Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερες μάρκες επιλέγουν μια ηλεκτρική αρχιτεκτονική 800V για τα νέα τους ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στα χαρτιά, αυτό θα τους επιτρέψει, για παράδειγμα, να έχουν πρόσβαση σε πολύ υψηλότερες ταχύτητες φόρτισης. Όμως οι περισσότεροι σταθμοί σε λειτουργία λειτουργούν στα 400V. Το ερώτημα λοιπόν είναι, γιατί να επιλέξετε 800V;

Όταν η Porsche Taycan έφτασε στην αγορά, ένα από τα χαρακτηριστικά που τόνισε ο Γερμανός κατασκευαστής ήταν η υιοθέτηση ενός συστήματος 800V. Κάτι που, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, θα επιτρέψει την πρόσβαση σε σημεία φόρτισης 350 kW.

Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι προς το παρόν αυτό είναι περισσότερο διαφημιστικό μήνυμα παρά πραγματικότητα, καθώς αφενός για να αξιοποιήσει στο έπακρο το σύστημά του, το Taycan χρειάζεται ένα σημείο φόρτισης που λειτουργεί στα 800V ή περισσότερο. Αυτό είναι πολύ σπάνιο, με εξαιρέσεις όπως το δίκτυο IONITY. Αλλά ακόμη και εκεί, η μέγιστη ισχύς που μπορεί να φτάσει η ηλεκτρική Porsche δεν ξεπερνά τα 270 kW.

Αυτό μπορεί να επεκταθεί και σε άλλα μοντέλα με αυτή την αρχιτεκτονική, όπως το νέο Hyundai IONIQ 5 και το KIA EV6, τα οποία μπορούν επίσης να φτάσουν τα 350 kW. Αλλά όπως και στην περίπτωση του Taycan, η μέγιστη ισχύς τους σε αυτούς τους σταθμούς δεν υπερβαίνει τα 240 kW.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα συστήματα 800V θα είναι κομβικά στο μέλλον, ώστε οι χρόνοι φόρτισης σε ένα σταθμό φόρτισης να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στον ανεφοδιασμό ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Μια μελλοντική λύση που θα απαιτήσει όχι μόνο να διαθέτουν τα αυτοκίνητα την τεχνολογία, αλλά και να την υιοθετήσουν τα δημόσια δίκτυα φόρτισης. Το πρόβλημα είναι ότι, με λίγες εξαιρέσεις, αυτό δεν συμβαίνει.

Ωστόσο, οι δυνατότητες των 800V είναι προφανείς. Σύμφωνα με μια πρόσφατη έκθεση της Porsche, χρειάζονται περίπου 80 λεπτά για την επαναφόρτιση 400 χιλιομέτρων αυτονομίας σε έναν τυπικό σταθμό 50 kW, 400V. Ο χρόνος αυτός μειώνεται σε 40 λεπτά στα 100 kW. Με ένα σύστημα ψύξης καλωδίων, που αυξάνει το κόστος, το βάρος και την πολυπλοκότητα του συστήματος, ο χρόνος αυτός μπορεί να μειωθεί σε 30 λεπτά στα 100 kW.

Από την άλλη πλευρά, με ένα σύστημα 800V, μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε υψηλότερη ισχύ χωρίς να επηρεάζεται το κόστος ή η πολυπλοκότητα του σταθμού, γεγονός που θα επιτρέψει στο ίδιο όχημα σε ένα σημείο 350 kW να ανακτήσει την αυτονομία του σε μόλις 15 λεπτά.

Τα πλεονεκτήματα των συστημάτων 800V είναι επομένως προφανή. Αλλά αυτή η υπεροχή έρχεται αντιμέτωπη με την πραγματικότητα μιας αγοράς όπου τα σημεία 400V αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία, όχι μόνο σε αυτά που ήδη λειτουργούν, αλλά και σε αυτά που μόλις ξεκινούν. Αυτό φέρνει το πλεονέκτημα αυτής της αρχιτεκτονικής σε ένα μεσοπρόθεσμο έως μακροπρόθεσμο χρονικό πλαίσιο.

Share: