Υπάρχουν διάφοροι τύποι φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είναι διαθέσιμοι για τους ιδιοκτήτες EV. Σίγουρα έχετε ακούσει τους όρους «φόρτιση εναλλασσόμενου ρεύματος» και «φόρτιση συνεχούς ρεύματος» να χρησιμοποιούνται κατά κόρον. Όπως και πιο περιγραφικές φράσεις όπως «γρήγορη», «ταχεία» και «εξαιρετικά γρήγορη» φόρτιση.
Ενώ σχεδόν όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι συμβατά με τους διάφορους τύπους φορτιστών που προσφέρονται, οι φορτιστές λειτουργούν με διαφορετικές ταχύτητες. Επομένως κάποιοι χρειάζονται περισσότερο χρόνο από άλλους για να φορτίσουν πλήρως την μπαταρία του EV σας.
Ποια είναι λοιπόν η διαφορά μεταξύ τους, πώς λειτουργούν και πού μπορείτε να τους βρείτε; Εδώ εξηγούμε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη γρήγορη, την ταχεία και την εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση EV.
AC και DC: γρήγορη, ταχεία και εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση για EV
Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρέπει να φορτίζονται με συνεχές ρεύμα (DC), αλλά οι τυπικές οικιακές πρίζες σούκο και οι φορτιστές wallbox, αντλούν εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) από το δίκτυο. Για τη μετατροπή του εναλλασσόμενου ρεύματος σε συνεχές, όλα τα πλήρως ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα διαθέτουν ενσωματωμένο μετατροπέα ή ανορθωτή.
Ο βαθμός ικανότητας του μετατροπέα να μετατρέπει το εναλλασσόμενο ρεύμα σε συνεχές καθορίζει εν μέρει την ταχύτητα φόρτισης του οχήματος. Οι λεγόμενοι «γρήγοροι φορτιστές» έχουν ονομαστική ισχύ μεταξύ 7kW και 22kW. Αντλούν εναλλασσόμενο ρεύμα από το δίκτυο και βασίζονται στον μετατροπέα του αυτοκινήτου για να το μετατρέψουν σε συνεχές ρεύμα.
Ένας τυπικός γρήγορος φορτιστής εναλλασσόμενου ρεύματος μπορεί να φορτίσει πλήρως ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε τρεις έως τέσσερις ώρες. Τέτοιοι φορτιστές βρίσκονται συχνά σε κεντρικούς δρόμους ή σε χώρους στάθμευσης εμπορικών κέντρων, μέρη όπου τα αυτοκίνητα συνήθως τα EV σταθμεύουν για μερικές ώρες κάθε φορά.
Αν χρειάζεστε φόρτιση πιο γρήγορα, για παράδειγμα, στη μέση ενός μεγάλου ταξιδιού, τότε το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να βρείτε έναν ταχυφορτιστή. Υπάρχουν δύο είδη. Η ταχεία φόρτιση εναλλασσόμενου ρεύματος χρησιμοποιεί περισσότερη ισχύ, στα 43kW, από τη συμβατική ταχεία φόρτιση εναλλασσόμενου ρεύματος, αλλά η διαδικασία είναι η ίδια. Το εναλλασσόμενο ρεύμα μετατρέπεται σε συνεχές από τον ίδιο τον μετατροπέα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Η δεύτερη (και πολύ πιο δημοφιλής) μέθοδος ταχείας φόρτισης παρέχει ρεύμα συνεχούς ρεύματος απευθείας στο αυτοκίνητο, παρακάμπτοντας τον μετατροπέα, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να φορτίζει πολύ πιο γρήγορα. Οι ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος είναι πιο ακριβοί στην εγκατάσταση και βρίσκονται συχνά σε «κόμβους φόρτισης» σε χώρους εξυπηρέτησης αυτοκινητοδρόμων ή κοντά σε μεγάλους οδικούς άξονες.
