το άλλοτε αδρανές εργοστάσιο Detroit-Hamtramck την επόμενη εβδομάδα για να κατασκευάσει τα ηλεκτρικά pickups Hummer EV και Chevrolet Silverado, καθώς και το αυτόνομο λεωφορείο Cruise Origin.

Το εν λόγω εργοστάσιο είχε 1.200 εργαζόμενους όταν απειλήθηκε με κλείσιμο το 2019 και πλέον θα έχει διπλάσιους σε δύο χρόνια. Το πρώην εργοστάσιο της Saturn στο Spring Hill του Tenn. θα κατασκευάζει το Cadillac Lyriq και άλλα ηλεκτρικά μοντέλα, προσθέτοντας εργαζόμενους στην πορεία.

Όπως προκύπτει από τις πληροφορίες που έρχονται από την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, αυξάνονται οι θέσεις εργασίας συναρμολόγησης, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες προετοιμάζονται για τουλάχιστον μια δεκαετία κατά την οποία οι καταναλωτές θα αγοράζουν τόσο οχήματα εσωτερικής καύσης όσο και ηλεκτρικά οχήματα.

Θα υπάρξουν επίσης ευκαιρίες για νέους εργαζόμενους με ή χωρίς πτυχίο πανεπιστημίου για να εργαστούν σε μια βιομηχανία που δεν τους χρειαζόταν ποτέ μέχρι τώρα. Η Ford και η κατασκευάστρια εταιρεία μπαταριών SK Innovation Co. θα κατασκευάσουν τρία εργοστάσια μπαταριών στις ΗΠΑ και ένα εργοστάσιο συναρμολόγησης, προσθέτοντας 11.000 εργαζόμενους. Η GM και ο εταίρος LG Chem θα κατασκευάσουν τέσσερα εργοστάσια μπαταριών, προσλαμβάνοντας 1.200 άτομα το καθένα στην κοινοπραξία Ultium Cells LLC.

Εγείρεται, βεβαίως, ένα ερώτημα αναφορικά με το πόσα χρήματα θα κερδίζουν αυτοί οι εργαζόμενοι. Όμως το δεδομένο τούτη τη στιγμή είναι ότι τα εργοστάσια μπαταριών θα πρέπει να πληρώσουν, καθώς υπάρχει έλλειψη εργατικών χεριών…

Share: