Τα νεότερα οχήματα, τόσο τα EV όσο και τα μη ηλεκτρικά, διαθέτουν όλο και περισσότερα συστήματα ασφαλείας, όπως το αυτόνομο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (AEB), τα οποία είναι σχεδιασμένα για να αποτρέπουν τις συγκρούσεις.
Ωστόσο θα χρειαστούν δεκαετίες μέχρι να μηδενιστούν τα τροχαία ατυχήματα. Αν συμβεί ποτέ αυτό! Είναι σύνηθες φαινόμενο να δημοσιεύονται ειδήσεις για EV που πήραν φωτιά. Εντούτοις η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εξίσου ασφαλή με τα βενζινοκίνητα και τα πετρελαιοκίνητα και οι περιπτώσεις πυρκαγιάς είναι εξαιρετικά σπάνιες.
Κατά τη μέτρηση της ασφάλειας τόσο των επιβατών όσο και των πεζών, η κυρίαρχη αρχή επί του θέματος είναι το Euro NCAP (το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων). Πρόκειται για έναν ανεξάρτητο φορέα ασφάλειας οχημάτων που επιβλέπει τις επίσημες δοκιμές πρόσκρουσης των νέων αυτοκινήτων. Τα περισσότερα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα που πωλούνται σήμερα έχουν λάβει την κορυφαία, πέντε αστέρων, βαθμολογία από το Euro NCAP. Για παράδειγμα, το Renault ZOE, το Nissan Leaf, το Tesla Model S και το Hyundai Ioniq Electric έλαβαν όλα βαθμολογία πέντε αστέρων.
Τούτο σημαίνει ότι, σε περίπτωση ατυχήματος, προστατεύουν εξαιρετικά τόσο τους επιβαίνοντες όσο και τους πεζούς, ενώ διαθέτουν τεχνολογία που στοχεύει στην αποφυγή σύγκρουσης. Εκτός από το AEB, τα συστήματα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, παρακολούθησης τυφλών σημείων και αναγνώρισης ορίων ταχύτητας γίνονται όλο και πιο διαδεδομένα.
Μπορούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να πάρουν φωτιά;
Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: Ναι, μπορούν. Ακριβώς όπως και τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, τα ηλεκτρικά οχήματα ενέχουν έναν μικρό κίνδυνο να πιάσουν φωτιά. Ωστόσο, ενώ η βενζίνη σε ένα κανονικό αυτοκίνητο απαιτεί σπινθήρα ή φλόγα για να αναφλεγεί, οι μπαταρίες ιόντων λιθίου στα ηλεκτρικά οχήματα δεν το κάνουν. Παρόλο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κατασκευαστές μπαταριών έχουν κάνει τεράστια βήματα στη βελτίωση της ασφάλειας των οχημάτων, μια βίαιη σύγκρουση σε ένα ηλεκτρικό όχημα μπορεί ακόμα να έχει ως αποτέλεσμα την ανάφλεξη του αυτοκινήτου. Αυτό μπορεί να συμβεί εάν η μπαταρία βραχυκυκλώσει και θερμανθεί. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι ευαίσθητες στη θερμότητα και αν ζεσταθούν υπερβολικά, μπορεί να αναφλεγούν.
Εάν ένα στοιχείο πιάσει φωτιά, μπορεί να υπάρξει αλυσιδωτή αντίδραση σε ολόκληρη τη μπαταρία με αποτέλεσμα το όχημα να πιάσει φωτιά. Ωστόσο, πρέπει να τονιστεί ότι οι κατασκευαστές έχουν κάνει τεράστια βήματα για να διασφαλίσουν ότι αυτό δεν θα συμβεί. Κατασκευαστές όπως η Tesla και η Nissan έχουν ενσωματώσει κυκλώματα ασφαλείας που κλείνουν την μπαταρία όταν η τάση της αυξάνεται πέρα από τα ασφαλή όρια.
Οι κατασκευαστές έχουν επίσης παράσχει οδηγίες για τα συνεργεία έκτακτης ανάγκης σχετικά με τον τρόπο χειρισμού πυρκαγιών σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα. Επισημαίνουν τις περιοχές που μπορούν να κοπούν και τις περιοχές που δεν μπορούν, με τις τελευταίες να περιλαμβάνουν περιοχές που διατρέχονται από καλώδια υψηλής τάσης.