Ενώ οι ταχυφορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος παρέχουν ισχύ στα 43kW, οι ταχείς φορτιστές συνεχούς ρεύματος λειτουργούν στα 50kW ή και περισσότερο. Σε σύγκριση με τη γρήγορη φόρτιση, ένας φορτιστής συνεχούς ρεύματος 50kW θα φορτίσει ένα Nissan Leaf 40kWh από το 10% στο 80% σε 30 λεπτά. Πλέον οι πάροχοι εγκαθιστούν ολοένα και περισσότερο υπερταχείς φορτιστές συνεχούς ρεύματος, οι οποίοι συνήθως παρέχουν ισχύ 150kW ή περισσότερο. Ορισμένοι είναι ικανοί ακόμη και για 350kW.
Μπορεί οποιοδήποτε EV να χρησιμοποιήσει έναν γρήγορο ή ταχύ φορτιστή;
Η σύντομη απάντηση είναι όχι, καθώς εξαρτάται από τον τύπο της σύνδεσης που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό σας. Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μπορείτε να αγοράσετε διαθέτουν σύνδεσμο τύπου 2, ωστόσο τα παλαιότερα μοντέλα μπορεί να έχουν σύνδεσμο τύπου 1 ή Commando.
Οι περισσότεροι γρήγοροι φορτιστές εναλλασσόμενου και συνεχούς ρεύματος χρησιμοποιούν σύνδεσμο τύπου 2, αν και το αυτοκίνητό σας μπορεί να μην είναι σε θέση να φορτίσει με τη μέγιστη ταχύτητα που προσφέρει κάθε μονάδα.
Για παράδειγμα, εάν η μέγιστη χωρητικότητα φόρτισης του EV σας είναι 22kW, συνδέοντάς το σε έναν φορτιστή με δυνατότητα μεγαλύτερης ισχύος δεν θα γεμίσετε πιο γρήγορα, αλλά το αυτοκίνητο θα περιορίσει αυτόματα την ισχύ που λαμβάνει για να αποτρέψει τη βλάβη της μπαταρίας.
Το αν το ηλεκτρικό σας όχημα μπορεί να χρησιμοποιήσει ταχεία φόρτιση συνεχούς ρεύματος εξαρτάται από δύο παράγοντες: τη μέγιστη χωρητικότητα φόρτισης και τους τύπους συνδέσμων που δέχεται. Οι ταχείς φορτιστές DC χρησιμοποιούν δύο τύπους συνδέσμων: CCS και CHAdeMO. Ο τελευταίος είναι λιγότερο διαδεδομένος και συναντάται μόνο σε μια μικρή επιλογή αυτοκινήτων, όπως το Nissan Leaf, το Toyota Prius και το Kia Soul EV, μεταξύ άλλων.
Ο σύνδεσμος CCS είναι συμβατός με έναν πολύ μεγαλύτερο αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των Tesla Model 3, Jaguar I-Pace, Porsche Taycan, Volkswagen ID.3 και Volkswagen ID.4. Αυτός είναι επίσης ο σύνδεσμος που θα βρείτε στα εξαιρετικά γρήγορα σημεία φόρτισης 150-350kW.
Η συχνή γρήγορη ή ταχεία φόρτιση θα βλάψει την μπαταρία μου;
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου, ο τύπος που συναντάται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα PHEV, εξαντλούνται με την πάροδο του χρόνου, όπως και κάθε άλλη μορφή μπαταρίας. Όμως ενώ οι μπαταρίες που βρίσκονται σε φορητούς υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα μπορεί να καταστραφούν αν φορτίζονται σε υψηλή ισχύ διαδοχικά, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων δεν θα καταστραφούν.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι κατασκευαστές έχουν ενσωματώσει συστήματα ασφαλείας για να αποτρέψουν τη βλάβη από τη συχνή χρήση ταχείας ή γρήγορης φόρτισης. Για παράδειγμα, ο ρυθμός φόρτισης μπορεί να μειωθεί αυτόματα εάν το αυτοκίνητο θεωρεί ότι παρέχεται πολύ μεγάλη ισχύς στην μπαταρία πολύ συχνά.