Ένα από τα θεμελιώδη τεχνολογικά άλματα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η υιοθέτηση μπαταριών στερεού ηλεκτρολύτη ή στερεάς κατάστασης. Σε σύγκριση με τις σημερινές μπαταρίες υγρού ηλεκτρολύτη, υπάρχουν πολλά θεωρητικά πλεονεκτήματα, όπως μεγαλύτερη σταθερότητα, υψηλότερη πυκνότητα φόρτισης, υψηλότερη ισχύς/ικανότητα επαναφόρτισης, χαμηλότερο κόστος κ.λπ.

Στην πράξη, ωστόσο, βρίσκονται ακόμη σε νηπιακό στάδιο και είναι απίθανο να δούμε κάτι τέτοιο σε μαζική παραγωγή αυτή τη δεκαετία.

Τα πολλαπλά προβλήματα σχεδιασμού αυτού του τύπου μπαταρίας δεν μπορούν να επιλυθούν ταυτόχρονα. Η Toyota είναι ένας από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές αυτής της τεχνολογίας, με σαφές προβάδισμα σε πατέντες έναντι της υπόλοιπης βιομηχανίας. Και παρά το γεγονός ότι είναι ο μεγαλύτερος παίκτης του στοιχήματος, μέχρι το 2030 εκτιμά ότι από τα 8 εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, μόνο 2 εκατομμύρια θα είναι 100% ηλεκτρικά. Είναι πολύ συντηρητικοί από αυτή την άποψη, γι’ αυτό και δέχονται έντονη κριτική, και μερικές φορές όχι άδικα.

Μέχρι να εμφανιστεί μια τεχνολογία (ή ένα σύνολο τεχνολογιών) που θα κάνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσιτά στον μέσο πελάτη, υπάρχει σημαντικός κίνδυνος.

Οι στόχοι μείωσης των εκπομπών σημαίνουν ότι τα θερμικά οχήματα θα εξαφανιστούν χωρίς διάδοχο ή αύξηση της τιμής τους, οδηγώντας πολλούς ανθρώπους εκτός της αγοράς από πρώτο χέρι. Λογικά καταλήγουν στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ή αναβάλλουν τις αγορές τους και παρατείνουν τη διάρκεια ζωής των αυτοκινήτων τους.

Και δεδομένου ότι είναι απίθανο να δούμε μπαταρίες στερεάς κατάστασης σε μοντέλα παραγωγής σε σειρά πριν από το 2030, τουλάχιστον στη μεσαία κατηγορία, υπάρχει χρόνος για τη βελτίωση μιας τεχνολογίας που εξακολουθεί να υστερεί πολύ, της κυψέλης καυσίμου υδρογόνου.

Πολλοί εμπειρογνώμονες συμφωνούν ότι στο μέλλον θα υπάρξει συνύπαρξη μεταξύ των BEV (ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία) και των FCEV (ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες καυσίμου), καμία τεχνολογία δεν θα επικρατήσει έναντι της άλλης, παρά την τρέχουσα σαφή κυριαρχία των BEV.

Λίγοι κατασκευαστές έχουν δεσμευτεί για την τοποθέτηση κυψελών καυσίμου σε επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά όσοι το κάνουν, το κάνουν σε μεγάλο βαθμό. Κοιτάξτε τι πιστεύουν η Toyota, η Hyundai και η Honda στο υδρογόνο.

Το μακροπρόθεσμο όραμά τους προβλέπει τη χρήση του υδρογόνου σε πλήθος εφαρμογών τόσο σε κινητές (οχήματα, τρένα, αεροπλάνα κ.λπ.) όσο και σε σταθερές (παραγωγή ενέργειας, αντικατάσταση φυσικού αερίου κ.λπ.) για την επίτευξη ουδετερότητας εκπομπών. Ακόμη και η Honda βλέπει τη βιωσιμότητα του υδρογόνου εκτός του πλανήτη μας.

Ποια είναι καλύτερη, η κυψέλη καυσίμου ή οι μπαταρίες στερεού ηλεκτρολύτη;

Και στις δύο περιπτώσεις, οι στόχοι του σχεδιασμού είναι ο πολύ γρήγορος ανεφοδιασμός, η μεγάλη εμβέλεια, η ασφάλεια και η σταθερότητα, η οικονομική προσιτότητα κ.λπ. Ωστόσο, η πλήρωση μπαταριών θα είναι πάντα φθηνότερη, και ο λόγος είναι απλός: το υδρογόνο ως φορέας ενέργειας είναι λιγότερο αποδοτικό και απαιτεί περισσότερη ενέργεια. Επιπλέον, ο ανεφοδιασμός με υδρογόνο στο σπίτι ή στη δουλειά φαίνεται προς το παρόν δύσκολος.

Κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας, τα εργαστήρια θα σφύζουν από ιδέες, μεταξύ των πιθανών βελτιώσεων στις μπαταρίες υγρού και στερεού ηλεκτρολύτη, της εξέλιξης των κυψελών καυσίμου υδρογόνου και του τρίτου δρόμου με τη μορφή συνθετικών καυσίμων ή υδρογόνου σε κινητήρες εσωτερικής καύσης ως εναλλακτικό καύσιμο. Ακόμη και συνθετικά καύσιμα, όπως η μεθανόλη, μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κυψέλες καυσίμου.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες θα κυριαρχήσουν κάποια στιγμή αυτή τη δεκαετία, εκτός εάν υπάρξουν σημαντικές δυσχέρειες στην παραγωγή μπαταριών λόγω έλλειψης πρώτων υλών ή επεξεργασίας μπαταριών. Για παράδειγμα, είδαμε πρόσφατα ότι το λίθιο είναι ένα από τα στοιχεία που δεν θα προμηθεύονται με τον ρυθμό που απαιτεί η βιομηχανία.

Για τη μαζική υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δεν αρκεί να τα αγοράζουν πολλοί άνθρωποι, αλλά να τα αγοράζουν οι περισσότεροι άνθρωποι, ακόμη και αυτοί που έχουν μέσο ή χαμηλότερο μισθό, καθώς οι άλλοι μισοί θα έχουν λιγότερο πρόβλημα με αυτό. Παρά την υπόσχεση των μπαταριών στερεού ηλεκτρολύτη, το υδρογόνο μπορεί ακόμη να βελτιωθεί πολύ και να επιτύχει παρόμοια πλεονεκτήματα, οπότε είναι πολύ νωρίς για να πουλήσουμε το δέρμα της αρκούδας, θα πρέπει πρώτα να κυνηγηθεί.

Share: