Με την πολύ ενδιαφέρουσα ενότητα που εστίασε σε όλες τις τελευταίες εξελίξεις σε σχέση με τις πράσινες μεταφορές, την ηλεκτροκίνηση και τη βιώσιμη κινητικότητα στις μεγάλες πόλεις εν έτει 2022, πραγματοποιήθηκε το συνέδριο Green Deal Greece 2022, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Στο πλαίσιο του συνεδρίου που διοργανώνει το ΤΕΕ, έλαβε χώρα το πάνελ με τίτλο “Πράσινες Μεταφορές – Ηλεκτροκίνηση – Βιώσιμη Κινητικότητα”, με τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιο για θέματα Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλο να αναφέρει ότι «τέτοια συνέδρια μας δίνουν τη δυνατότητα να πούμε τα έργα που υλοποιούμε και να κάνουμε έναν μικρό απολογισμό των πεπραγμένων μας. Αν θέλουμε να είμαστε συνεπείς στην ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία, πρέπει να προτάξουμε τη βιώσιμη κινητικότητα ως επιλογή. Το ΥΠΟΜΕ τα τρία τελευταία χρόνια ακολουθεί με συνέπεια τη στρατηγική που προωθεί τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας, την μικροκινητικότητα και αναδεικνύει τα ευφυή συστήματα μεταφορών, και κυρίως υποστηρίζει την ηλεκτροκίνηση. Προσαρμόζουμε τη νομοθεσία στα σημερινά δεδομένα και δείχνουμε πρόνοια στις μελλοντικές εξελίξεις, και ταυτόχρονα εισάγουμε καινοτόμες εφαρμογές .Εμείς δεν αντιμετωπίζουμε μόνο τα τρέχοντα θέματα».
Ο υφυπουργός έκανε λόγο και για το ευρύ πλαίσιο των ηλεκτρικών οχημάτων, τονίζοντας χαρακτηριστικά «Ηλεκτρικό όχημα δεν σημαίνει μόνο σημεία φόρτισης, εμείς θέλουμε να καλύψουμε όλο τον κύκλο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, μπαταρίες, συνεργεία και μηχανικούς».
Ακόμα, ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε πως «οι Δήμοι με κατοίκους άνω των 30 χιλιάδων είναι πλέον υποχρεωμένοι να εκπονούν Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Σύντομα, η Ελλάδα θα έχει ένα μεγάλο αριθμό Δήμων που θα έχει ολοκληρώσει τα σχέδια τους για την βιώσιμη κινητικότητα. Ο τεχνικός κόσμος, και το επιστημονικό προσωπικό της χώρας μπορεί να προτείνει λύσεις στους ΟΤΑ.»
«Αυτά που κάνει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν είναι μόνο στη θεωρία. Με μια σειρά παρεμβάσεων στηρίζουμε την βιώσιμη κινητικότητα και ρυθμίζουμε το πλαίσιο. Με μια συντονισμένη δράση θέλουμε να επιτύχουμε την ασφαλή οδήγηση στην Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή το νομοσχέδιο είναι προς διαβούλευση και μπορείτε κι εσείς να συμμετέχετε» ανέφερε, επίσης.
Υποστήριξε επιπρόσθετα ότι «από το 2019 έχουμε 9 φορές περισσότερες ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Το 2021 ήταν 3.500 ετών μέχρι τώρα το 2022 μετράμε 1515 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Ηλεκτρικά οχήματα δεν σημαίνει μόνο φορτιστές. Αλλά είναι και τα συνεργεία, εμείς ολοκληρώνουμε το πλαίσιο να καταρτιστούν και να εκπαιδευτούν οι μηχανικοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ακόμα, προωθούμε εφαρμογή που θα δείχνει στο χρήστη από το κινητό του , που υπάρχει ελεύθερος φορτιστής, πόσο θα χρεωθεί και πόσο χρόνο θα χρειαστεί για τη φόρτιση του οχήματος».
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του ο κύριος Παπαδόπουλος είπε ότι «η μετάβαση σε φιλικότερες και φθηνότερες μεταφορές είναι η μόνη βιώσιμη και ρεαλιστική επιλογή. Στο Υπουργείο ανοίγουμε τις πόρτες μας σε εσάς, τον τεχνικό κόσμο και θέλουμε τις προτάσεις σας, τις οποίες όχι απλά υλοποιούμε, αλλά τις βάζουμε και σε προτεραιότητα’».
Γιάννης Ξιφαράς: «Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο για την ελίτ»
Την άποψη ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο για λίγους διατύπωσε από το βήμα του συνεδρίου Green Deal 2022, ο Γιάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επισημαίνοντας ότι το σημαντικό αυτή τη στιγμή στην ηλεκτροκίνηση είναι να αντιληφθεί ο κόσμος ότι δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τα αυτοκίνητα.
Κατά τα όσα πρόσθεσε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, έχουν δοθεί, ήδη, χρηματοδοτικά εργαλεία για να αντικατασταθεί η ακριβή τεχνολογία σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση, με σχετική ώθηση μέσα από τις υποδομές, συμπληρώνοντας ότι το πιο σημαντικό για έναν αγοραστή ηλεκτρικού οχήματος είναι να του παρέχονται οι υποδομές φόρτισης για να το χρησιμοποιεί σε όλες τις ανάγκες του.
Πρόσθεσε, δε, ότι ενώ σε σχέση με τη μετακίνηση στην πόλη είναι σχετικά εύκολο το κομμάτι της φόρτισης, καθώς υπάρχουν διαθέσιμοι πολλοί φορτιστές, το δύσκολο είναι το κομμάτι του ταξιδιού και για το λόγο αυτό έχουν επισπευθεί, από πλευράς Υπουργείου, δυο ζητήματα: Πρώτον, η εγκατάσταση φορτιστών στις Εθνικές οδούς, για να καλύπτονται οι μεγάλες αποστάσεις, αλλά και η διευκόλυνση της πληροφορίας σχετικά με τις υποδομές φόρτισης.
Ο στόχος, όπως επισήμανε, είναι μέχρι το 2025, να υπάρχουν 12.000 σημεία φόρτισης, ενώ σε σχέση με τις πληροφορίες για αυτά, συμπλήρωσε ότι γίνεται, συμβάλλοντας σε όσα είχε πει προηγουμένως ο Υφυπουργός Μ. Παπαδόπουλος, μέσω ενός application που δίνει πληροφορία σε πραγματικό χρόνο σε σχέση με τα δεδομένα των φορτιστών, με τη συγκεκριμένη εφαρμογή του Υπουργείου να είναι η μοναδική που έχει πληροφορίες για όλους τους φορτιστές που υπάρχουν στη χώρα.
Σε σχέση με το κομμάτι του οχήματος και την ηλεκτροκίνηση, τόνισε ότι υπάρχει μια παρερμηνεία που αφορά σε ποιους απευθύνεται. «Πρέπει να αντιληφθούμε ότι είναι ένας νέος τρόπος για να μπορούμε να δώσουμε ενέργεια σε ένα όχημα να κινείται. Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο για την ελίτ. Θέλουμε να αξιοποιήσουμε αυτή την ενέργεια και στις αστικές μεταφορές», με τον ίδιο να φέρνει το παράδειγμα του διαγωνισμού των 1300 νέων λεωφορείων.
Ανέφερε, επίσης, ως ένα ακόμα βασικό βήμα για την αναδιαμόρφωση των συγκοινωνιών, την ανάταξη των 14 συρμών στη Γραμμή 1 του μετρό, με τη σύμβαση να ξεκινά σύντομα, τα έργα του τραμ και της επέκτασης του μετρό, με τον συνδυασμό όλων αυτών των έργων να ενισχύει το συγκοινωνιακό έργο για περιορισμό της χρήσης του προσωπικού οχήματος.
Ευθ. Μπακογιάννης: «Η βαδισιμότητα έχει τεθεί ως προτεραιότητα στη νέα μορφή πόλης»
Στο ίδιο πάνελ του συνεδρίου Green Deal 2022 φιλοξενήθηκε και ο Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος.
Στην αρχική του τοποθέτηση ο κύριος Μπακογιάννης έθεσε ορισμένα ερωτήματα τα οποία όπως ανέφερε θα αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης για τις βιώσιμες μεταφορές.
Αναλυτικά τόνισε ότι «είναι χρήσιμο στα θέματα συναρμοδιότητας να υπάρχει συνεργασία μεταξύ των φορέων. Οι ευρωπαϊκές οδηγίες είναι πολύ σημαντικές και θα συνεχίσουν να έρχονται μέχρι το 2050.» «Εγώ θα θέσω ορισμένα ερωτήματα που θα αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης. Ερωτήματα όπως, το πως θα απεξαρτηθεί ο Έλληνας από το αυτοκίνητο όταν οι συγκοινωνίες έχουν πολλά προβλήματα;»
«Πως θα επιτευχθεί η ήπια κινητικότητα την ίδια στιγμή που οι πόλεις αυξάνονται; Πως θα μεγαλώσουμε το πεζοδρόμιο και θα πετύχουμε τη βαδισιμότητα στην Ελλάδα, όπου ο μέσος όρος ενός πεζοδρομίου είναι το ένα μέτρο. Την ίδια στιγμή που οι χώροι είναι περιορισμένοι ή δεν υπάρχουν καθόλου.» «Πως θα πηγαίνουν τα παιδιά στο σχολείο με τα πόδια. Σε μια απόσταση 100 μέτρων, πηγαίνουμε τα παιδιά με το αυτοκίνητο για ασφάλεια.»
«Έχουμε μεγάλο πρόβλημα με τη στάθμευση. Το σταματημένο όχημα καταλαμβάνει δημόσιο χώρο, με αποτέλεσμα να δυσκολεύει τη μετακίνηση με τα πόδια και να παίρνουν και άλλοι τα αυτοκίνητα. Αυτό δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο. Για να κατασκευαστούν γκαράζ θα πρέπει το αυτοκίνητο να πληρώσει , στην Ελλάδα έχουμε μια μεγάλη άρνηση να πληρώσουμε για στάθμευση».
«Και τέλος γιατί να στηρίξουν οι δήμαρχοι αυτά τα σχέδια βιώσιμης κινητικότητας , όταν η θητεία τους είναι περιορισμένη»;
Στην δεύτερη τοποθέτησή του ο ΓΓ έδωσε ορισμένες απαντήσεις για το πως θα βρεθούν λύσεις στα ερωτήματα που έθεσε στην αρχή.
Χαρακτηριστικά ανέφερε: «το βασικό ζητούμενο για τη νέα μορφή πόλης, είναι να είναι η δομή της συνεκτική. Το αντίθετο δηλαδή της προσπάθειας της αστικής διάχυσης. Στόχος είναι να έχουμε έναν περιορισμό της αστικής διάχυσης. Θα γίνει μια προσπάθεια περιορισμού της πόλης».
«Πόλεις με λιγότερα αυτοκίνητα. Υπάρχουν ευρωπαϊκοί στόχοι μέχρι το 2050 να υπάρχουν λιγότερα αυτοκίνητα στα κέντρα των πόλεων. Το περπάτημα έχει τεθεί ως προτεραιότητα, με μεγαλύτερα πεζοδρόμια και με αστικές αναπλάσεις. Και φυσικά η αύξηση των ποδηλατοδρόμων για να μπορούν οι πολίτες να κάνουν μεγαλύτερη χρήση του ποδηλάτου».
Δημήτρης Κατσώχης: «Ευκαιρία για επανεκκίνηση η ηλεκτροκίνηση»
Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Κατσώχης, Senior Manager της PLANET ανέφερε, μιλώντας στην ίδια ενότητα ότι πλέον, είναι πλούσια η κοινοτική νομοθεσία για τις νέου τύπου μεταφορές, φέρνοντας ως παραδείγματα τη νομοθεσία για το καθαρό όχημα αλλά και τον νόμο για την ηλεκτροκίνηση, με την Ελλάδα να ακολουθεί τον ίδιο δρόμο με την ΕΕ. Όπως ανέφερε «η Ελλάδα διαθέτει πλέον όλα τα καταστατικά έγγραφα και στρατηγικό σχέδιο στην ηλεκτροκίνηση που δεν διέθετε πριν από μερικά χρόνια, υπάρχει πλέον το εθνικό στρατηγικό σχέδιο μεταφορών, τα σχέδια μεταφορών μητροπολιτικών περιοχών, αλλά και ο επιχειρηματικός σχεδιασμός μέσω των ΣΒΑΚ».
Για τον ίδιο, η νέα αφετηρία στις μεταφορές έχει δέκα πυλώνες, ανάμεσα στους οποίους πιο σημαντικοί είναι η «πράσινη», προσιτή μετακίνηση, αλλά και η έννοια της ευφυούς και ανθεκτικής μεταφοράς σε δύσκολους δημοσιονομικά καιρούς.
Κατά τον κ. Κατσώχη «είναι μια ευκαιρία για επανεκκίνηση η ηλεκτροκίνηση. Στην προηγούμενη μεγάλη προμήθεια λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη, κατακτήθηκε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της πίτας στη δημόσια συγκοινωνία, αυτό θα γίνει και τώρα». Ωστόσο, κατά τον ίδιο, «θα χρειαστεί την κουλτούρα του χρήστη να την ενισχύσει και η εκπαίδευση. Είναι σημαντικό να καταλάβει το παιδί και ο έφηβος την καλή οδηγική συμπεριφορά για να καλλιεργηθεί η κατάλληλη κουλτούρα».
Στέφανος Αγιάσογλου (ΟΣΥ): «Η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων θα κάνει την Ελλάδα ίσως την πιο πράσινη πρωτεύουσα στην Ευρώπη»
Για τη μεγάλη σημασία της ηλεκτροκίνησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ειδικά στα λεωφορεία μίλησε από το βήμα της ίδιας ενότητας, στο σημερινό συνέδριο του ΤΕΕ, ο CEO της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου.
Κατά τον κ. Αγιάσογλου, «η χρήση των ΜΜΜ σε μια πόλη όπως στην Αθήνα βοηθά πολύ και όταν βελτιωθούν οι υποδομές και η νοοτροπία στον τρόπο χρήσης των λεωφορειόδρομων και της ΛΕΑ, θα δούμε πολύ πιο θεαματικά αποτελέσματα. Έχει πολύ μεγάλη σημασία η καλή συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών για να κάνουμε με επιτυχία ένα έργο που είναι σημαντικό, την αύξηση, δηλαδή, του επικοινωνιακού έργου στο λεκανοπέδιο, σε μια δύσκολη περίοδο, πρώτα της πανδημίας και τώρα του πολέμου. Είναι μια πολύ δύσκολη εξίσωση για μια δημόσια εταιρεία για να ανατάξει δυνάμεις, να εκσυγχρονιστεί και να παρέχει περισσότερο έργο».
Όπως πρόσθεσε ο επικεφαλής της ΟΣΥ, αυτό που έχει σημασία στην παρούσα φάση είναι ότι η εταιρεία εκσυγχρονίζεται, μέσω δύο πυλώνων: Τη συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ, ένα έργο 50 εκατ. ευρώ, που θα κάνει την ΟΣΥ τελείως διαφορετική, κυρίως όσον αφορά τα logistics και τη συντήρηση οχημάτων και δεύτερον, με την επικείμενη απόκτηση του νέου στόλου, 1300 λεωφορείων, τα οποία θα βρίσκονται στην Ελλάδα από το 2023 και μετά, με τα 1000 να προορίζονται για την Αθήνα.
Τόνισε, εξάλλου, χαρακτηριστικά ότι «πρόκειται για ανανέωση του υπάρχοντος στόλου των λεωφορείων πάνω από 80%, μια κίνηση που θα κάνει την Αθήνα, ίσως την πιο πράσινη πρωτεύουσα σε όλη την Ευρώπη».
Ο κ. Αγιάσογλου κατέληξε, δε, ότι είναι πολύ σημαντική και η αγαστή συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, φέρνοντας ως παράδειγμα την προσθήκη λεωφορείων μέσω leasing, κάτι το οποίο πριν από δέκα χρόνια δεν το φαντάζονταν κανείς, ένα βήμα που έχει βοηθήσει να υπάρχουν περισσότερα λεωφορεία με πυκνότερα δρομολόγια, εντελώς απαραίτητο σε περίοδο πανδημίας.