Η εποχή της ραγδαίας ανάπτυξης των εταιρειών e-scooter δίνει τη θέση της σε μια πιο επιλεκτική επέκταση, εστιασμένη στα κέρδη, καθώς αντιμετωπίζουν αυστηρότερους νόμους, πιο απαιτητικούς πελάτες και επιφυλακτικούς ασφαλιστές.

Πληγωμένες πολύ από τους παγκόσμιους αποκλεισμούς του κορονοϊού πέρυσι, οι εταιρείες που προσφέρουν ενοικίαση e-scooter ανά λεπτό λένε ότι η ζήτηση αυξάνεται στα επίπεδα πριν από τον COVID 19 μεταξύ των αστικών καταναλωτών που επιθυμούν να αποφύγουν τις δημόσιες συγκοινωνίες ή τα ταξί.

Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η βιομηχανία επιστρέφει στην εποχή πριν από την πανδημία, όπου οι εταιρείες “μικροκινητικότητας” ρυθμίζονταν χαλαρά και έβγαζαν χρήματα από επενδυτές.

Οι εταιρείες σκούτερ αντιμετωπίζουν τώρα πόλεις που χρησιμοποιούν άδειες για να περιορίσουν τον αριθμό των φορέων εκμετάλλευσης, καταναλωτές που απαιτούν καλύτερο λογισμικό και οχήματα και ασφαλιστές που αναζητούν κινδύνους ασφαλείας.

Αυτό αυξάνει το κόστος και θα ωθήσει τη βιομηχανία προς περαιτέρω αναδιάρθρωση. Μερικοί μικρότεροι πάροχοι έχουν ήδη εξαγοραστεί, συμπεριλαμβανομένης της Zagster, με έδρα τη Βοστώνη, που αγοράστηκε από την εταιρεία τεχνολογίας μεταφορών Superpedestrian το 2020 και τη Scoot με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, την οποία ανέλαβε η Bird Rides το 2019.

Η Bird είναι ένας παγκόσμιος παίκτης που αναμένει τα έσοδα να διπλασιαστούν το 2021 από το 2020 που χτυπήθηκε από την πανδημία και στη συνέχεια να διπλασιαστούν ξανά στα 400 εκατομμύρια δολάρια το 2022. Αυτό είναι ακόμα μικρό σε σύγκριση με μια εταιρεία που βασίζεται σε αυτοκίνητα όπως η Uber, η οποία είχε ακαθάριστα έσοδα 4,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2019.

Η προγραμματισμένη συγχώνευση της Bird εκτιμά την εταιρεία στα 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια, περίπου 20% κάτω από την τιμή του Ιανουαρίου 2020, σύμφωνα με την πλατφόρμα δεδομένων εκκίνησης PitchBook. Η Lime είδε την αποτίμησή της να πέφτει σχεδόν κατά 80% κατά τη διάρκεια ενός γύρου χρηματοδότησης του Ιουνίου 2020 σε λιγότερο από ένα χρόνο νωρίτερα.

Ενώ η πανδημία χτύπησε τις εκτιμήσεις στην κορυφή, μια ανάλυση του Reuters διαπίστωσε ότι διέκοψε επίσης τη χρηματοδότηση για πολλούς μικρότερους παρόχους e-scooter.

 

Το τρέχον περιβάλλον απέχει πολύ από το 2017 όταν τα e-scooter που είχαν πρόσβαση μέσω εφαρμογών smartphone, εμφανίστηκαν για πρώτη φορά σε μεγάλο αριθμό. Μια πλημμύρα νέων παρόχων δημιούργησε χάος καθώς οι ευρωπαϊκές πόλεις φιλοξένησαν απεριόριστο αριθμό πωλητών, δήλωσε η Candice Xie, διευθύνουσα σύμβουλος της Veo με έδρα το Σικάγο, η οποία λειτουργεί σε περισσότερες από 40 πόλεις των ΗΠΑ.

Οχήματα ρίχτηκαν στους δρόμους από το Ντιτρόιτ έως το Παρίσι και γεννήθηκε ο όρος “scooter blight”.

Τα πρώιμα ενοικιαζόμενα σκούτερ «ήταν καταναλωτικής ποιότητας και δεν κατασκευάστηκαν για υψηλό επίπεδο χρήσης», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Voi Scooters, Fredrik Hjelm. Η Voi με έδρα τη Στοκχόλμη λειτουργεί σχεδόν 100.000 σκούτερ σε όλη τη δυτική Ευρώπη.

Τώρα, πόλεις και χώρες έχουν αυστηροποιήσει τους κανονισμούς, δημιουργώντας σκληρές διαδικασίες υποβολής προσφορών για άδειες, στοχεύοντας στον περιορισμό του αριθμού των παρόχων σκούτερ.

Η Κοπεγχάγη έδιωξε προσωρινά όλους τους παρόχους σκούτερ, ενώ ξαναγράφει τους νόμους της.

Ορισμένες πόλεις των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της Κολούμπια, του Μισούρι και του Ουίνστον-Σάλεμ στη Βόρεια Καρολίνα, επέτρεψαν στους παρόχους e-scooter να επιστρέψουν με περισσότερη εποπτεία μετά την αποβολή τους.

Οι μεγάλοι πάροχοι σκούτερ λένε ότι η απονομή αδειών σε μερικούς μεγάλους παίκτες με ιστορικό εγγυάται καλύτερη εξυπηρέτηση και τους επιτρέπει να λειτουργούν κερδοφόρα μεγαλύτερους στόλους.

Η Βρετανία ξεκίνησε δοκιμαστικά έργα για παρόχους e-scooter σε ορισμένες πόλεις – αλλά με περιορισμούς ταχύτητας και οι χρήστες πρέπει να έχουν δίπλωμα οδήγησης.

Για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του Λονδίνου, η Tier με έδρα το Βερολίνο έχει αναπτύξει λογισμικό για να σταματήσει την πρόσβαση των σκούτερ της σε ορισμένους πολυσύχναστους δρόμους.

 

Αλλά καλύτερα σκούτερ και λογισμικό αυξάνουν το κόστος.

Ο Fred Jones, ο γενικός διευθυντής της Tier για τη βόρεια Ευρώπη, δήλωσε ότι τα σκούτερ της εταιρείας μπορούν τώρα να διαρκέσουν πέντε χρόνια και να έχουν 83 ανταλλακτικά εξαρτήματα για να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής τους.

Η εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων επιχειρηματικού κεφαλαίου Silicon Valley Autotech Ventures απέφυγε τις εταιρείες μικροκινητικότητας μέχρι φέτος, όταν αγόρασε τη Veo του Σικάγου και μια άλλη άγνωστη εταιρεία.

Σύμφωνα με το PitchBook, το πρώτο εξάμηνο του 2021 η δραστηριότητα των συμφωνιών επιχειρηματικών κεφαλαίων στον τομέα της μικροκινητικότητας μειώθηκε στα 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια από 4,6 δισεκατομμύρια δολάρια την ίδια περίοδο το 2020.

Ένα άλλο πρόβλημα για τους επίδοξους παρόχους e-scooter είναι ότι οι ασφαλιστές βλέπουν τα e-scooter ως εγγενώς πιο επικίνδυνα από τα ποδήλατα ή τα αυτοκίνητα.

Οι τακτικές ασφαλιστικές εταιρείες αυτοκινήτων όπως η AXA UK, η Admiral και η Unipolsai αποφεύγουν επίσης τους παρόχους e-scooter, αφήνοντάς τους σε εξειδικευμένους παίκτες, όπως η Zego.

Share: