Τα EV έχουν γίνει mainstream στην Ευρώπη, ωστόσο, ένα κομμάτι έλειπε μέχρι τώρα: Οι ευρωπαϊκές μπαταρίες.
Αυτό αλλάζει τώρα. Η Northvolt, μια νεοσύστατη επιχείρηση, παρήγαγε το πρώτο κύτταρο μπαταρίας ιόντων λιθίου σε εργοστάσιο στη βόρεια Σουηδία. Είναι το πρώτο από μια σειρά νέων εργοστασίων που οι επενδυτές ελπίζουν ότι θα επιτρέψουν στην Ευρώπη να κατακτήσει ένα μεγάλο μέρος της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και να αποδυναμώσει τον ασφυκτικό κλοιό που έχουν δημιουργήσει οι κατασκευαστές στην Κίνα, την Ιαπωνία και την Κορέα.
Η εγκατάσταση της Northvolt Ett θα είναι το πρώτο εργοστάσιο ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας που θα παράγει στη λεγόμενη κλίμακα γιγαντιαίου εργοστασίου. Ως εργοστάσια Gigafactories θεωρούνται γενικά εκείνα που μπορούν να παράγουν αρκετές μπαταρίες κάθε χρόνο ώστε να παρέχουν περίπου 15 γιγαβατώρες (GWh) αθροιστικής αποθήκευσης.
Μόνο δύο μεγάλα εργοστάσια μπαταριών λειτουργούν στην Ευρώπη, σύμφωνα με την Benchmark Mineral Intelligence (BMI), μια εταιρεία δεδομένων μπαταριών: ένα εργοστάσιο στο Βρότσλαβ της Πολωνίας, το οποίο λειτουργεί από την κορεατική LG, και ένα άλλο που ανήκει στην κορεατική Samsung κοντά στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας.
Ωστόσο, σύμφωνα με την BMI, έχουν προγραμματιστεί 25 εργοστάσια gigafactories για την ήπειρο μέχρι το 2030, καθώς η βιομηχανία αγωνίζεται να συμβαδίσει με την αλματώδη αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εννέα από αυτά ανήκουν σε ασιατικούς κατασκευαστές, οι οποίοι ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας προσφοράς.
Παρά το καθεστώς της νεοσύστατης επιχείρησης, η Northvolt έχει αποκτήσει βαρύτατη οικονομική υποστήριξη από τη Volkswagen, τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, και την επενδυτική τράπεζα Goldman Sachs. Ο γύρος χρηματοδότησης ύψους 2,75 δισ. δολαρίων (2,1 δισ. λιρών) που πραγματοποίησε τον Ιούνιο, την αποτίμησε στα 12 δισ. δολάρια.
Η Northvolt ελπίζει να επεκτείνει γρήγορα την παραγωγή στο εργοστάσιο στο Skellefteå στη βόρεια Σουηδία για να παράγει 60GWh ετησίως – αρκετά για να προμηθεύσει μπαταρίες για ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι εμπορικές παραδόσεις θα ξεκινήσουν το νέο έτος.
Η startup μπορεί ήδη να υπερηφανεύεται για συμβάσεις αξίας 30 δισ. δολαρίων με μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινητοβιομηχανιών BMW, Volkswagen, Volvo Cars και Polestar, της εταιρείας κατασκευής φορτηγών Scania και της εταιρείας αποθήκευσης ενέργειας Fluence.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυξάνουν με καθυστέρηση την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων για να ανταποκριθούν στους αυστηρότερους στόχους για τις εκπομπές ρύπων, καθώς και στην πρόκληση από την αμερικανική ανταγωνίστριά τους, την Tesla, η οποία έχει κατασκευάσει το δικό της εργοστάσιο μπαταριών και αυτοκινήτων στο Βερολίνο.