Μια νέα ανάλυση δεδομένων από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνει μια εντελώς ανισόρροπη εικόνα όσον αφορά στην κατανομή των σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το 70% του συνόλου των σταθμών φόρτισης της ΕΕ συγκεντρώνεται σε μόλις τρεις χώρες της Δυτικής Ευρώπης: τις Κάτω Χώρες (66.665), τη Γαλλία (45.751) και τη Γερμανία (44.538).

Μαζί, οι χώρες αυτές αποτελούν μόλις το 23% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ. Αντίθετα, το υπόλοιπο 30% των υποδομών είναι διάσπαρτο στο 77% της Ηπείρου.

Για να καταδειχθεί πόσο ασύμμετρη είναι η κατανομή των φορτιστών, η Ρουμανία – περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από τις Κάτω Χώρες – αριθμεί μόνο 493 σημεία φόρτισης, ήτοι το 0,2% του συνόλου της ΕΕ.

Αυτή η διττή ανάπτυξη υποδομών αναπτύσσεται κατά μήκος των διαχωριστικών γραμμών μεταξύ των πλουσιότερων κρατών μελών της ΕΕ στη Δυτική Ευρώπη και των χωρών με χαμηλότερο ΑΕΠ στην Ανατολική, Κεντρική και Νότια Ευρώπη.

Οι χώρες με σημαντική εδαφική έκταση αλλά χαμηλότερο ΑΕΠ, όπως η Πολωνία (0,8% των φορτιστών της ΕΕ) και η Ισπανία (3,3%), φαίνεται να μένουν πίσω.

Πράγματι, το χάσμα μεταξύ της Γερμανίας, της τρίτης χώρας (που αντιπροσωπεύει το 19,9% όλων των σημείων φόρτισης στην ΕΕ), και της τέταρτης Ιταλίας (5,8%) είναι ήδη τεράστιο, και το μερίδιο των φορτιστών κατρακυλάει γρήγορα από εκεί και πέρα.

Αυτή η αποσπασματική ανάπτυξη στην ΕΕ τόσο των υποδομών φόρτισης όσο και των υποδομών ανεφοδιασμού για τα αυτοκίνητα με εναλλακτικά καύσιμα είναι εμφανής από τότε που η ACEA ξεκίνησε την ετήσια ανάλυσή της το 2018. Χωρίς αποφασιστική δράση τώρα, είναι απίθανο να βελτιωθεί τα επόμενα χρόνια, προειδοποιεί η Ένωση.

Καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να επανεξετάσει την οδηγία για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων σε δύο εβδομάδες από τώρα, η ACEA ζητά, ως εκ τούτου, δεσμευτικούς στόχους – όχι μόνο για σημεία φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά και για σταθμούς υδρογόνου για αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου – για κάθε κράτος μέλος της ΕΕ.

«Όποιος θέλει να αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή ένα αυτοκίνητο κυψελών καυσίμου, εξαρτάται από την ύπαρξη αξιόπιστων υποδομών φόρτισης ή ανεφοδιασμού, είτε πρόκειται για το σπίτι, είτε για τη δουλειά, είτε για το δρόμο», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema. «Ήρθε η ώρα για τις κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη να επιταχύνουν την κούρσα προς την οικολογικότερη κινητικότητα», προέτρεψε ο Huitema.

Με βάση τους υπολογισμούς της Επιτροπής, η περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων στο -50% το 2030 θα απαιτούσε περίπου 6 εκατομμύρια δημόσια διαθέσιμα σημεία φόρτισης.

Με λιγότερα από 225.000 διαθέσιμα σήμερα, αυτό μεταφράζεται σε μια εντυπωσιακή αύξηση κατά 27 φορές σε λιγότερο από μια δεκαετία.

Οι πέντε χώρες με τους περισσότερους φορτιστές

Ολλανδία (66.665)

Γαλλία (45.751)

Γερμανία (44.538)

Ιταλία (13.073)

Σουηδία (10.370)

Οι πέντε χώρες με τους λιγότερους φορτιστές 

Κύπρος (70)

Μάλτα (96)

Λιθουανία (174)

Βουλγαρία (194)

Ελλάδα (275)

Share: