Η κρίση των μικροτσίπ συνεχίζει να μην αφήνει περιθώρια στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, με τις ταξινομήσεις να συνεχίζουν να μειώνονται στα περισσότερα από τα 26 κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ένωση της αυτοκινητοβιομηχανίας, την ACEA, η αγορά της ΕΕ μειώθηκε κατά 30,3% σε ετήσια βάση. Αν συγκρίνουμε την πτώση με τον Οκτώβριο του 2019 είναι πιο σημαντική, φτάνοντας στο -34%. Κοντολογίς, δεν μπορούν να παραχθούν όλα τα αυτοκίνητα που ζητούν οι πελάτες.

Ωστόσο, η διαφορά για ολόκληρο το έτος (Ιανουάριος-Οκτώβριος) δεν είναι τόσο μεγάλη, έχουν ταξινομηθεί 2,2% περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα και SUV σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2020, λαμβάνοντας υπόψη την πτώση της παραγωγής την άνοιξη λόγω του κλεισίματος των οικονομιών λόγω της πανδημίας. Η JATO Dynamics τοποθετεί τη διαφορά λίγο υψηλότερα, στο 2,6%.

Με δεδομένη την προφανή έλλειψη ημιαγωγών και τσιπ, οι κατασκευαστές είναι πρακτικοί και δίνουν προτεραιότητα στα οχήματα που είναι πιο σημαντικά για την επιχείρησή τους.

Από τη μία πλευρά, τα κερδοφόρα SUV, τα οποία αντιπροσώπευαν το 46,8% των ταξινομήσεων του Οκτωβρίου έναντι 40,7% τον Οκτώβριο, και από την άλλη, τα plug-in υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία μειώνουν τις μέσες εκπομπές ανά κατασκευαστή και απομακρύνουν το φάσμα των κυρώσεων από τις Βρυξέλλες. Τα plug-in αυτοκίνητα αντιστοιχούν στο 23% των ταξινομήσεων.

Μέσα σε μόλις ένα χρόνο, το μερίδιο αγοράς των plug-in αυτοκινήτων αυξήθηκε σε βάρος των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.

Σε αντίθεση με το 55% της βενζίνης, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών με που φορτίζονται από τον θερμικό κινητήρα, και μόνο το 19% του ντίζελ. Η πτώση των ντίζελ συνέβαινε ήδη με και χωρίς την κρίση των μικροτσίπ, καθώς αντικαθίστανται από υβριδικά όλων των ειδών και, σε μικρότερο βαθμό, από ηλεκτρικά. Και δεν έχουν ταξινομηθεί τόσα ηλεκτρικά όσα θα ήθελαν οι κατασκευαστές.

Η JATO υπογραμμίζει στη μηνιαία έκθεση ταξινομήσεων ότι ο Όμιλος Volkswagen έχασε και πάλι την πρώτη μηνιαία θέση στην ΕΕ με 20,7% των ταξινομήσεων, καθώς ξεπεράστηκε από τη Stellantis και το μεγάλο χαρτοφυλάκιο των εμπορικών σημάτων της με μερίδιο 21%.

Οι ταξινομήσεις του Volkswagen ID.3 μειώθηκαν κατά 47% τον Οκτώβριο, παρόλο που εξακολουθεί να είναι το δεύτερο σε πωλήσεις 100% ηλεκτρικό μοντέλο. Το βετεράνο Renault ZOE παραμένει στην πρώτη θέση παρά την πίεση από το φθηνό Dacia Spring.

Το μόνο Volkswagen που εμφανίζεται στο top 10 του Οκτωβρίου είναι το T-ROC, ενώ η Stellantis έχει πέντε μοντέλα με τις υψηλότερες πωλήσεις. Το κλείσιμο του εργοστασίου του Wolfsburg, όπου παράγεται το Golf σε όλες τις εκδόσεις του, είναι αρκετό για να εξηγήσει την επιβράδυνση. Η ηγεσία της Stellantis μπορεί να θεωρηθεί προσωρινή και πρόσκαιρη- μια δομική ηγεσία, όπως αυτή της Volkswagen στην Ευρώπη, θα ήταν άλλο θέμα.

Όσον αφορά τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τις υψηλότερες πωλήσεις, εκτός από τα προαναφερθέντα 3 κορυφαία (Zoe, ID-3 και Spring) έχουμε τα Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Fiat 500, Kia Niro και Peugeot e-208 με πωλήσεις άνω των 4.000 μονάδων. Το IONIQ 5 υποχώρησε στην ένατη θέση και το smart fortwo EQ κατέλαβε τη δέκατη θέση. Δεν υπάρχει Tesla στην κορυφή, είναι σίγουρα στα έγκατα των διαφόρων μεταφορικών πλοίων.

Αν ρίξουμε μια ματιά στα plug-in υβριδικά με τις καλύτερες πωλήσεις, στα υβριδικά η Ford προηγείται με το Kuga, ακολουθούμενη από τα Peugeot 3008, Volvo XC40, Mercedes-Benz A-Class, Hyundai Tucson…

Όσο επιλύονται τα υλικοτεχνικά προβλήματα που οδήγησαν τα εργοστάσια σε αδιέξοδο, τόσο πιο σταθερά θα είναι τα στοιχεία των εγγραφών. Όσον αφορά τη διείσδυση στην αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των plug-in υβριδικών, καθώς η συνολική αγορά ανακάμπτει, τα μερίδια αγοράς τους μπορεί να μειωθούν λίγο, αλλά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα η τάση είναι να πωλούνται όλο και περισσότερο, συχνά καθώς οι θερμικές εναλλακτικές λύσεις χάνουν την υποστήριξη των κατασκευαστών.

Ωστόσο, εξακολουθεί να έχει σημασία το γεγονός ότι η Volkswagen έχει χάσει την πρωτιά της στις μηνιαίες ταξινομήσεις μόνο δύο φορές σε αυτόν τον αιώνα, και ο Οκτώβριος του 2021 ήταν η δεύτερη φορά. Η Stellantis είναι ένας πολύ ισχυρός όμιλος, αλλά επωφελήθηκε από μια μοναδική κατάσταση. Στο μέσο όρο των τριών τελευταίων ετών (Οκτώβριος 2018 – Σεπτέμβριος 2021), ο όμιλος Volkswagen έχει συγκεντρώσει μερίδιο 25,1%, έναντι 20,4% για τη Stellantis.

Share: