Η φόρτιση από το όχημα στο δίκτυο (V2G) είναι μια από τις σημαντικότερες μελλοντικές εξελίξεις για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η τεχνολογία αυτή επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να πωλούν ηλεκτρική ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στις μπαταρίες των αυτοκινήτων τους πίσω στο εθνικό δίκτυο σε περιόδους υψηλής ζήτησης, κερδίζοντας ενδεχομένως χρήματα κατά τη διαδικασία.

Τα φθηνότερα τιμολόγια ενέργειας κατά τη διάρκεια των βραδινών, εκτός αιχμής ωρών, επιτρέπουν στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων να φορτίζουν με λιγότερα χρήματα από ό,τι θα συνέβαινε διαφορετικά. Μέσω της χρήσης “έξυπνου” λογισμικού και σημείων φόρτισης, η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μπρος-πίσω από το αυτοκίνητο στο δίκτυο μπορεί να ελεγχθεί αυτόματα, εξασφαλίζοντας ότι ο ιδιοκτήτης εξακολουθεί να φορτίζει το αυτοκίνητό του όσο ήθελε, εκτός από την επιστροφή ενέργειας στο δίκτυο.

 

Πώς λειτουργεί η φόρτιση V2G

Το V2G βασίζεται στη χρήση των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως συσκευών αποθήκευσης ενέργειας και στη δυνατότητα τόσο προσθήκης όσο και λήψης ενέργειας από αυτές, ενώ το αυτοκίνητο είναι συνδεδεμένο σε οικιακό φορτιστή wallbox ή σε δημόσιο σταθμό φόρτισης.

Για να λειτουργήσει το V2G όπως προβλέπεται, απαιτείται νέα τεχνολογία που θα επιτρέπει στις μπαταρίες των αυτοκινήτων να εκφορτίζονται πίσω στο δίκτυο. Οι πάροχοι ενέργειας θα δώσουν κίνητρα στους πελάτες με ένα μικρό τέλος ανά kWh ηλεκτρικής ενέργειας που επιστρέφεται στο δίκτυο. Η διαφορά τιμής μεταξύ αυτού του τέλους και του κόστους επαναφόρτισης κατά τις ώρες εκτός αιχμής θα είναι το κέρδος που θα προκύψει από τη φόρτιση V2G.

 

Δοκιμή Porsche V2G

Στις αρχές του 2022, η Porsche πραγματοποίησε μια “ρεαλιστική πιλοτική δοκιμή” της τεχνολογίας V2G σε συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία διαχείρισης δικτύου TransnetBW και τη συμβουλευτική εταιρεία Intelligent Energy System Services (IE2S). Αυτό έδειξε ότι η ηλεκτρική ισχύς εξισορρόπησης μπορεί να αποθηκευτεί στις μπαταρίες ενός “έξυπνου σμήνους” ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Πέντε Porsche Taycan συνδέθηκαν με το δίκτυο χρησιμοποιώντας τον οικιακό διαχειριστή ενέργειας της Porsche (HEM), τόσο σε οικιακό περιβάλλον όσο και σε εργαστηριακές συνθήκες. Ένα σύστημα συγκέντρωσης με βάση το cloud που αναπτύχθηκε από την IE2S συντόνιζε και έλεγχε τη διαδικασία φόρτισης των αυτοκινήτων σε πραγματικό χρόνο, μεταφράζοντας τα σημεία ρύθμισης ισχύος εξισορρόπησης του διαχειριστή του δικτύου σε σήματα.

Δοκιμή V2G της Fiat-Chrysler

Σε συνεργασία με την ENGIE, η ιταλική εταιρεία (μέλος του ομίλου Stellantis) έχει ξεκινήσει την ανάπτυξη υποδομών V2G. Τον Μάιο του 2020, ξεκίνησαν οι εργασίες στο συγκρότημα Mirafiori της εταιρείας για την εγκατάσταση σημείων V2G για τη σύνδεση 64 ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο δίκτυο. Το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 700 αυτοκίνητα μέχρι το τέλος του 2021.

Αν και αυτή η τεχνολογία περιορίζεται επί του παρόντος στα κεντρικά γραφεία της FCA και στο στόλο των οχημάτων της, το έργο αντιπροσωπεύει ένα σημείο εκκίνησης για την τεχνολογία και αποτελεί ένα ακόμη σημάδι ότι οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες παίρνουν σοβαρά το V2G. Το πιθανότερο είναι ότι οποιαδήποτε εμπορική έκδοση της τεχνολογίας V2G της FCA θα κυκλοφορήσει πρώτα στην Ιταλία πριν φτάσει στην υπόλοιπη Ευρώπη.

 

Δοκιμή Audi V2H

Σε συνεργασία με την εταιρεία ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων Hager Group, η Audi αναπτύσσει ένα σύστημα V2H (Vehicle to Home), σύμφωνα με το οποίο η μπαταρία ενός αυτοκινήτου χρησιμεύει ως “μέσο προσωρινής αποθήκευσης” για την ενέργεια που παράγεται από οικιακούς ηλιακούς συλλέκτες. Αυτή η ενέργεια μπορεί να τροφοδοτείται πίσω στο σπίτι όταν τα επίπεδα ηλιακής ακτινοβολίας είναι χαμηλά, μειώνοντας το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας και αυξάνοντας τη σταθερότητα του δικτύου.

Η Audi λέει ότι αυτό θα μπορούσε να επεκταθεί ώστε να περιλαμβάνει μια οικιακή μονάδα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα λειτουργεί παράλληλα με το αυτοκίνητο, επιτρέποντας την “ενεργειακή ανεξαρτησία” και μεγαλύτερη ασφάλεια έναντι διακοπών ρεύματος. Κατά τη διάρκεια του ερευνητικού έργου που διερεύνησε αυτή την τεχνολογία, χρησιμοποιήθηκε ένα Audi e-tron με δυνατότητα αμφίδρομης φόρτισης, μαζί με ένα wallbox 12kW και μια οικιακή μονάδα αποθήκευσης 9kWh. Δεν είναι ακόμη σαφές πότε αυτή η τεχνολογία θα φτάσει στα μοντέλα παραγωγής της Audi, αλλά δεν φαίνεται να είναι πολύ μακριά.

Share: