Τα EV είναι ένα ισχυρό όπλο στη μάχη για την αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, ωστόσο οι επιπτώσεις τους ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από χώρα σε χώρα και σε ορισμένα μέρη ρυπαίνουν περισσότερο από τα βενζινοκίνητα μοντέλα, όπως δείχνει η ανάλυση δεδομένων.

Στην Ευρώπη, όπου οι πωλήσεις αυξάνονται ταχύτατα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Πολωνία και το Κοσσυφοπέδιο παράγουν στην πραγματικότητα περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, επειδή τα δίκτυα εξαρτώνται τόσο πολύ από τον άνθρακα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέταξε η εταιρεία συμβούλων ερευνών Radiant Energy Group (REG).

Σε άλλα μέρη της Ευρώπης, ωστόσο, η εικόνα είναι καλύτερη, αν και η σχετική εξοικονόμηση άνθρακα εξαρτάται από το τι τροφοδοτεί τα δίκτυα και την ώρα της ημέρας που φορτίζονται τα οχήματα.

Τις καλύτερες επιδόσεις έχουν η Ελβετία με πυρηνική και υδροηλεκτρική ενέργεια με 100% εξοικονόμηση άνθρακα σε σχέση με τα βενζινοκίνητα οχήματα, η με Νορβηγία 98%, η με Γαλλία 96%, η Σουηδία με 95% και η Αυστρία με 93%.

Τελευταίες είναι η Κύπρος με 4%, η Σερβία με 15%, η Εσθονία με 35% και η Ολλανδία με 37%, ενώ η Ελλάδα είναι στο 50%.

Ένας οδηγός EV στη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, τη Γερμανία, η οποία βασίζεται σε ένα μείγμα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και άνθρακα, κάνει 55% εξοικονόμηση αερίων του θερμοκηπίου, σύμφωνα με τα στοιχεία.

Σε χώρες όπως η Γερμανία ή η Ισπανία με μεγάλες επενδύσεις σε ηλιακή και αιολική ενέργεια, η έλλειψη αποθήκευσης ανανεώσιμης ενέργειας σημαίνει ότι η ποσότητα άνθρακα που εξοικονομείται από την οδήγηση ενός EV εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ώρα της ημέρας που φορτίζετε.

Η φόρτιση το μεσημέρι -όταν ο ήλιος και ο άνεμος είναι πιο έντονοι- εξοικονομεί 16-18% περισσότερο άνθρακα από ό,τι τη νύχτα, όταν τα δίκτυα είναι πιο πιθανό να τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο ή άνθρακα.

Η μελέτη έδειξε πώς η ικανότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας να μειώσει τις εκπομπές εξαρτάται από την εξεύρεση καλύτερων τρόπων για την απαλλαγή από τον άνθρακα στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και την αποθήκευση ανανεώσιμης ενέργειας. Προκλήσεις που πολλές ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν ακόμη ξεπεράσει.

Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου μπορούν να αποθηκεύσουν ενέργεια σε πλήρη χωρητικότητα μόνο για περίπου τέσσερις ώρες, πράγμα που σημαίνει ότι ακόμη και οι χώρες που προμηθεύονται σημαντικές ποσότητες ηλιακής και αιολικής ενέργειας κατά τη διάρκεια της ημέρας δυσκολεύονται να τη διατηρήσουν σε λειτουργία για τη νυχτερινή φόρτιση.

Η μελέτη της REG βασίστηκε σε δεδομένα από την 1η Ιανουαρίου έως τις 15 Οκτωβρίου 2021. Συνέκρινε τις εκπομπές από τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος που αντιστοιχεί στην αποδοτικότητα ενός Tesla Model 3 για να διανύσει 100 χιλιόμετρα με τις εκπομπές που παράγονται από την τροφοδοσία με καύσιμα του μέσου βενζινοκίνητου οχήματος για την ίδια απόσταση.

Οι χώρες στις οποίες η φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι πάνω από 85% καθαρότερη από την οδήγηση ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου τείνουν να είναι εκείνες με σταθερή πηγή ενεργειακού εφοδιασμού χαμηλών εκπομπών άνθρακα, δηλαδή υδροηλεκτρική ή πυρηνική.

Ακόμα και τότε, δεν υπάρχουν αυστηροί κανόνες σχετικά με το ποια πηγή ενέργειας σε ποια χρονική στιγμή οδηγεί στην παροχή ενέργειας με τις χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε ολόκληρη την ΕΕ: για παράδειγμα, στη Σουηδία ο άνεμος φυσάει περισσότερο τη νύχτα.

Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος στην Ιρλανδία, η οποία προμηθεύεται το 46% της ενέργειάς της από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, εξοικονομεί περίπου το ίδιο ποσοστό διοξειδίου του άνθρακα με τη Μολδαβία, η οποία προμηθεύεται το 94% της ενέργειάς της από φυσικό αέριο, σύμφωνα με τη μελέτη, επειδή τα εφεδρικά ορυκτά καύσιμα της Ιρλανδίας είναι πιο εντατικά σε άνθρακα.

Share: