Φορτηγά με κυψέλες καυσίμου ή ηλεκτρικά φορτηγά για τη συλλογή απορριμμάτων; Και οι δύο τύποι βρίσκουν όλο και περισσότερο το δρόμο τους στις εταιρείες διάθεσης αστικών απορριμμάτων.

Η εταιρεία διαχείρισης απορριμμάτων του Φράιμπουργκ (ASF) έχει εργαστεί με διάφορα ηλεκτρικά οχήματα για πολλά χρόνια. Μέχρι στιγμής, έχει στην κατοχή της 17 οχήματα: μικρά σάρωθρα, περονοφόρα, φορτηγά και ποδήλατα μεταφοράς διαφορετικής μάρκας, με χωρητικότητα μπαταρίας σχεδιασμένη για ημερήσιες διαδρομές έως και 100 χιλιομέτρων. Μέχρι το 2030, η ASF στοχεύει να έχει μετατρέψει τον στόλο της με περίπου 170 οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των εταιρικών αυτοκινήτων, σε εναλλακτικά συστήματα κίνησης.

Ένα άλλο βήμα προς αυτόν τον στόχο έγινε όταν η ASF άρχισε πρόσφατα να χρησιμοποιεί δύο οχήματα συλλογής απορριμμάτων από τη Faun Umwelttechnik της Γερμανίας που τροφοδοτούνται από κυψέλες καυσίμου και ωφέλιμο φορτίο έντεκα τόνων. «Είμαι πεπεισμένος ότι στον τομέα των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, οι κυψέλες καυσίμου είναι πιο προοδευτικές από τις καθαρές ηλεκτρικές μονάδες», λέει ο Michael Broglin, Διευθύνων Σύμβουλος της ASF.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο, το ωφέλιμο φορτίο έντεκα τόνων του νέου οχήματος συλλογής είναι τόσο υψηλό όσο ένα συμβατικό πετρελαιοκίνητο φορτηγό. Η αυτονομία του, περίπου 200 χιλιομέτρων, ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των ημερήσιων περιηγήσεων.

Εκτός από την περιβαλλοντική πτυχή, αυτοί οι δύο παράγοντες ήταν καθοριστικοί για την επιλογή των οχημάτων κυψελών καυσίμου. Με τα δύο φορτηγά Faun, η ASF μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 60 τόνους CO2 ετησίως κατά την καθημερινή συλλογή οργανικών απορριμμάτων και απορριμμάτων χαρτιού. «Έχουμε επιτύχει επίσης σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές θορύβου για τους οδηγούς μας και οι εργαζόμενοι στα απορρίμματα πίσω από τα οχήματα δεν στέκονται πλέον στα καυσαέρια – η αντίδρασή τους μέχρι στιγμής ήταν θετική», λέει ο Broglin. Οι οδηγοί που χρησιμοποιούν τα οχήματα υδρογόνου δεν θέλουν πλέον να αλλάξουν. Το σχέδιο είναι να χρησιμοποιηθούν δώδεκα ακόμη οχήματα συλλογής με τεχνολογία φιλική προς το κλίμα στο Φράιμπουργκ έως το τέλος του 2023.

Η Faun προσαρμόζει κυψέλες καυσίμου για επαγγελματικά οχήματα εδώ και αρκετά χρόνια στα κεντρικά γραφεία της, βόρεια της Βρέμης. Στο λεγόμενο πλαίσιο Bluepower της Faun, οι κυψέλες καυσίμου συνδυάζονται με μια μπαταρία. Στα μοντέλα του Freiburg, η κυψέλη καυσίμου έχει 30 kW και το ενεργειακό περιεχόμενο της μπαταρίας 85 kWh. Το τελευταίο παρέχει πρόσθετη ενέργεια κατά την επιτάχυνση και απορροφά την ενέργεια ανάκτησης – ένα βασικό καθήκον στην καθημερινή διακοπή και κίνηση της διαχείρισης απορριμμάτων.

 «Επιλέξαμε την παραλλαγή κυψελών καυσίμου γιατί μπορούμε να φορτίσουμε τα οχήματα και να τα ανεφοδιάζουμε με υδρογόνο. Αυτή τη στιγμή, τα βγάζουμε πέρα ​​με ένα γέμισμα δεξαμενής την εβδομάδα», μας λέει ο διευθύνων σύμβουλος. Η χωρητικότητα της δεξαμενής για υδρογόνο είναι 16,4 κιλά στα 700 bar. Λέει ότι δεν υπάρχει ακόμη διαθέσιμο πράσινο υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά αυτό θα αλλάξει σύντομα. «Διαφορετικά, τα πράγματα δεν θα αθροιστούν», λέει ο Broglin. Επί του παρόντος, η παροχή ρεύματος στο ASF μετατρέπεται σε μέσης τάσης για να διασφαλιστεί ότι η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας είναι καλύτερη. Σε αυτή τη λογική, θα προσαρμοστεί και η υποδομή φόρτισης, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης χρέωσης. Συνολικά, η ASF διαθέτει 70 σημεία φόρτισης AC με 22 kW και έναν φορτιστή DC με 40 kW, τα οποία η εταιρεία κατασκεύασε σε συνεργασία με τον τοπικό προμηθευτή ενέργειας.

Το μερίδιο της ASF στα ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά. Το σχέδιο είναι να είναι αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικά το 2025 στον τομέα της καθαριότητας πόλεων, όπου χρησιμοποιούνται κυρίως ελαφρύτερα οχήματα. Για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, ο Broglin αναμένει ότι θα έχει κάνει τη μετάβαση στη λειτουργία μηδενικών εκπομπών έως το 2030.

Το κόστος απόκτησης των δύο οχημάτων συλλογής απορριμμάτων που κινούνται με υδρογόνο –περίπου 1,44 εκατομμύρια ευρώ (καθαρά), τριπλάσιο από τα συμβατικά φορτηγά ντίζελ– καλύφθηκαν σε περίπου 75 τοις εκατό από ομοσπονδιακές επιδοτήσεις. Επιχορήγηση περίπου 925.000 ευρώ (καθαρά) παρείχε το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών. Πρόσθετη επιχορήγηση 150.000 ευρώ (καθαρά) χορηγήθηκε μέσω του Ταμείου Καινοτομίας της badenova AG & Co. KG. Η ASF έλαβε επίσης χρηματοδότηση για τα περισσότερα από τα άλλα ηλεκτρικά οχήματα.

Τα εναλλακτικά συστήματα κίνησης για βαρέα επαγγελματικά οχήματα αυξάνονται επίσης στην εταιρεία διαχείρισης απορριμμάτων στο Μόναχο (AWM). Για παράδειγμα, για περίπου ένα χρόνο, η εταιρεία διάθεσης αστικών απορριμμάτων χρησιμοποιεί ανατρεπόμενο Volvo FE Electric για τα logistics εμπορευματοκιβωτίων από τα κέντρα ανακύκλωσης σε μια κοντινή εγκατάσταση διάθεσης. Το φορτηγό 27 τόνων είναι εξοπλισμένο με τέσσερις μπαταρίες ιόντων λιθίου, η καθεμία με 50 kWh, και κυκλοφορεί σε όλη τη βαυαρική πρωτεύουσα.

Η AWM είχε ήδη θέσει σε λειτουργία ένα αντίστοιχο όχημα με ανατρεπόμενη καρότσα και υβριδική τεχνολογία ντίζελ από τη Volvo Trucks το 2012. «Είχαμε μια πολύ καλή εμπειρία με αυτό. Τώρα το επόμενο βήμα με αυτό το πλήρως ηλεκτρικό φορτηγό είναι η λογική συνέπεια», λέει ο Reinhold Bauer, διευθυντής στόλου της AWM. Ανακάλυψε το FE Electric σε μια εμπορική έκθεση πριν από δύο χρόνια, αμέσως καθηλώθηκε μαζί του και ξεκίνησε τον διαγωνισμό για την προμήθεια του. Το όχημα έχει επιδοτηθεί στο 90%  του πρόσθετου κόστους σε σύγκριση με ένα φορτηγό ντίζελ.

«Οι οδηγοί μας το λατρεύουν γιατί είναι ήσυχο, καινοτόμο και όμορφο», λέει. Το ωφέλιμο φορτίο είναι περισσότερο από 14 τόνους και η αυτονομία είναι περίπου 100 χιλιόμετρα. «Για την ειδική χρήση και τις δοκιμές μας, αυτό αρκεί προς το παρόν», προσθέτει. Ωστόσο, λέει ότι αρχικά υπέθεσε ότι θα υπήρχαν αρκετοί σταθμοί γρήγορης φόρτισης στην πόλη όπου θα μπορούσε να φορτιστεί προσωρινά η μπαταρία του οχήματος. Ωστόσο, ο Bauer ήταν απογοητευμένος όταν ανακάλυψε ότι υπάρχει μόνο ένας κατάλληλος σταθμός φόρτισης σε ολόκληρο το Μόναχο.

