Οι κινεζικές απομιμήσεις δεν είναι κάτι καινούργιο. Με τα χρόνια έχουμε δει ασιατικούς κλώνους των πάντων, από την Porsche Macan μέχρι τη McLaren 570S.

Αλλά ακόμα και έτσι, στην εικόνα και μόνο του ORA Punk Cat της Great Wall η σκέψη που γίνεται είναι πως οι Κινέζοι το… παράκαναν!

Παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Σαγκάης την περασμένη εβδομάδα, το τετράθυρο ηλεκτρικό με ρετρό στυλ, το οποίο φάνηκε ξεκάθαρα πως ήταν… εμπνευσμένο από το εμβληματικό Volkswagen Beetle.

Και όπως ήταν αναμενόμενο, η Volkswagen, η οποία σταμάτησε να παράγει το δικό της Beetle το 2019, ασχολήθηκε επισταμένα με το ζήτημα. ‘Ελέγχουμε αυτό το θέμα, όσον αφορά τυχόν παραβιάσεις των δικαιωμάτων του μοντέλου ή των σχεδίων της Volkswagen AG και επιφυλασσόμαστε να λάβουμε όλα τα απαραίτητα νομικά μέτρα» ανέφεραν οι νομικοί της γερμανικής φίρμας.

Όλα δείχνουν πως η προσπάθεια της Great Wall να δημιουργήσει ένα νέο Beetle με ηλεκτρικό μοτέρ, δεν αποκλείεται να καταλήξει στα δικαστήρια.

Ενώ είναι προφανές σε οποιονδήποτε ότι το Punk Cat δανείζεται σε μεγάλο βαθμό από το Beetle, δεν είναι ακριβές αντίγραφο. Επομένως πού μπορεί να βασιστεί νομικά η Volkswagen;

Το 2018, το Auto Express ρώτησε έναν δικηγόρο με εμπειρία σε ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας, αναφορικά με το τί προστασία υπάρχει για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που ανησυχούν για τις κινέζικες αντιγραφές.

«Δεν υπάρχει διεθνής νόμος περί πνευματικών δικαιωμάτων, αλλά υπάρχουν διεθνείς συμφωνίες όπως η Σύμβαση της Βέρνης για την προστασία των λογοτεχνικών και καλλιτεχνικών έργων», δήλωσε τότε ο Oliver Tidman της BRIFFA.

Και προσέθεσε: «Αυτές απαιτούν από τις χώρες να αναγνωρίζουν ο ένας τους νόμους περί πνευματικής ιδιοκτησίας του άλλου. Οι νόμοι περί πνευματικής ιδιοκτησίας διαφέρουν από χώρα σε χώρα, και ενώ οι κανόνες μπορεί να διαφέρουν, οι αρχές είναι παρόμοιες».

Ακόμα και αν μια αυτοκινητοβιομηχανία είναι πεπεισμένη ότι μια κινεζική εταιρεία έχει παραβιάσει τα πνευματικά δικαιώματα, η άσκηση νομικής αγωγής μέσω των κινεζικών δικαστηρίων κατά εταιρειών, στις οποίες μπορεί να έχει συμμετοχή ακόμα και η κινεζική κυβέρνηση, δεν είναι πάντα εύκολη.

Ωστόσο δεν είναι αδύνατη! Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Land Rover, όταν είδε το Evoque να πέφτει θύμα κραυγαλέας αντιγραφής από την Jiangling με το Land Wind X7.

Η Land Rover κινήθηκε νομικά το 2016 και, μετά από έναν δικαστικό μαραθώνιο, βγήκε νικήτρια το 2019. Το περιφερειακό δικαστήριο Chaoyang του Πεκίνου έκρινε ότι πέντε σημαντικές σχεδιαστικές πτυχές του X7, η βασική σιλουέτα, η γραμμή οροφής του, οι προβολείς του και οι σχεδόν πανομοιότυπες πτυχές του αμαξώματος στα πλευρά του αυτοκινήτου, αντιγράφηκαν παράνομα και προκάλεσαν σύγχυση στους αγοραστές.

Ως αποτέλεσμα της απόφασης, η Jiangling αναγκάστηκε να αποσύρει το LandWind X7 από την αγορά και να καταβάλει αποζημίωση στην Land Rover.

Share: