Τα EV χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια από το εθνικό δίκτυο, οπότε, σε αντίθεση με τα συμβατικά βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα, πρέπει να συνδεθούν στην πρίζα για να φορτιστούν όπως ένα κινητό τηλέφωνο ή ένας φορητός υπολογιστής.

Τα PHEV είναι ένα μείγμα και των δύο, καθώς οι μπαταρίες τους μπορούν να φορτιστούν μέσω μιας πρίζας για να καλύπτουν μικρές αποστάσεις μόνο με ηλεκτρική ενέργεια, αλλά υπάρχει επίσης ένας κινητήρας βενζίνης ή ντίζελ κάτω από το καπό που πρέπει να κινεί το όχημα για μεγαλύτερες αποστάσεις.

Αν και είναι δυνατή η φόρτιση ενός EV χρησιμοποιώντας μια οικιακή πρίζα τριών ακίδων, όπως ένα φορητό υπολογιστή ή ένα κινητό τηλέφωνο, δεν είναι ο πιο αποδοτικός τρόπος φόρτισης και δεν συνιστάται εκτός αν δεν έχετε άλλη επιλογή.

Ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων αποκαλούν αυτή τη μέθοδο “έκτακτης ανάγκης”, καθώς η φόρτιση ενός EV από μια κανονική πρίζα μπορεί να διαρκέσει πάνω από 24 ώρες.

Οι οικιακές μονάδες φόρτισης wallbox είναι η προτιμώμενη λύση καθημερινής φόρτισης και μπορούν να μειώσουν τους χρόνους φόρτισης σε λίγες ώρες. Για μεγαλύτερες διαδρομές όπου απαιτείται ταχύτερη φόρτιση κατά μήκος της διαδρομής, οι δημόσιοι σταθμοί ταχείας φόρτισης μπορούν να γεμίσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο (συνήθως σε ποσοστό περίπου 80 τοις εκατό) μέσα σε λίγα λεπτά.

Με διαφορετικούς τύπους φορτιστών, συνδέσμων και τρόπους πληρωμής για τους δημόσιους σταθμούς φόρτισης που πρέπει να εξετάσετε, η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να φαίνεται… τρομακτική. Ωστόσο, είναι πολύ πιο εύκολο από ό,τι νομίζετε, οπότε διαβάστε παρακάτω για να μάθετε όλα όσα πρέπει να ξέρετε σχετικά με τον τρόπο φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

 

Οι τύποι φορτιστών

Στα πρώτα χρόνια των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ένα από τα μεγαλύτερα διλήμματα ήταν το είδος των πριζών και των καλωδίων φόρτισης που θα χρησιμοποιούσαν. Ενώ οι αντλίες καυσίμου και τα επίπεδα οκτανίων έχουν προ πολλού τυποποιηθεί σε διάφορες χώρες, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων ανέπτυξαν αρχικά διαφορετικές υποδοχές που ταίριαζαν καλύτερα στις μπαταρίες των αυτοκινήτων τους.

Ωστόσο, στην Ευρώπη υπήρξε μεγάλη ώθηση για την απλοποίηση των πραγμάτων. Το 2014, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε ότι όλα τα νέα plug-in οχήματα και όλοι οι νέοι σταθμοί φόρτισης θα πρέπει να διαθέτουν έναν σύνδεσμο «τύπου 2».

Παρόλο που τα νέα plug-in οχήματα διαθέτουν πλέον στάνταρ πρίζες «τύπου 2», ένα αυτοκίνητο μπορεί να είναι συμβατό με πολλά καλώδια. Δηλαδή, ένα καλώδιο με υποδοχή «τύπου 2» στο ένα άκρο μπορεί να έχει διαφορετική υποδοχή στο άλλο άκρο, επιτρέποντάς του να συνδεθεί σε ορισμένες πηγές ρεύματος, αλλά όχι σε άλλες. Δεν διαθέτουν όλα τα plug-in αυτοκίνητα στάνταρ καλώδιο «τύπου 2»: ορισμένοι κατασκευαστές σας αναγκάζουν να το αγοράσετε ξεχωριστά ως προαιρετικό έξτρα.

 

Μπορώ να χρησιμοποιήσω ένα τριπολικό βύσμα για να φορτίσω το EV μου;

Ναι, μπορείτε, αλλά δεν συνιστάται. Τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα και plug-in οχήματα παρέχονται με ένα καλώδιο οικιακής φόρτισης που μπορεί να συνδεθεί σε μια κανονική πρίζα. Λάβετε υπόψη ότι το μέγιστο ρεύμα που μπορεί να απορροφήσει μια οικιακή πρίζα είναι 3kW. Αυτό σημαίνει ότι η πλήρης φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος, όπως το Nissan Leaf 40kWh, θα χρειαστεί τουλάχιστον 13 ώρες.

Δεν μπορούν όλες οι πρίζες να παρέχουν 3kW αξιόπιστα. Είναι σύνηθες η ισχύς να πέφτει στα 2kW (ή και χαμηλότερα), γεγονός που θα παρατείνει ακόμη περισσότερο τους χρόνους φόρτισης. Ένα άλλο μειονέκτημα είναι ότι οι πρίζες δεν βρίσκονται συχνά κοντά σε δρόμο, οπότε πιθανότατα θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε προέκταση. Η χρήση προέκτασης μπορεί να είναι επικίνδυνη, καθώς η άντληση μέγιστου ρεύματος για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί ενδεχομένως να αποτελέσει κίνδυνο πυρκαγιάς.

 

Πρίζα «τύπου 1»

Πρόκειται για μια μονοφασική πρίζα που επιτρέπει μέγιστη ταχύτητα φόρτισης 7,4kW. Βρίσκονται κυρίως σε παλαιότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ορισμένες οικιακές και δημόσιες μονάδες φόρτισης διαθέτουν υποδοχές «τύπου 1», αν και δεν υπάρχουν δημόσιοι σταθμοί φόρτισης που να παρέχουν μόνο καλώδια «τύπου 1». Εάν έχετε ένα καλώδιο με βύσμα «τύπου 1» στο ένα άκρο και ένα βύσμα «τύπου 2» στο άλλο, θα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη συντριπτική πλειονότητα των δημόσιων σημείων φόρτισης.

 

Πρίζα «τύπου 2»

Η πρίζα «τύπου 2» είναι το πιο συνηθισμένο είδος στα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και στους περισσότερους οικιακούς φορτιστές wallbox επίσης. Όπως και η πρίζα «τύπου 1», επιτρέπει μέγιστη, μονοφασική ταχύτητα φόρτισης 7,4kW, ωστόσο είναι επίσης συμβατή με τριφασικές παροχές -που συνήθως βρίσκονται σε βιομηχανικές περιοχές- παρέχοντας έως και 22kW. Τα σπίτια μπορούν να αναβαθμιστούν σε τριφασικά, αλλά αυτό απαιτεί εργασίες από εξειδικευμένο ηλεκτρολόγο και είναι συνήθως πολύ ακριβό.

 

Πρίζα Commando

Αυτό το στυλ δεν είναι πολύ δημοφιλές, καθώς εμφανιζόταν σε αυτοκίνητα όπως το Ford Focus Electric και άλλα ηλεκτρικά οχήματα με μικρότερες πωλήσεις.

 

Υποδοχή CCS

Πρόκειται για μια υποδοχή ταχείας φόρτισης συνεχούς ρεύματος, η οποία αναπτύχθηκε από μια κοινοπραξία γερμανικών και αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένων των VW, Audi, Porsche, General Motors, Ford, Mercedes-Benz και BMW.

CCS σημαίνει Combined Charging System (συνδυασμένο σύστημα φόρτισης) και είναι το αγαπημένο των Ευρωπαίων κατασκευαστών, καθώς και ορισμένων ασιατικών κατασκευαστών, όπως η Hyundai.

Αυτά βρίσκονται μόνο σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης, οι οποίοι συνήθως λειτουργούν σε ταχύτητες 50kW ή ταχύτερα. Το αυτοκίνητό σας πρέπει να διαθέτει υποδοχή CCS για να μπορεί να χρησιμοποιεί τους ταχυφορτιστές. Οι σταθμοί υπερταχείας φόρτισης – όπως εκείνοι του αναπτυσσόμενου δικτύου IONITY – μπορούν να παρέχουν έως και 350kW ισχύος μέσω σύνδεσης CCS, αν και στην πραγματικότητα αυτό αποτελεί προετοιμασία για το μέλλον: κανένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κυκλοφορεί σήμερα δεν μπορεί να απορροφήσει ηλεκτρική ενέργεια με αυτόν τον ρυθμό, αν και η Porsche Taycan είναι ικανή για φόρτιση 225kW και το SUV Audi e-tron μπορεί να φορτίσει με 150kW.

Πρίζες CHAdeMO
Ενώ το CCS είναι μια τεχνολογία ταχείας φόρτισης συνεχούς ρεύματος που αναπτύχθηκε από Γερμανούς και Αμερικανούς κατασκευαστές, το CHAdeMO είναι το αντίστοιχό του στην Ιαπωνία. Αναπτυγμένη από τη Nissan, την Toyota, τη Mitsubishi και πολλές εταιρείες ηλεκτρικών συσκευών, η CHAdeMO είναι η απάντηση της Ιαπωνίας για τις υποδοχές ταχείας φόρτισης DC.

Και πάλι, τα αυτοκίνητα πρέπει να διαθέτουν ειδική υποδοχή CHAdeMO για να μπορούν να χρησιμοποιούν τους συνδέσμους που παρέχονται στους δημόσιους σταθμούς φόρτισης. Τα καλά νέα είναι ότι όλοι οι σταθμοί ταχείας φόρτισης συνεχούς ρεύματος που παρέχουν συνδέσμους CCS παρέχουν επίσης συνδέσμους CHAdeMO.

Πώς να χρησιμοποιήσετε έναν οικιακό φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου wallbox
Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες plug-in αυτοκινήτων θα εγκαταστήσουν έναν φορτιστή wallbox για να κάνουν τη φόρτιση των οχημάτων τους πιο εύκολη. Μπορείτε είτε να αγοράσετε μια συνδεδεμένη μονάδα όπου το καλώδιο φόρτισης είναι προσαρτημένο στο κουτί, είτε μπορείτε να αγοράσετε μια μη συνδεδεμένη μονάδα με απλή πρίζα, αφήνοντας εσάς να παρέχετε το καλώδιο. Διαβάστε τον οδηγό μας για τους συνδεδεμένους και μη συνδεδεμένους οικιακούς φορτιστές για περισσότερες πληροφορίες.

Η φόρτιση είναι απλή και στις δύο περιπτώσεις: εντοπίστε την πρίζα στο όχημά σας (που συνήθως κρύβεται από ένα καπάκι, όπως το καπάκι του ρεζερβουάρ) και συνδέστε το καλώδιο. Οι φωτεινές ενδείξεις στο κουτί τοίχου θα υποδεικνύουν αν έχει ξεκινήσει η φόρτιση, ενώ τα περισσότερα αυτοκίνητα διαθέτουν και δική τους ένδειξη στο ταμπλό ή στην οθόνη ενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Πώς να χρησιμοποιήσετε έναν δημόσιο φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου
Οι δημόσιοι φορτιστές διαφέρουν ελαφρώς από τους οικιακούς φορτιστές. Παλαιότερα, ορισμένοι απαιτούσαν συνδρομητικό λογαριασμό ή κάρτα RFID (αναγνώριση ραδιοσυχνότητας) για την πρόσβασή τους, ενώ άλλοι λειτουργούσαν με βάση το pay-as-you go. Στις μέρες μας, όλοι είναι υποχρεωμένοι να προσφέρουν πρόσβαση με χρέωση, αν και συχνά όσοι εγγράφονται σε συνδρομή ή συνδρομή απολαμβάνουν προνομιακή τιμολόγηση.
Για να βρείτε τους πλησιέστερους, το Plugshare διαθέτει τον πιο ολοκληρωμένο χάρτη δημόσιων φορτιστών παγκοσμίως. Μπορείτε να καθορίσετε τον τύπο των συνδέσεων και τις ταχύτητες που αναζητάτε, προκειμένου να βελτιώσετε την αναζήτησή σας. Κάντε κλικ στα εικονίδια των επιμέρους σταθμών και θα σας ενημερώσει για τις τιμές πληρωμής – συνήθως εκφρασμένες σε λίρες ανά κιλοβατώρα – και για το αν χρειάζεστε ή όχι συνδρομητικό λογαριασμό.
Η πραγματική διαδικασία φόρτισης είναι τόσο εύκολη όσο και με έναν οικιακό φορτιστή. Οδηγήστε σε μια διαθέσιμη θέση, είτε πληρώστε εκ των προτέρων είτε χρησιμοποιήστε μια κάρτα συνδρομής για να ξεκλειδώσετε τον φορτιστή και, στη συνέχεια, απλώς συνδέστε το καλώδιο στην πρίζα του αυτοκινήτου σας.

Share: