Η διαδικασία της φόρτισης της μπαταρίας του ηλεκτρικού οχήματος μπορεί να φαντάζει, ωστόσο δεν είναι απλή. Και σε καμία περίπτωση δεν είναι μια διαδικασία… ρουτίνας, καθώς θα πρέπει να συνοδεύεται από μια σειρά ενεργειών. Ο στόχος, φυσικά, είναι η διατήρηση των συσσωρευτών στην καλύτερη δυνατή κατάσταση.
Οι κατασκευαστές καλύπτουν με πολυετείς εγγυήσεις τις μπαταρίες. Και στις (σπάνιες) περιπτώσεις δυσλειτουργίας, είθισται να τις αντικαθιστούν με καινούριες. Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, οι κατασκευαστές συστήνουν την αντικατάσταση των μπαταριών στην πενταετία, παρότι η εγγύηση είθισται να είναι οκταετής!
Τα δεδομένα είναι απλά. Μια μπαταρία ηλεκτρικού οχήματος φορτίζεται με ειδικό φορτιστή. Τα περισσότερα αυτοκίνητα προσφέρουν μονάδες τροφοδοσίας που μπορούν να συνδεθούν σε μια κανονική πρίζα στο σπίτι. Υπάρχουν όμως και ταχυφορτιστές.
Εάν η μπαταρία έχει αποφορτιστεί στο δρόμο, είναι απαραίτητο να βρεθεί σταθμός φόρτισης. Για καλύτερη απόδοση δεν θα πρέπει να φορτίζεται στο 100% της χωρητικότητάς της. Μια καλύτερη επιλογή για μεγάλη διάρκεια ζωής είναι η φόρτιση της μπαταρίας να κυμαίνεται μεταξύ 20% και 80%. Κι αυτό διότι η πλήρης εκφόρτιση αλλά και η πλήρης φόρτιση στο 100% μπορούν να προκαλέσουν ταχύτερη απώλεια των ιδιοτήτων της μπαταρίας.
Όταν οι μπαταρίες φορτίζονται σε οικιακό δίκτυο, θα πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά το τιμολόγιο του παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να μπορούμε να φορτίζουμε οικονομικά.
Τα περισσότερα οχήματα που διατίθενται σήμερα στην αγορά χρησιμοποιούν μπαταρίες βάρους έως και 350 κιλών. Όσο μεγαλύτερη χωρητικότητα έχει μια μπαταρία, τόσο πιο βαριά είναι που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φθάσει ακόμη και τον μισό τόνο.
Η μέγιστη φόρτιση της μπαταρίας εκφράζεται σε κιλοβατώρες (kWh). Πρόκειται για μια μονάδα μέτρησης που χρησιμοποιείται συχνά στο πλαίσιο της κατανάλωσης ισχύος, όπου 1 kWh είναι η ποσότητα ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία μιας συσκευής που απαιτεί 1.000 watt για μία ώρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ενεργειακή κατανάλωση των αυτοκινήτων είναι κοντά στις 20 kWh ανά 100 χιλιόμετρα.
Η αυτονομία είναι αυτή που καθορίζει τον αριθμό χιλιομέτρων που μπορεί να καλύψει ένα όχημα με μία μόνο φόρτιση. Στα σύγχρονα οχήματα η αυτονομία συνήθως ξεκινά από τα 250 χιλιόμετρα και μπορεί ακόμα και να ξεπεράσει τα 600 χιλιόμετρα.
Η κατανάλωση μπορεί να μειωθεί ακόμη περισσότερο ανάλογα με τις περιστάσεις, συμπεριλαμβανομένης της θερμοκρασίας και των οδικών συνθηκών, με αποτέλεσμα ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία.