Νέα ανάλυση που διεξήχθη από το Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) θα βοηθήσει τις κυβερνήσεις και τους φορείς εκμετάλλευσης υποδομών να καθορίσουν κατά προτεραιότητα πού θα αρχίσουν να εγκαθιστούν σημεία φόρτισης για ηλεκτρικά φορτηγά.

«Τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην απεξάρτηση από τον άνθρακα στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές. Εάν εγκατασταθούν γρήγορα αρκετοί σταθμοί φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ, η διάδοσή τους στην αγορά θα αυξηθεί εκθετικά τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο Martin Lundstedt, πρόεδρος του συμβουλίου επαγγελματικών οχημάτων της ACEA και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Volvo.

«Δεδομένου ότι οι σταθμοί φόρτισης που είναι προσαρμοσμένοι στις ειδικές ανάγκες των φορτηγών λείπουν σχεδόν εντελώς σήμερα, η πρόκληση που έχουμε μπροστά μας είναι τεράστια. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θέλουμε να βοηθήσουμε τις κυβερνήσεις και τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου να κατευθύνουν τις επενδύσεις τους εκεί που τις χρειάζονται περισσότερο», εξήγησε ο Lundstedt.

Καθώς οι φορείς εκμετάλλευσης φορτηγών κάνουν τη μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα, είναι απίθανο να αλλάξουν την οδηγική τους συμπεριφορά. Στόχος της παρούσας μελέτης είναι, επομένως, να καταγράψει πού ακριβώς κάνουν σήμερα τις στάσεις τους οι οδηγοί και ποιες από αυτές τις στάσεις φορτηγών χρησιμοποιούνται συχνότερα.

Το Fraunhofer ISI ανέλυσε τις συντεταγμένες GPS περίπου 400.000 φορτηγών που κυκλοφορούσαν σε όλη την Ευρώπη για μια περίοδο 12 μηνών, εστιάζοντας στη διάρκεια των στάσεων σε μεμονωμένες τοποθεσίες. Η ανάλυση διαπίστωσε ότι το 10% των θέσεων που επισκέπτονται συχνότερα τα φορτηγά στην Ευρώπη (πάνω από 3.000) αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% (78.000) των συνολικών στάσεων που πραγματοποιούν τα φορτηγά.

Έχοντας αυτό κατά νου, η ACEA καλεί τις εθνικές κυβερνήσεις να διασφαλίσουν ότι το αργότερο μέχρι το 2027 το 10% των σημείων με τις περισσότερες στάσεις φορτηγών στις χώρες τους θα είναι εξοπλισμένα με κατάλληλους ηλεκτρικούς φορτιστές.

Οι ακριβείς θέσεις όλων των στάσεων φορτηγών σε 29 ευρωπαϊκές χώρες παρουσιάζονται σε πέντε περιφερειακούς χάρτες: κεντρική Ευρώπη, βόρεια Ευρώπη, νοτιοανατολική Ευρώπη, νότια Ευρώπη και δυτική Ευρώπη.

Οι χάρτες διακρίνουν επίσης τους διαφορετικούς χρόνους στάσης των φορτηγών – σύντομες στάσεις (κάτω από μία ώρα) και μεγάλες στάσεις (ολονύκτια στάθμευση). Αυτό είναι σημαντικό, καθώς η διάρκεια καθορίζει τις ανάγκες φόρτισης, όπως ο διαθέσιμος χρόνος για πλήρη επαναφόρτιση και η απαιτούμενη ισχύς. Οι χάρτες εντοπίζουν επίσης πού ακριβώς βρίσκονται οι πιο συχνά χρησιμοποιούμενες στάσεις φορτηγών (κυρίως σε χώρους ανάπαυσης κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων, σε εργοτάξια εταιρειών, σε κόμβους logistics και σε λιμάνια).

Καθώς οι ευρωβουλευτές και οι υπουργοί της ΕΕ προετοιμάζουν τις τελικές τους θέσεις σχετικά με τον κανονισμό για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR), η ACEA ζητά να υπάρξουν ειδικοί και φιλόδοξοι στόχοι για υποδομές ειδικά για φορτηγά για κάθε κράτος μέλος.

Share: