Όταν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αφαιρούνται από το όχημα λόγω ατυχήματος ή διάλυσης, εξακολουθούν να είναι χρήσιμες για μια δεύτερη ζωή, αυτή των συσσωρευτών ενέργειας. Εξακολουθούν να έχουν μια ενδιαφέρουσα ικανότητα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, και αν συγκεντρωθούν αρκετά από αυτά, μιλάμε για μεγαβατώρες.
Για παράδειγμα, η εταιρεία ενέργειας RWE και η Audi έχουν δημιουργήσει μια εγκατάσταση αποθήκευσης ενέργειας χρησιμοποιώντας πλεονάζουσες μπαταρίες από πρωτότυπα μοντέλα e-tron. Αυτά τα αυτοκίνητα δεν μπορούν να πωληθούν – μόλις κάνουν τη δουλειά τους, στέλνονται στη μάντρα απορριμμάτων – αλλά οι μπαταρίες είναι ακόμα χρήσιμες. Συνολικά 60 μπαταρίες έχουν εγκατασταθεί στον αντλητικό υδροηλεκτρικό σταθμό στο Herdecke, Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία.
Κάθε μία από αυτές τις μπαταρίες ζυγίζει περίπου 700 κιλά και έχει ενσωματωθεί σε ένα κτίριο 160 τετραγωνικών μέτρων με τη χρήση τεχνικών ελαφριάς κατασκευής. Με εναπομένουσα χωρητικότητα άνω του 80%, η συνολική χωρητικότητά τους ανέρχεται σε 4,5 MWh ή 75 kWh κατά μέσο όρο ανά συστοιχία μπαταριών. Σύμφωνα με την εταιρεία ενέργειας, οι μπαταρίες αυτές μπορούν να έχουν μια δεύτερη ζωή έως και 10 ετών πριν από τον επόμενο προορισμό τους, την ανακύκλωση και την ανάκτηση των συστατικών τους για νέες μπαταρίες.
Οι εργασίες για την εγκατάσταση αυτών των μπαταριών ξεκίνησαν τον Οκτώβριο και οι δοκιμές ξεκίνησαν στα μέσα Νοεμβρίου, αφού εγκαταστάθηκαν όλα τα απαραίτητα εξαρτήματα για τη διαχείριση και τη λειτουργία τους. Από το επόμενο έτος, αυτές οι εφεδρικές μπαταρίες θα χρησιμεύουν για τη σταθεροποίηση της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, ιδίως όταν το εργοστάσιο υποβάλλεται σε εργασίες συντήρησης και δεν παράγει ενέργεια.
Η πιλοτική εμπειρία στο Herdecke θα χρησιμεύσει ως βάση για την ανάπτυξη περαιτέρω εγκαταστάσεων σταθερής αποθήκευσης μπαταριών στο μέλλον. Η αγορά μπαταριών αυτοκινήτων δεύτερης χρήσης αναμένεται να αυξηθεί από 8 GWh το 2020 σε 76 GWh το 2035, γεγονός που διευρύνει τον πληθυσμό των συσσωρευτών που θα είναι κατάλληλοι για σταθερή χρήση. Η RWE έχει σήμερα 10 τέτοια έργα στις ΗΠΑ, τη Γερμανία και την Ιρλανδία.
Το γεγονός ότι οι μπαταρίες αυτοκινήτων έχουν διάρκεια ζωής έως και 10 χρόνια σε αυτή τη χρήση, συν τα 10-15 χρόνια που μπορούν να διαρκέσουν σε ένα όχημα, κατανέμει το πλήρες περιβαλλοντικό και ενεργειακό κόστος της κατασκευής τους σε περισσότερα από 20 χρόνια. Όσο μεγαλύτερη είναι η χωρητικότητα σταθερής αποθήκευσης του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας, τόσο περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μπορούν να αξιοποιηθούν. Ως αποτέλεσμα, η εξάρτηση από τη θερμική και πυρηνική εφεδρική ενέργεια θα μειωθεί σταδιακά μέχρι να καταστεί εντελώς περιττή.