Από την αρχή της νέας εποχής των EV, πολλοί άνθρωποι αναρωτιούνται τι θα συμβεί όταν ένας μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων στους δρόμους θα είναι ηλεκτρικά.
Τα ερωτηματικά αφορούσαν σε θέματα όπως τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, τα δίκτυα φόρτισης, αλλά και τι θα συμβεί με τους αυξημένους φόρους στα καύσιμα.
Κάτι που πραγματικές περιπτώσεις όπως της Νορβηγίας μας επιτρέπουν να το δούμε δεκαετίες πριν συμβεί στην αγορά μας.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι οι φόροι στα καύσιμα αποτελούν σημαντική πηγή χρηματοδότησης για το κράτος, και χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη το κόστος των επιπτώσεών τους στην υγειονομική περίθαλψη, μπορούμε να σκεφτούμε ότι τα κράτη θα πρέπει να προετοιμαστούν για απώλεια εσόδων με την επέκταση της ηλεκτροκίνησης.
Η περίπτωση της Νορβηγίας μας επιτρέπει να δούμε το… μέλλον! Σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία, τα έσοδα από τους φόρους των καυσίμων μειώθηκαν κατά 11% μεταξύ 2019 και 2020, ενώ σημαντική ήταν και η απώλεια από το τέλος ταξινόμησης, από το οποίο απαλλάσσονται τα EV.
Η εξέλιξη αυτής της αγοράς είναι εντυπωσιακή και επιταχύνεται σταθερά τους τελευταίους μήνες. Μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 62,5% των πωλήσεων, ενώ τα plug-in υβριδικά αντιπροσώπευαν το 22,2% των πωλήσεων. Αυτό σημαίνει ότι οι δύο τεχνολογίες αντιστοιχούν στο 84,7% των πωλήσεων έως σήμερα. Το υπόλοιπο 15,3% μοιράστηκε μεταξύ ντίζελ, βενζίνης και συμβατικών υβριδικών οχημάτων.
Το αποτέλεσμα είναι ότι μεταξύ 2015 και 2020, τα τέλη κυκλοφορίας που καταβάλλονται στη σκανδιναβική χώρα μειώθηκαν κατά 1.1 δισεκατομμύρια ευρώ, καθώς ο στόλος των EV έφτασε από μόλις 69.000 σε 340.000 μονάδες
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, 2015-2020, οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης μειώθηκαν κατά 18%, ενώ οι πωλήσεις ντίζελ αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 7%. Όπως βλέπουμε, αυτό έχει ήδη αντίκτυπο στα κρατικά ταμεία.
Η απώλεια εσόδων για το κράτος με τη μορφή φόρων μπορεί να υπερκαλυφθεί από πτυχές όπως η μείωση των δαπανών για την υγεία που προκαλούνται από τη ρύπανση των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης, αλλά και από την ενθάρρυνση της εσωτερικής οικονομίας παραγωγής ενέργειας που τροφοδοτεί τα οχήματα αυτά, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ένας τομέας με πολύ υψηλή προστιθέμενη αξία και υψηλότερους μισθούς από άλλους τομείς από τους οποίους εξαρτόμαστε σήμερα, όπως ο τουρισμός.
Ένα εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό που μπορεί να επεκταθεί και σε άλλους περιφερειακούς τομείς της ηλεκτροκίνησης, όπως η εγκατάσταση και συντήρηση δικτύων φόρτισης, η παραγωγή εξαρτημάτων όπως κινητήρες ή μπαταρίες, γεγονός που θα οδηγήσει επίσης σε ένα πιο ελκυστικό σενάριο όσον αφορά την παραγωγή αυτοκινήτων στα σύνορά μας.