Η σουηδική κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων Koenigsegg παρουσίασε έναν ηλεκτροκινητήρα καθώς και μια μονάδα ηλεκτρικής κίνησης. Ο ηλεκτροκινητήρας, που ονομάζεται Quark, παράγει 250 kW και ροπή έως 600 Nm – με βάρος μόνο 30 κιλά.

Η Koenigsegg περιγράφει τη διάταξη του συστήματος ηλεκτρικής κίνησης ως τεχνολογία «Raxial Flux», δηλαδή ένα μείγμα κινητήρα αξονικής ροής και ακτινικής ροής. Η προσέγγιση αξονικής ροής, που χρησιμοποιείται ευρέως στους σημερινούς ηλεκτρικούς κινητήρες, στους οποίους το μαγνητικό πεδίο του στάτορα ρέει παράλληλα με τον άξονα περιστροφής, παρέχει υψηλή ροπή. Η τοπολογία ακτινικής ροής (το μαγνητικό πεδίο του στάτορα ρέει ακτινικά) αυξάνει την πυκνότητα ισχύος.

Οι κινητήρες ακτινικής ροής εξακολουθούν να είναι πολύ σπάνιοι. ένας τέτοιος κινητήρας χρησιμοποιήθηκε, για παράδειγμα, στο υβριδικό σύστημα της LaFerrari. Η Mercedes ανέλαβε τη βρετανική εταιρεία ηλεκτρονικών κινητήρων Yasa πέρυσι και σχεδιάζει να συναρμολογήσει κινητήρες ακτινικής ροής σχεδιασμένα από τη Yasa για το επερχόμενο ηλεκτρικό της αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων στο εργοστάσιο Berlin-Marienfelde .

Σχολιάζοντας την προσέγγιση «Raxial Flux», η Koenigsegg δηλώνει ότι αυτή η τοπολογία προσφέρει «την καλύτερη αναλογία ροπής προς ισχύ προς βάρος του κλάδου». «Το Quark έχει σχεδιαστεί για να ενισχύει τη γκάμα χαμηλών ταχυτήτων του Gemera για απίθανη επιτάχυνση», λέει ο Dragos-Mihai Postariu, διευθυντής σχεδίασης ηλεκτροκινητήρων στην Koenigsegg. Προσθέτει ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης στο Gemera εστιάζει στο φάσμα των υψηλών ταχυτήτων. «Αυτό όσον αφορά τις επιδόσεις για το Gemera είναι μια μεγάλη άνοδος ισχύος που ακολουθείται από συνεχή ώθηση ρεκόρ μέχρι τα 400 km/h χωρίς απώλειες ροπής ή ισχύος».

Για να διατηρηθεί το βάρος χαμηλό, ο άξονας είναι κατασκευασμένος από χάλυβα 300M, που είναι γνωστός στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και την αεροδιαστημική, ενώ ο ρότορας είναι κατασκευασμένος από ανθρακονήματα. Σύμφωνα με τον υπεύθυνο ανάπτυξης András Székely, η άμεση ψύξη επιλέχθηκε για αποδοτικότητα και συμπαγή σχεδιασμό. Χωρίς τις ειδικές λειτουργίες για το Gemera, λέει, είναι δυνατό ακόμη και ένα βάρος 28 κιλών.

Το όνομα quark παραπέμπει στα στοιχειώδη σωματίδια των quark. Είναι τα μόνα σωματίδια που βιώνουν και τις τέσσερις θεμελιώδεις δυνάμεις (ηλεκτρομαγνητισμό, βαρύτητα, ισχυρή αλληλεπίδραση και ασθενή αλληλεπίδραση). «Δεδομένου του τρόπου με τον οποίο σχετίζεται επίσης με το μυστήριο του μαγνητισμού, το όνομα Quark αποδόθηκε καλά για ένα νέο σχέδιο ηλεκτροκινητήρων», έγραψε η εταιρεία. Για τον κινητήρα, είπε, τα βασικά στοιχεία του μαγνητισμού, των υλικών, της ψύξης και της συσκευασίας εξετάστηκαν με νέο τρόπο, αντί να ακολουθούν τον κανόνα.

Ο Christian von Koenigsegg, CEO και ιδρυτής της αυτοκινητοβιομηχανίας, δίνει έμφαση στην αλληλεπίδραση ροπής, ταχύτητας, ισχύος και βάρους. «Αυτό σημαίνει ότι, όταν χρησιμοποιείτε το Quark σε εφαρμογές όπως ναυτιλία, αεροσκάφη ή VTOL, δεν υπάρχει ανάγκη για ένα μειωτήρα μετάδοσης, αντίθετα μπορεί να επιτευχθεί άμεση κίνηση, καθώς οι στροφές του κινητήρα υπάρχουν από την πρώτη στιγμή », λέει ο Διευθύνων Σύμβουλος. «Οι μικροί κινητήρες υψηλών στροφών μπορούν να έχουν υψηλότερη αναλογία αιχμής ισχύος προς βάρος, αλλά χρειάζονται μετάδοση στις περισσότερες εφαρμογές για να φτάσουν στις επιθυμητές στροφές και ροπή, προκαλώντας απώλεια ενέργειας και προσθέτοντας βάρος και πολυπλοκότητα για να κάνουν την ίδια δουλειά. Έτσι χάνεται κάθε όφελος σε μέγεθος».

Ενώ η εταιρεία εξετάζει και άλλες χρήσεις, όπως αναφέρθηκε, η κύρια εστίασή της είναι στα σπορ αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων. Για αυτό, η Koenigsegg έχει ενσωματώσει δύο από τους ηλεκτρικούς κινητήρες μαζί με έναν μετατροπέα και ένα πλανητικό κιβώτιο ταχυτήτων για να δημιουργήσει μια μονάδα μετάδοσης κίνησης EV torque vectoring που ονομάζεται Terrier. Ο μετατροπέας, που ονομάζεται David, είναι ένας εξαφασικός μετατροπέας που μπορεί ανεξάρτητα να τροφοδοτήσει κάθε κινητήρα Quark με τρεις φάσεις. Το Koenigsegg Gemera, το πρώτο τετραθέσιο του κατασκευαστή, χρησιμοποιεί τρεις από τους ηλεκτρικούς κινητήρες ως μέρος ενός υβριδικού συστήματος κίνησης. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι ότι ο κινητήρας καύσης περίπου 450 kW δεν διαθέτει κιβώτιο ταχυτήτων.

Share: