Η αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος οδηγεί τον αγοραστή μπροστά σε μία νέα κατάσταση την οποία πρέπει να μάθει, και έχει να κάνει με τη φόρτιση του.
Κατά την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης τα τελευταία χρόνια, έχουν εμφανιστεί πρότυπα τα οποία καθορίζουν τις προδιαγραφές των καλωδίων και των πριζών φόρτισης ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή, και τις απαιτήσεις του εκάστοτε ηλεκτρικού δικτύου. Πιο συγκεκριμένα, οι τύποι πριζών (charging sockets) μπορούν να χωριστούν στις εξής 4 βασικές κατηγορίες:
Type 1 – Μονοφασικός σύνδεσμος (με βάση το πρότυπο SAE J1772/2009), που εφαρμόζεται ευρέως στις αγορές της Βορείου Αμερικής και της Ασίας.
Type 2 – Μονοφασικός ή Τριφασικός σύνδεσμος (με βάση το πρότυπο VDE-AR-E 2623-2-2) που καλύπτει την Ευρωπαϊκή αγορά καθώς και χώρες της Νοτίου Αμερικής.
Type 3 – Μονοφασικός ή Τριφασικός σύνδεσμος όμοιος του Type 2, ο οποίος συνοδεύεται από προστατευτικά κλείστρα ασφαλείας.
Type 4 – Σύνδεσμοι που χρησιμοποιούνται για υπερταχεία DC φόρτιση και ανάλογα με την προέλευση του ηλεκτρικού οχήματος, υπάρχει το βύσμα CHAdeMO ή και CCS (Combined Charging System).
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τον Ιανουάριο του 2013 για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων χρησιμοποιούνται κυρίως οι σύνδεσμοι Type 2 στην εναλλασσόμενη / ΑC φόρτιση και CCS 2 για συνεχούς ρεύματος/ DC φόρτιση (συνδυασμός Type 2 με ακροδέκτες συνεχούς ρεύματος).
Το βύσμα Type 2 έχει κυκλικό σχήμα αποτελούμενο συνολικά από επτά επαφές. Οι συγκεκριμένες επαφές περιέχουν το σύνολο των ηλεκτρικών φάσεων (L1, L2, L3), τους αγωγούς ουδετέρωσης (N) και γείωσης (PE), καθώς και δύο επαφές (PP, CP) μέσω των οποίων επιτυγχάνεται η επικοινωνία του σταθμού με το αυτοκίνητο.
Οι σταθμοί φόρτισης διαθέτουν θηλυκό βύσμα Type 2 (είτε με τη μορφή πρίζας είτε με ενσωματωμένο καλώδιο) ενώ τα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με μια τυποποιημένη είσοδο Type 2 αρσενικό βύσμα. Έτσι λοιπόν, στην περίπτωση που ο σταθμός δεν διαθέτει το δικό του ενσωματωμένο καλώδιο, ο οδηγός θα πρέπει να συνδέσει στην υποδοχή ένα ξεχωριστό καλώδιο (Type 2 Female-Type 2 Male) για την έναρξη της φόρτισης.
Η διαδικασία φόρτισης είναι παρόμοια και για την περίπτωση της υπερταχείας φόρτισης με συνεχές ρεύμα (DC), με τη μόνη διαφορά να βρίσκεται στα βύσματα φόρτισης που χρησιμοποιούνται.
Συνολικά, υπάρχουν τρία βύσματα για φόρτιση στο συνεχές ρεύμα. Το CCS 1 που συναντάται κυρίως στην Αμερική. Το CHAdeMO χρησιμοποιείται κυρίως στην Ασία, υπάρχει όμως και στην Ευρώπη. Και το βύσμα CCS 2 (συνδυασμός Type 2 με ακόμα δύο επαφές).
Το CCS 2 μάλιστα αναμένεται να κυριαρχήσει τα επόμενα χρόνια, καθώς από το 2014 υπάρχει σχετική οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να αντικαταστήσει πλήρως το CHAdeMO, που ίσχυε μέχρι τώρα σε πολλά οχήματα.
Επιλογή καλωδίου φόρτισης
Η πλειονότητα των ηλεκτρικών οχημάτων που διατίθενται στην Ε.Ε. είναι εξοπλισμένα με καλώδιο φόρτισης οικιακής χρήσης Level 1/Mode 2. Το καλώδιο αυτό είναι μονοφασικό 16Α, από την μία μεριά έχει έξοδο Type 2 και από την άλλη συνδέεται με μια πρίζα Schuko και αποτελεί τον πιο απλό τρόπο φορτιστής. Ωστόσο, λόγω της αρκετά χαμηλής ταχύτητας φόρτισης, μπορεί να είναι ακατάλληλο για καθημερινή χρήση.
Υπάρχουν Type 2 τριφασικά (3φ) και μονοφασικά (1φ) καλώδια σε εκδόσεις 16A και 32A, όπου ανάλογα με τον μετατροπέα (on-board charger) που διαθέτει το αυτοκίνητό σας θα πρέπει να επιλέξετε και το καλώδιο φόρτισης. Εάν το αυτοκίνητό σας μπορεί να δεχθεί περισσότερα από 11kW θα πρέπει να έχετε καλώδιο φόρτισης 32Α, ενώ σε διαφορετική περίπτωση, θα χρησιμοποιήσετε την έκδοση των 16A που είναι και πιο οικονομική.