Εκτός από την εμβέλεια, οι χρόνοι φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο όταν συζητούνται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης.
Ένα πράγμα είναι βέβαιο: Έχει σημαντική διαφορά αν μπορείτε να ανεφοδιάζεστε με αρκετή ενέργεια για να συνεχίσετε το ταξίδι σας μέσα σε λίγα λεπτά ή αν χρειάζεται μια ολόκληρη νύχτα μέχρι η μπαταρία να επαναφορτιστεί με αρκετή ενέργεια.
Και μόνο με σύντομους χρόνους φόρτισης θα ήταν περισσότεροι χρήστες πρόθυμοι να καλύψουν μεγαλύτερες αποστάσεις με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Οι χρόνοι φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξαρτώνται κυρίως από τρεις παράγοντες: τη χωρητικότητα της εκάστοτε μπαταρίας, την τεχνολογία φόρτισης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου και τη χωρητικότητα φόρτισης του εκάστοτε σταθμού ή πρίζας φόρτισης.
Ένα πράγμα είναι σαφές: όσο μεγαλύτερη είναι η μπαταρία, τόσο περισσότερη ενέργεια μπορεί να αποθηκεύσει, Και τόσο περισσότερο χρόνο χρειάζεται για να φορτιστεί ξανά πλήρως.
Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει επίσης να γνωρίζουν ότι ο χρόνος φόρτισης σε μια οικιακή πρίζα είναι μεγαλύτερος από ό,τι με έναν ταχυφορτιστή.
Προκειμένου να γίνουν συγκρίσιμοι οι χρόνοι φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε διαφορετικές στήλες, ας υποθέσουμε ότι έχουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία 58 kWh και υποδεικνύει πόσος χρόνος απαιτείται για τη φόρτιση της μπαταρίας από το 20% έως το 80%.
Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι εάν η μπαταρία είναι λιγότερο από 20% φορτισμένη όταν ξεκινά η διαδικασία φόρτισης, τα ηλεκτρονικά συστήματα του οχήματος συνήθως μειώνουν την ταχύτητα φόρτισης για την αποφυγή ζημιών. Το ίδιο ισχύει και αν το επίπεδο φόρτισης είναι πάνω από το 80 τοις εκατό της χωρητικότητας της μπαταρίας.
Οι μέγιστες ταχύτητες φόρτισης με τις οποίες αρέσκονται να διαφημίζουν τα μοντέλα τους οι κατασκευαστές, ισχύουν συνήθως μόνο για αυτή την ιδανική περιοχή στάθμης φόρτισης.
Και η εξωτερική θερμοκρασία επηρεάζει επίσης το χρόνο που απαιτείται για τη φόρτιση. Οι μπαταρίες στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λειτουργούν καλύτερα σε θερμοκρασίες γύρω στους 20 βαθμούς Κελσίου.
Για να είναι δυνατή η ταχυφόρτιση, τόσο το ηλεκτρικό αυτοκίνητο όσο και ο σταθμός φόρτισης πρέπει να είναι σχεδιασμένοι και εξοπλισμένοι ανάλογα.
Για τη γρήγορη φόρτιση με συνεχές ρεύμα (DC charging) άνω των 50 kW, τίθεται το λεγόμενο βύσμα combo (Combined Charging System), το βύσμα CCS ως συμπλήρωμα του βύσματος τύπου 2 και το σύστημα CHAdeMO, το οποίο χρησιμοποιείται κυρίως από τους ασιάτες κατασκευαστές.
Και οι δύο τύποι βύσματος είναι συνήθως διαθέσιμοι στους ίδιους τους σταθμούς φόρτισης για γρήγορη φόρτιση (multi-charger). Για τη φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα (φόρτιση AC) υπάρχει το βύσμα τύπου 2 και το CCS, το οποίο είναι επίσης κατάλληλο για φόρτιση DC.
Τύπος σταθμού φόρτισης Χρόνος φόρτισης (20%-80%)
AC 3,7 kW (οικιακή πρίζα, χώροι στάθμευσης σπιτιών και εταιρειών) 9-10 ώρες
AC 11 kW (wallbox, δημόσιος φορτιστής σε αστικούς χώρους στάθμευσης) περίπου 3 ώρες
DC 50 kW (στάσεις φορτηγών, ΣΕΑ) περίπου 45 λεπτά
DC 150 kW (στάσεις φορτηγών, ΣΕΑ) περίπου 15 λεπτά
DC 350 kW (στάσεις φορτηγών, ΣΕΑ) περίπου 6 λεπτά