«Χρειαζόμαστε 700 βολτ τάσης, αλλά οι περισσότεροι σταθμοί φόρτισης είναι σχεδιασμένοι μόνο για 500 ή 600 βολτ», συνειδητοποίησε. Ακόμη και το σημείο φόρτισης που είναι κατάλληλο, δεν μπορεί να προσεγγιστεί: «Όταν οδηγούμε εκεί, μπλοκάρουμε το υπόλοιπο πρατήριο καυσίμων και ο χειριστής είναι κατανοητό λιγότερο ενθουσιασμένος», περιγράφει ο Bauer.

Το ηλεκτρικό ανατρεπόμενο φορτηγό φορτίζει αποκλειστικά στο χώρο αποθήκευσης, αλλά μέχρι στιγμής, υπάρχουν μόνο σημεία φόρτισης AC με 22 kW. Έτσι, σε μία ώρα, ο οδηγός φέρνει μόνο το 10% SoC στο όχημά του εκεί. Bauer: «Θα μπορούσαμε να διπλασιάσουμε την εμβέλεια αν είχαμε τον δικό μας σταθμό ταχείας φόρτισης». Το ένα έχει πλέον προγραμματιστεί για το πρώτο τρίμηνο του 2022. Μέχρι τότε, η διαδικασία φόρτισης θα συνεχίσει να πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια της νύχτας στα 22 kW. «Για τους οδηγούς μας, η αυτονομία είναι ήδη μια πρόκληση, αλλά έχουν μάθει να αρκούνται στη χωρητικότητα της μπαταρίας ή να επιστρέφουν εγκαίρως για να αποφύγουν τον κίνδυνο αναμονής», λέει.

Το αμάξωμα RL 18 της FE Electric προέρχεται από τη Meiller. Ως αποτέλεσμα, το roll-off ανατρεπόμενο μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια χρησιμοποιώντας ένα τηλεχειριστήριο. «Αυτό δίνει στους οδηγούς μας μια καλύτερη επισκόπηση», εξηγεί η Bauer, επειδή εκτός από την προστασία του περιβάλλοντος, η AWM εστιάζει επίσης στην ασφάλεια για το προσωπικό της. Χάρη στην πλήρως ηλεκτρική κίνηση, το σώμα του ανατρεπόμενου συστήματος είναι πλέον πολύ πιο αθόρυβο από ό,τι ένα συμβατικό όχημα, καθώς η υδραυλική αντλία λειτουργεί μόνο όταν το ανατρεπόμενο όχημα είναι πραγματικά σε λειτουργία. Η προκύπτουσα εξοικονόμηση ενέργειας, με τη σειρά της, αυξάνει την αυτονομία για το φορτηγό.

Μέχρι το 2030, η πόλη του Μονάχου και η εταιρεία διάθεσης απορριμμάτων σχεδιάζουν να μετατρέψουν τον στόλο των περίπου 250 βαρέων οχημάτων σε κλιματικά ουδέτερα μηχανήματα και καύσιμα. Μέχρι το καλοκαίρι του 2022, η AWM θα χρησιμοποιεί 64 οχήματα φυσικού αερίου. Επιπλέον, δέκα μερικώς ηλεκτροκίνητα ελαφρά οχήματα συλλογής απορριμμάτων, τα οποία η AWM έχει κατασκευάσει σε συνεργασία με τη Mercedes, τη Faun και τη Zöller, κυκλοφορούν σε μια μικρή σειρά. O Bauer εξετάζει επίσης την τεχνολογία κυψελών καυσίμου. Έχει παραγγελθεί ένα όχημα Faun με την τεχνολογία Bluepower, αλλά πιθανότατα δεν θα παραδοθεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2022. Η AWM εκμεταλλεύεται επίσης τα προγράμματα χρηματοδότησης της πόλης και της ομοσπονδίας για να μετατρέψει τον στόλο της σε εναλλακτικές μονάδες.

Share: