Η Ισπανία προχωρά στη δημιουργία νέων εργοστασίων παραγωγής μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων, χρησιμοποιώντας δισεκατομμύρια κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Ο στόχος των Ισπανών είναι να μην μείνουν πίσω, καθώς ο παγκόσμιος τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας πραγματοποιεί τον μεγαλύτερο τεχνολογικό μετασχηματισμό του αιώνα.

Ως η δεύτερη μεγαλύτερη χώρα παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη μετά τη Γερμανία και με τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας να αντιπροσωπεύει το 10% της οικονομίας της, η Ισπανία έχει πολλά να χάσει καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναμορφώνουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και την παραγωγή για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η Γερμανία και η υπ’ αριθμόν τρία ευρωπαϊκή παραγωγός Γαλλία ρίχνουν ήδη κεφάλαια σε εργοστάσια μπαταριών, υποστηρίζοντας τις αντίστοιχες εθνικές πρωταθλήτριες αυτοκινητοβιομηχανίες τους, ενώ τόσο η Volkswagen όσο και η Renault επενδύουν σημαντικά στα EV στις εγχώριες αγορές τους.

Λιγότερο πλούσια, χωρίς δική της μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία και με τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων να υστερούν σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ, η Ισπανία αντιστέκεται αναπτύσσοντας σε έργα ηλεκτρικών οχημάτων μέρος των 140 δισεκατομμυρίων ευρώ των κονδυλίων ανακούφισης της ΕΕ COVID-19 που δικαιούται.

«Έχουμε έναν ξεκάθαρο στόχο. Θέλουμε η Ισπανία να παραμείνει ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός αυτοκινήτων στην ΕΕ το 2030, το 2040 και το 2050, ανεξάρτητα από την τεχνολογία που υπάρχει», δήλωσε ο Raul Blanco, ο νεότερος υπουργός βιομηχανίας της Ισπανίας, της όγδοης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο.

Από τα 70 δισεκατομμύρια ευρώ που θα σταλούν από τις Βρυξέλλες με τη μορφή επιχορηγήσεων, η ισπανική κυβέρνηση σχεδιάζει να δαπανήσει 13 δισεκατομμύρια για τη βιώσιμη κινητικότητα έως το 2023.

Αυτά θα χρησιμοποιηθούν κυρίως για την προώθηση των εγχώριων πωλήσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τη βελτίωση των υποδομών φόρτισης και την κατασκευή του πρώτου εργοστασίου παραγωγής μπαταριών για αυτοκίνητα.

 

Σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτών

Σε μια από τις πιο προβεβλημένες χρήσεις κονδυλίων της ΕΕ στην Ισπανία, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τον Μάρτιο μια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με στόχο την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων, με τη διαδικασία υποβολής προσφορών να ξεκινά περίπου τον Ιούλιο και τους νικητές να ανακοινώνονται μέχρι το τέλος του έτους.

Το έργο, στο οποίο η κεντρική και η περιφερειακή κυβέρνηση μπορούν να έχουν μερίδιο, θα καλύψει την κατασκευή μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων στην Ισπανία, την προώθηση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την ανάπτυξη υποδομών για την υποστήριξή τους.

Ένα εργοστάσιο κατασκευής κυψελών μπαταριών 40 γιγαβάτ στο πλαίσιο του έργου θα κοστίσει πάνω από 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, δήλωσε ο Blanco.

Η πρόταση έχει προκαλέσει ανταγωνισμό μεταξύ των περιφερειών της Ισπανίας, με την Καταλονία να προσφέρει γη, δημόσια δάνεια και ενισχύσεις για να προσελκύσει ένα εργοστάσιο μπαταριών, ενώ οι γειτονικές Αραγονία και Βαλένθια είναι επίσης υποψήφιες.

Ενώ λίγοι υποψήφιοι του ιδιωτικού τομέα έχουν ακόμη εμφανιστεί δημοσίως, η ισπανική μάρκα Seat του ομίλου VW και η εταιρεία κοινής ωφέλειας Iberdrola έχουν σχηματίσει συμμαχία για να εργαστούν για μια προσφορά.

Η συμμετοχή τους θα εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο που σχεδιάζουν, το οποίο θα καλύπτει όλα τα στοιχεία της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, από την εξόρυξη μέχρι την παραγωγή μπαταριών και την κατασκευή ενός τελικού οχήματος στο εργοστάσιο συναρμολόγησης της Seat στην Καταλονία.

«Το έργο βρίσκεται στο σημείο εκκίνησης. Η εκτέλεσή του θα εξαρτηθεί από τη σαφή δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», δήλωσε ο πρόεδρος της Seat, Wayne Griffiths σε δήλωση που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αναφερόμενος στα κονδύλια της ΕΕ. «Η Ισπανία δεν μπορεί να χάσει αυτή την ιστορική ευκαιρία».

Η ισπανική εταιρεία Phi4tech, η οποία έχει το δικό της ξεχωριστό έργο μονάδας παραγωγής κυψελών στην περιοχή Extremadura που συνδέεται με ένα απόθεμα λιθίου που είναι από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης, συμβουλεύει τη Seat και την Iberdrola για την παραγωγή μπαταριών.

 

Σκληρός ανταγωνισμός

Τα σχέδια της ισπανικής κυβέρνησης για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης έπεισαν τη Renault και τη Ford, οι οποίες εισάγουν μπαταρίες στη χώρα, να ανακοινώσουν νέες επενδύσεις για την κατασκευή υβριδικών αυτοκινήτων και κινητήρων.

Μια πηγή της Renault και μια εκπρόσωπος της Ford δήλωσαν ότι παρακολουθούν έργα κατασκευής μπαταριών στη χώρα, μια πιθανή μελλοντική πηγή εξαρτημάτων.

Η Μαδρίτη προσελκύει τη VW, η οποία κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γερμανία και τη Σλοβακία, για να επιλέξει την Ισπανία αντί της Γαλλίας και της Πορτογαλίας για ένα γιγαντιαίο εργοστάσιο μπαταριών στη νότια Ευρώπη μέχρι το 2026. Η Seat ζυγίζει επίσης αν θα ξεκινήσει την παραγωγή 500.000 EVs ετησίως στο εργοστάσιό της στο Martorell έξω από τη Βαρκελώνη το 2025.

Αλλά η Ισπανία αντιμετωπίζει σημαντικό ανταγωνισμό από άλλες περιοχές της Ευρώπης για την προσέλκυση αυτοκινητοβιομηχανιών που επιθυμούν να επενδύσουν.

Πέρυσι δέχτηκε ένα τράνταγμα όταν η Nissan ανακοίνωσε το κλείσιμο των τριών εργοστασίων της γύρω από την πρωτεύουσα της Καταλονίας, τη Βαρκελώνη, μέχρι το τέλος του 2021, με τον όμιλο να μεταφέρει την παραγωγή του στη Γαλλία στο πλαίσιο της συμμαχίας του με τη Renault.

Οι προμηθευτές Continental και Bosch κλείνουν επίσης εργοστάσια σε κοντινή απόσταση, με την Bosch, σύμφωνα με τα συνδικάτα, να μεταφέρει την παραγωγή της στην Πολωνία, όπου το εργατικό κόστος είναι χαμηλότερο.

Ο επικεφαλής των επιχειρήσεων της κυβέρνησης της Καταλονίας Ramon Tremosa δήλωσε ότι οι πρόσφατες απολύσεις θα μπορούσαν να αντισταθμιστούν εάν η βορειοανατολική περιοχή επιλεγεί για ένα εργοστάσιο μπαταριών που θα κατασκευαστεί με τη βοήθεια κονδυλίων της ΕΕ, για το οποίο, όπως πρόσθεσε, «μεγάλες παγκόσμιες εταιρείες» έχουν δείξει ενδιαφέρον.

«Εάν το εργοστάσιο του Martorell δεν πάρει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, οι μέρες του είναι μετρημένες», δήλωσε ο Matias Carnero, συνδικαλιστικό στέλεχος της Seat, ο οποίος είναι επίσης μέλος του συμβουλίου εποπτείας του ομίλου VW.

Share: