Η αυτοκινητοβιομηχανία διαθέτει ήδη στην αγορά εκατοντάδες μοντέλα οχημάτων με χαμηλές και μηδενικές εκπομπές ρύπων, αλλά ανησυχεί σοβαρά για την αργή ανάπτυξη των υποδομών που απαιτούνται για τη φόρτιση και τον ανεφοδιασμό των οχημάτων αυτών.
Πράγματι, οι πωλήσεις EV δεκαπλασιάστηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια, φτάνοντας πέρυσι τα 1,7 εκατ. μονάδες (ή το 18% της συνολικής αγοράς). Ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 2,5 φορές την ίδια περίοδο.
Σύμφωνα με νέα διακλαδική έρευνα που βασίζεται σε ανάλυση της McKinsey, θα απαιτηθούν έως και 6,8 εκατ. δημόσια σημεία φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ έως το 2030 για να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% για τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Ο αριθμός αυτός είναι σχεδόν διπλάσιος από αυτόν που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην πρότασή της για τον κανονισμό για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR), η οποία βρίσκεται τώρα υπό διαπραγμάτευση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να εγκατασταθούν έως και 14.000 δημόσια σημεία φόρτισης για όλα τα τμήματα οχημάτων σε ολόκληρη την ΕΕ κάθε εβδομάδα, επτά φορές περισσότερα σε σύγκριση με τα περίπου 2.000 ανά εβδομάδα σήμερα.
«Η μετάβαση στο μηδενικό φορτίο είναι ένας μακροπρόθεσμος αγώνας δρόμου», δήλωσε ο πρόεδρος του ACEA και διευθύνων σύμβουλος του BMW Group, Oliver Zipse. «Η βασική πρόκληση τώρα είναι να πειστούν όλα τα κράτη μέλη να επιταχύνουν το ρυθμό ανάπτυξης της απαιτούμενης υποδομής. Χρειαζόμαστε οπωσδήποτε μια φιλόδοξη κατάληξη της πρότασης AFIR, τόσο ως προς το χρονοδιάγραμμα όσο και ως προς τους στόχους που θέτει για κάθε χώρα της ΕΕ».
Αν και θα απαιτηθούν στην αρχή σημαντικές επενδύσεις, αυτές αντιπροσωπεύουν μόνο ένα κλάσμα των συνολικών επενδύσεων σε συγκρίσιμα έργα υποδομής – και θα αποφέρουν τεράστια περιβαλλοντικά οφέλη. Πράγματι, το νέο ερευνητικό έγγραφο εκτιμά το ετήσιο κόστος για τις δημόσιες υποδομές φόρτισης σε 8 δισ. ευρώ – περίπου το 16% των επενδύσεων σε 5G και δίκτυα διαδικτύου υψηλής ταχύτητας.
Οι τοποθεσίες, ο χώρος και τα επίπεδα ισχύος που απαιτούνται για τις υποδομές φόρτισης βαρέων οχημάτων διαφέρουν σημαντικά από εκείνες των επιβατικών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με το ερευνητικό έγγραφο, τα φορτηγά θα χρειαστούν 279.000 σημεία φόρτισης έως το 2030, εκ των οποίων το 84% θα είναι σε κόμβους στόλου. Τα υπόλοιπα σημεία φόρτισης θα είναι κατά κύριο λόγο δημόσια, γρήγορα κατά μήκος της εθνικής οδού (36.000) και δημόσια σημεία φόρτισης κατά τη διάρκεια της νύχτας (9.000).